Ga naar inhoud

Bericht over slechte vakantieopvang voor konijnen

Rosinda
 Delen

Aanbevolen berichten

Zijn er BB'ers die de berichten hebben gezien over de vakantieopvang van Chews&Shelter in Breda? Er is een bizarre post geweest van Konijnenadvies bureau Gelderland op facebook (link mag niet gedeeld worden op forum toch?).

Ik weet dat er gemengde gevoelens over het concept zijn omdat het onderdeel is van de winkel Chews&Nibbles waar ook jonge konijnen worden verkocht. Ik vind het meer alleen zo'n vreemd verhaal dat zij in hetzelfde pand de opvang hebben waar echt leuke verblijven staan, heel netjes en verzorgd, echt niks op aan te merken. De vakantieopvang is achter, in en gesloten gedeelte, om zo de "eigen baasjes" konijnen niet onder stress te brengen van de konijnen die wel bekeken mogen/kunnen worden op evt geadopteerd te worden. Ik heb ze zelf recentelijk daar gebracht en geen gekke ervaring gehad, ze hadden alleen wat kleinere keutels door mogelijk minder hooi eten. Maar het zijn geen beste hooieters, vrij kieskeurig dus kans dat t hooi gewoon niet naar hun wens was. Geen alarmerende punten in mijn opzicht. Ik vind het dus moeilijk te geloven dat de vakantieopvang achter de schermen zo rot is met voorin zo'n nette opvang... zijn er mensen hier met ervaring? Wat zouden jullie doen na de berichtgeving in mijn geval, als ik weer op vakantie ga? Wel/niet brengen? Wat vinden jullie uberhaupt van de fb post?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de berichten gezien. De link mag je gewoon delen.

De opvang staat al jaren niet meer op de lijst hier op bunnybunch, omdat we al langere tijd wat verontrustende berichten ontvingen er over. Ik ben er zelf ook een keer gaan kijken een paar jaar terug naar aanleiding van wat berichten en heb toen besloten dat ze niet meer terug op de lijst zouden komen. De opvang en vakantieopvang staan hier dus niet op de lijsten met asielen en vakantieopvang.

Ik begrijp de facebook post wel. Wat zijn je andere opties? Je gevoel kan heel sterk kan zijn over zo iets, het gevoel van onrecht voor konijnen. Je hoort schokkende verhalen. Hebt deze zelf misschien van dichtbij gezien. Maar konijnen hebben weinig rechten. Een post als dit, eigenlijk een vraag aan de wereld om verhalen te delen en daarmee dan mogelijk ook genoeg bewijzen te verzamelen dat het inderdaad mis zit, als in "samen sterk", is denk ik één van de weinig opties die je hebt. Of het uiteindelijk zin heeft weet ik niet, omdat dit soort dingen heel lastig te bewijzen zijn.  Maar als dit jouw ervaring is en je wil actie ondernemen, is mensen met zelfde ervaringen zoeken wel de eerste stap. En dat lukt alleen als je het ergens openbaar aankaart.

Mijn ervaring is dat waar dieren op een commerciële manier gehouden worden, dat altijd ten koste gaat van dierenwelzijn. Ik zeg niet dat de oorspronkelijke bedoelingen slecht zijn, maar de balans tussen geld verdienen en goed zijn voor dieren, die is echt heel erg lastig vast te houden. Met het moment dat de opvang commercieel werd en gekoppeld werd aan de dierenwinkel, is denk ik die balans daar al verkeerd gegaan. Eerst misschien subtiel en ongemerkt, in kleine dingen. En iedereen kan een keer een foutje maken, zelfs als je de beste bedoelingen hebt.  Maar inmiddels als je de verhalen leest van iedereen, lijkt dat toch niet zo incidenteel, subtiel en ongemerkt meer.

Wat jouw vraag betreft over of je je konijnen er nog moet brengen, dat moet je voor zelf beslissen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brammetje komt er ook vandaan, kennissen van mij waren erg tevreden. In coronatijd waren ze in Bavel heel terughoudend, en ik vond het wel van belang dat ik het potentiële nieuwe vriendje van Miffy wel mocht zien voor de koppelpoging. Dat was daar op dat moment niet, ook een goed te verantwoorden keuze van de opvang waar niets mis mee is. 

Bij C&S was wel alles mogelijk, maar ze konden ook niet vertellen hoe Brammetje binnengekomen was, en wanneer etc. Op dat moment was het een heel goed bij ons en Miffy passend konijn. Maar een paar dagen later kreeg ik het gevoel dat het een onverkocht konijn was uit de dierenwinkel. Net niet meer schattig, wat schuchter, maar eigenlijk te jong om afgestaan te zijn (3 maanden) zonder reden.

Hij was wel keurig geënt en gecastreerd, en we zijn nu al een jaar heel blij met hem. Wel gaan we de volgende keer naar een ander type opvang, vooral voor de wijze van koppelen en mijn gegroeide kennis dankzij bb ☺️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog losstaand van de facebook berichten vind ik het heel twijfelachtig wat Chews zelf communiceert over de opvang. Ik heb hun opvang wel eens overwogen omdat mijn gebruikelijke opvang heel snel vol zit. Wat mij dwars zat was dat ik nergens op de website van Chews afbeeldingen kon zien van de verblijven en dat je blijkbaar ook niet mag kijken waar ze terecht komen. Daarnaast staat op hun website dat je konijnen "klein beginnen" omdat het ze anders teveel stress zou geven. Maar is het niet juist extra stressvol om tussentijds van verblijf te veranderen (betekent nogmaals wennen)? Bij de opvang waar ik ze gewoonlijk heen breng weet ik dat ze voldoende ruimte en verrijking hebben. We mogen ze zelf brengen en halen. Dat gebeurd in vaste tijdsblokken zodat het niet de hele dag een komen en gaan is van mensen. Daarnaast is het zo opgezet dat ik niet het gevoel heb dat andere konijnen er veel stress van hebben.   

Ik heb trouwens nooit wat met "Chews" te maken gehad en ben mij pas bewust geworden van de problemen nadat ik via "Jouw konijn" een bericht kreeg hierover. Ergens zijn ze dus aan elkaar verbonden. Ik heb daar één keer een koelplaat besteld, maar als ik eerlijk ben, vind ik hun shop buitenproportioneel duur. Ik weet niet in hoeverre dat konijnenwelzijn nou ten goede komt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie meningen, ik was gewoon benieuwd hoe andere konijnenbaasjes over deze berichten dachten 😄 schuldgevoel alom dat ik ondanks de rode vlaggen toch mijn konijnen daar 4-5dagen heb lsten verblijven... gelukkig komt er nu duidelijkheid aan t licht dat je geen waar krijgt voor je geld en er misleidende dingen blijkbaar worden belooft 😪 

@Kimie dat idee over de jonge konijnen in de opvang had ik dus een tijdje geleden al, dat me opviel dat ze geregeld zeer jonge konijnen in de opvang hebben. "Het zal toch niet de eigen niet-verkochte konijnen zijn.." Mogelijk zijn er meerdere vage dingen die daar spelen. 

@Nina en Hazel JouwKonijn is een merk opgezet omtrent de eigen spullen die chews en nibbled verkoopt. Naar mijn weet is het een beetje een huismerk van C&N, waarna het als "losstaand" merk is gaan staan met eigen webshop. Dus niet andersom, dat JouwKonijn de samenwerking is aangegaan met C&N. 100% zeker weet ik het niet, maar ik dacht dat mij dat 2 jaar geleden zoiets was vertelt toen ik mijn konijnen via C&N had laten vaccineren.

Waar breng jij je konijnen? Ik ben nu op zoek naar een nieuwe opvang voor evt in september, maar ben woonachtig in Zeeland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Rosinda zei:

Ik ben nu op zoek naar een nieuwe opvang voor evt in september, maar ben woonachtig in Zeeland

Mijn dochter brengt ze meestal naar K'nijn en ko, maar die zaten nu vol voor hun vakantie in september. Nu gaan de konijnen naar De Konijnenhof in Stekene, net over de grens in België. Daar hebben we ook ooit een konijntje uit de opvang gehaald.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-7-2022 om 11:32, Rosinda zei:

Bedankt voor jullie meningen, ik was gewoon benieuwd hoe andere konijnenbaasjes over deze berichten dachten 😄 schuldgevoel alom dat ik ondanks de rode vlaggen toch mijn konijnen daar 4-5dagen heb lsten verblijven... gelukkig komt er nu duidelijkheid aan t licht dat je geen waar krijgt voor je geld en er misleidende dingen blijkbaar worden belooft 😪 

@Kimie dat idee over de jonge konijnen in de opvang had ik dus een tijdje geleden al, dat me opviel dat ze geregeld zeer jonge konijnen in de opvang hebben. "Het zal toch niet de eigen niet-verkochte konijnen zijn.." Mogelijk zijn er meerdere vage dingen die daar spelen. 

@Nina en Hazel JouwKonijn is een merk opgezet omtrent de eigen spullen die chews en nibbled verkoopt. Naar mijn weet is het een beetje een huismerk van C&N, waarna het als "losstaand" merk is gaan staan met eigen webshop. Dus niet andersom, dat JouwKonijn de samenwerking is aangegaan met C&N. 100% zeker weet ik het niet, maar ik dacht dat mij dat 2 jaar geleden zoiets was vertelt toen ik mijn konijnen via C&N had laten vaccineren.

Waar breng jij je konijnen? Ik ben nu op zoek naar een nieuwe opvang voor evt in september, maar ben woonachtig in Zeeland.

Dat zou veel verklaren omtrent Jouw konijn! 

Als ze naar de opvang gaan, dan brengen we ze naar Knabbeltuintje in Bleiswijk. Op hun website kun je film & foto's zien van de verblijven. Je kunt ook vrijblijvend komen kijken. In het laagseizoen zijn er minder konijnen en hebben ze de hele dag de ren tot hun beschikking. In het hoogseizoen is de opvang vol en is het een halve dag. 

Weet niet zeker of wij onze konijnen in de toekomst nog naar een opvang zullen brengen. Heb toch het gevoel dat het altijd wel een soort van stressvol voor ze is (niet vanwege de opvang zelf, maar omdat ze dan niet op hun eigen plek zitten). We zijn aan het kijken of het een optie is om een konijnenkundige oppas te combineren met een camera waarmee we ze zelf ook in de gaten kunnen houden. Maar als we dat niet doen, dan gaan ze gewoon naar het knabbeltuintje (mits we op tijd boeken). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...
  • 2 weken later...

Het is dat konijnen niet kunnen praten, dat ik (gelukkig?) niet de hele ervaring ken. Maar ik heb mijn konijnen er verder gelukkig gezond van terug gekregen. Waar ik gewoon ontzettend van baal en boos om ben is dat je in mijn ogen veel geld betaal omdat ze daar van a tot z goed zitten. Waaronder dus ook een fijne, ruim genoege ren. En niet de kleine konijnen-binnenhokken wat op de uitgelekte foto's/filmpjes te zien was. In principe gewoon liegen over je product/dienst, ook al zijn m'n konijnen er godzijdank niet ziek geworden. Ik raad het dus ten zeerste af omdat je in mijn ogen belazerd wordt en niet krijg (je konijnen niet krijgen) waarvoor je betaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .