Ga naar inhoud

Meerdere konijnen samen

molly

Aanbevolen berichten

Ik ws gisteren bij een "boer" die al 45 jaar in de konijnen zit zeg maar. Hij vertelde mij dat je konijnen beter allemaal apart kunt houden want in het wild leven ze alleen samen om te paren.

9 van de 10 keer gaat het fout met een koppeling, zeker als het volwassen dieren betreft. Zodra ze klein zijn gaat het prima samen maar naarmate ze "volwassen" worden heb je alsnog kans dat het helemaal mis loopt.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat die boer zegt is totale nonsens. Konijnen zijn juist sociale dieren die in groepen leven. Een konijn dat zijn hele leven alleen zit vereenzaamt en is ongelukkig. Het klopt dat het alsnog fout kan gaan tussen twee konijnen als ze ouder worden. Dit geldt in nagenoeg alle gevallen bij twee rammen, en soms ook bij voedsters. De hormonen gaan dan opspelen, ze worden territoriaal. Maar bij een koppeltje van ram en voedster gaat het bijna altijd goed, als ze eenmaal van elkaar houden blijven ze goed samengaan tot de dood hen scheidt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat konijnen die alleen zitten ongelukkig zijn en ereenzamen ben ik het niet mee eens...Je hoord zo vaak dat nijntjes alleen zitten en als nog oud worden......Daarbij krijgt snuitje echt heel veel aandacht...Oke ik kan geen soort genoot vervangen.Daarbij was ik ook aan het denken om er nog een bij te pakken....Mijn angst is alleen dat de koppeling niet zal lukken :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jou Snuitje zit dan ook niet echt alleen he? Hij heeft zijn lieve konijnenmamma die hem aandacht geeft :)

Als je bang bent dat de koppeling niet gaat lukken, kun je natuurlijk met Snuitje naar een opvang gaan. Daar kunnen ze je begeleiden met de koppeling, en kan Snuitje zelf een vriendinnetje uitzoeken. Als het met de één dan niet snel klikt kun je een ander proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

om even terug te komen op het topic....

ik ben het helemaal met petra eens!!

konijn zijn idd sociale dieren!

en wat koppelingen betreft/..... ram/ voedster koppels gaan eigenlijk vrijwel altijd goed!er zijn zelfs mensen die een hel groep konijn samen houden in de vorm van meerdere voedsters en een gecastreerde ram!

ik ben het dus met petra eens dat het totale nonsens is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet je eigenlijk al met zekerheid het geslacht van snuitje?

met een koppeling moert je sowieso wachten tot de leeftijd van minimaal vier maanden! anders is een koppeling veel rtestressvol voor een jong konijn! wat uiteindelijk bijvoorbeeld gas als gevolg zou kunnen hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja in de dierenwinkel zeiden ze dat het een mannetje is dat heeft ze me ook laten zien door hem op te tillen en net voor zijn piemeltje te duwel en toen kwam er flink iets uit dus dan ga ik ervan uit dat het een mannetje is maar als ik aan koppeling denk laat ik eerst voor 100%zijn geslacht vast stellen...en als laat ik het voor de koppeling nog castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

das idd een goed plan! rond de leeftijd van vier maanden zou je bij een mannetje ook zeker een stel ballen moeten zien hangen! als je in een opvang wilt koppelen moet ie sowieso van te voren geacstreerd zijn. na de castrratie moet je dan og een week of twee a drie (ligt een beetje aan de opvang) wachten met koppelen omdat ze dan nog vruchtbaar blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik ben ook van mening dat een konijn alleen per definitie niet ongelukkig hoeft te zjn, mits het voldoende aandacht, ruimte, en speelgoed heeft.

Maar toch.... de aanblik van 2 gelukkige konijnen heeft bij wel de doorslag gegeven om op zoek te gaan naar een voedster..... en wat Petra al zegt, bij een opvang kan je een koppeling proberen, mocht het uiteindelijk toch niet slagen, moet je het konijn terug naar de opvang brengen, waarna je eventueel een volgende poging kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er tussen zwart en wit een groot grijs gebied zit!

Een konijn alleen hoeft niet per definitie ongelukkig en eenzaam te zijn, dit hangt ook inderdaad af van de mate van aandacht van verzorgers, karakter van het konijn, etc. Veel factoren die daarmee samehangen.

Echter, alleen buiten in een hok lijkt mij ook niet bevorderlijk. Behoefte aan aandacht is er natuurlijk wel.

Ik las op een site van een fokker de volgende zin: "Ooit twee konijnen in de natuur tegen elkaar aan zien liggen?" De meningen zijn er dus over verdeeld.

Ik denk dat je gewoon alleen uit moet gaan van de situatie van jouw konijn. Met alle omgevingsfactoren, je kunt goed zien of hij gelukkig is of niet. Freud is ook alleen (hij zit binnen), ligt altijd langer dan languit en vertoont al het 'happy'gedrag. Hij heeft nu wel een Vriendje (=knuffel) en daardoor is hij wel rustiger in zijn kooi. Samen vindt je dan de dus in de praktijk de situatie die bij jullie beide past.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de natuur zie je inderdaad zelden tot nooit 2 konijnen bij elkaar liggen. Ikzelf vind dat je dat niet kunt vergelijken met de tamme konijnen. Wij laten (de meeste dan) de rammen castreren.

Pipo en Snoopy ging eigenlijk meteen goed. Broer konijn is nu alleen en als hij naar buiten gaat rent hij altijd snel naar Pipo en Snoopy toe.

Ik denk inderdaad dat het ook aan je konijn zelf ligt. Gaat het goed, dan heel fijn. Lukt het niet, jammer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .