Ga naar inhoud

Hoe maak ik het konijnenverblijf groter en geschikt voor permanent wonen?

Muisie
 Delen

Aanbevolen berichten

1 uur terug, Muisie zei:

Oh en trouwens als je naar de forums over koppelen gaat staan er bovenaan foto's van waarom je een koppel zou moeten nemen en jij hebt daar een foto geplaatst met jou 2( middelmatige) konijnen in het hok avoriaz(sorry als het niet dat hok is maar ik heb hem ook en volgens mij is het hetzelfde) maar dan ga je wel zeggen dat het hok te klein is voor 2 dwergen ?huh?

Elk konijnenhok is te klein, daarom koppel je er een grote ren aan vast. De ren die je nu hebt is van boven open, daar klimmen of springen konijnen heel makkelijk uit. Er kunnen ook roofdieren naar binnen. De bovenkant moet dus afgedekt zijn. Is het een idee om zelf een ren te maken van hout en gaas en die op maat te maken? Wat ik er van begrijp kan de bak met stenen bijvoorbeeld al weg. Misschien is er wel meer te vinden wat anders neergezet kan worden of weggehaald kan worden, zodat je wat meer ruimte maakt voor je konijn. Want meer ruimte heeft ze echt wel nodig, hoe klein ze ook is.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Muisie zei:

Oh en trouwens als je naar de forums over koppelen gaat staan er bovenaan foto's van waarom je een koppel zou moeten nemen en jij hebt daar een foto geplaatst met jou 2( middelmatige) konijnen in het hok avoriaz(sorry als het niet dat hok is maar ik heb hem ook en volgens mij is het hetzelfde) maar dan ga je wel zeggen dat het hok te klein is voor 2 dwergen ?huh?

Ik heb inderdaad ook een standaard konijnenhok in de tuin gehad, iets groter dan die van jou. Daar had ik echter wel een overdekte ren voor zodat ik toch aan de basisbehoeften van mijn konijnen kon voldoen 

Mijn konijnen hebben daar overigens maar een half jaar in gezeten. Inmiddels hebben zij alweer ruim een jaar een prachtig zelfgemaakt verblijf van 5m2.

CFB1486D-9A27-4B37-8AC7-536609330A5C.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig dat je ouders er nu verder niks mee willen doen. Ik begrijp dat het voor jou ook lastig is. Mochten je ouders er voor open staan, dan kunnen ze hier meer informatie vinden: https://www.licg.nl/konijnen-en-knaagdieren/konijn/#aanbevolen-maten-voor-huisvesting Deze website is o.a. door de overheid opgericht, misschien dat ze daarvoor open staan? Toen ik als kind mijn eerste konijnen hield, zaten ze ook achteraf bekeken in een te klein verblijf. Dat komt deels ook omdat er toen nog niet zoveel te vinden was over hoe je konijnen goed kon huisvesten. Ik gaf m'n konijn wel dagelijks loslooptijd (onder toezicht). Is dat misschien een mogelijkheid? Ik weet niet of je daar ergens een veilig plekje voor hebt, of dat je misschien nog wat extra panelen van de ren hebt liggen om 'm tijdelijk groter te maken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loslopen door de tuin weet ik niet, met mijn vorige deed ik het wel maar die was oud en tam, muis is klein en snel en er staat nu een zwembad in de tuin dus weinig ruimte voor haar maar als ze goed tam is en wat groter wil ik dat wel doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kan trouwens in haar hok wel in de breedte languit liggen en in de lengte kan ze zeker 7+-8 stappen maken naar de andere kant, ik ga trouwens ook gaas kopen voor over de ren want ik laat haar nu nog niet graag alleen buiten, dus zit ik natuurlijk wel veel bij haar in de buurt dat ze wel naar buiten kan maar s'nachts laat ik haar zeker nog niet alleen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino oh ik wil niet aangevallen overkomen hoor en ik snap dat jullie het beste willen en dat wil ik ook echt alleen als je ouders hebt die niks met dieren hebben is het moeilijk en ik doe mijn best en ik wil heel graag en maatje voor  haar maarja als je dan een groter hok nodig hebt wordt het moeilijk of ik moet een grotere ren nemen denk je dat het dan wel mag? Voorlopig komt er toch geen maatje omdat ze te jong is dus voorlopig doet ze het maar met mij en een hond waar ze bang voor is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er komt geen maatje voor haar, Ik heb met mijn ouders gepraat maar die willen het niet omdat je dan vaker het hok moet schoonmaken en sneller eten en ik heb al gezegd dat ik alles zou betalen maar nee, nu heb ik dus voor altijd en verdrietig konijn☹️😭

• Verdrietig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat het @Kolino was die voorstelde een PowerPoint te maken? Ik weet niet meer in welk topic dat was, maar dat vond ik best een goed idee. Er even over ophouden om niet zeurderig over te komen, ze een paar dagen later vragen even rustig te kijken en je PowerPoint/Prezi laten zien. Ze zien dan in elk geval dat je er veel tijd en moeite in steekt. Je hebt al een hoop argumenten gekregen die je kunt gebruiken, en ik geloof dat er ook een overtuigingstopic is met schattige foto's van konijnen die genieten van elkaar. Misschien kun je ze voorstellen dat jij het hok schoonmaakt (en mijn ervaring is dat een groter hok langer schoon blijft, maar dat is een ander onderwerp) maar dan zou je dat natuurlijk wel echt moeten doen, dus dat is een afweging die je zelf zult moeten maken. Je kunt ook voorstellen iets van klusjes te doen en in ''ruil'' daarvoor krijgt Muisie dan een maatje.

Ik snap alleen niet dat je ouders een konijn in huis nemen en vervolgens weigeren aan de basisbehoeften te voldoen, alleen maar vanwege iets meer werk en voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou mijn vader heeft er miss wel wat mee het is vooral mijn moeder, mijn vader heeft al jaren konijnen voordat hij mijn moeder kende dus wilde hij daar graag mee doorgaan alleen mijn moeder is zo URGGG ik kan wel janken van dat ze zo moeilijk doet over een grotere ren, waar ze 0,0 last van heeft want niemand gebruikt die ruimte en zeker over nog een konijn 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel lastig! Ik heb als kind in een soortgelijke situatie gezeten en toen is het me met goede argumenten (o.a veel informatie van bunnybunch en filmpjes) toch gelukt om mijn ouders over te halen om een maatje en grotere ren te nemen, dus dat is ook gelijk mijn advies. Kom met concrete plannen zodat ze weten dat je hier goed over na hebt gedacht en je dus niet overkomt als drammer of zeur die ‘gewoon’ een 2e konijn wil. Ik hoop voor jou en je konijn dat je ouders gauw bijdraaien. 

• Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Muisie, ik heb erg veel bewondering voor je. Je bent nog jong gaf je aan maar ik vind dat je goed je gedachten onder woorden kunt brengen. Had ik maar internet gehad op jouw leeftijd. Knap dat je je verdiept in hoe je konijnen moet houden. En als je nog eens op jezelf woont, kun je het doen zoals jij het wilt en maak je niet meer de vele fouten die ik gemaakt heb in het verleden.

Wie weet als je ouders zien hoeveel je voor je konijn overhebt dat ze je ter wille zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een beetje zitten lezen. Maar mag ik je als tip geven, kijk op marktplaats? Daar staan veel konijnen, hokken, rennen enzo op. Soms voor niets en soms voor weinig. Ook staan er veel ex-rammen op. Zo kan je misschien makkelijk aan een iets groter hok komen zonder dat het je iets kost of aan een ren.

Mijn ouders waren net zoals die van jou. Alleen een hok En het is goed. Toen wist ik niet beter. Nu wel.

Ik vind het echt goed van je dat je je verdiept in alles en kijkt wat goed is voor muis.

Mijn konijnen hebben een hele poos heel klein gezeten en nu hebben ze super veel ruimte (5m2) hou er wel Rekening mee dat daar veel tijd en geld in gaat zitten. Ik ben zelf nu bezig het hok te vernieuwen omdat het oude hok stuk was. Maar alleen het nieuwe hek was al 300 euro.. (Heb echt een metalen hek met deur genomen dit keer)

Misschien een idee om je Ouders te vragen of je de tuin mag opruimen. Om zo te kijken waar je een plekje vind waar eigenlijk niets mee word gedaan en zodat er eventueel makkelijker ruimte is voor de fietsen? Succes in elk geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .