Ga naar inhoud

Konijnen poepen en plassen in de zandbak en op het gras


Jonna

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Heeft iemand tips hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn konijnen niet meer in de zandbak poepen en plassen? En niet meer op het gras? 

Ik was heel blij dat Binkie zo braaf alles op de toilet deed maar Bella die er nu bij is gekomen poept en plast steeds in de zandbak, daar kan ik niet tegen opruimen en vind het niet zo hygiënisch. Doen jullie konijnen dit ook? Hoevaak verschonen jullie de zandbak? Ook poepen ze als ik ze op het gras laat lopen en heb het idee dat ze daar ook plassen soms aangezien het erop lijkt dat ik kale plekken krijg in het gras.

Ik heb de zandbak er al een paar weken uit gehaald en steeds alle poepjes in de toilet gedaan, ook hangt er al een hooiruif boven het toilet en de zandbak staat in het midden van het verblijf dus niet in een hoek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen deden dit ook altijd, hoewel ze normaal gesproken zindelijk zijn, gebruikten ze de zandbak als toilet. 
Ik heb er geen oplossing voor gevonden helaas en de zandbak is dus uit het verblijf gegaan want ik vond het net als jij heel onhygiënisch. 
Met gras heb ik geen ervaring, mijn konijnen hebben geen grasveld. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier deden ze dat ook toen er wat wijzigingen waren qua koppelen / nieuw konijn. Ik heb de graafbakken toen een maand of twee drie uit de rennen gehaald. Daarna was het territorium markeren met keutels en urine een stuk minder (bijna niet meer) en heb ik de bakken er weer in gezet.

Nu ligt er af en toe een verdwaalde keutel in, maar meer ook niet. Ik vervang het zand eens in de vier maanden ongeveer denk ik.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties. Ze zijn beide gecastreerd dus dat kan het niet zijn. Ik heb ook niet het idee dat het markeren is aangezien het alleen in de zandbak is en op het toilet, en ze lijken al wel helemaal gewend aan elkaar en de omgeving.

Maar ik ga denk ik toch proberen de zandbak er een paar maanden uit te halen ipv een paar weken en dan kijken hoe het daarna gaat.

Als het af en toe is zou ik het ook niet zo erg vinden maar hier word er echt vaak in geplast en gepoept dus dan is het zand eigenlijk na een week al heel vies. Een kattenbakschepje is wel een goed idee ik deed het steeds met mijn handen maar dat schoot niet echt op 😅

aangepast door Jonna
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Annasbeestenbende zei:

Ik weet niet waar de zandbak staat, maar konijnen keutelen vaak in hoekjes, dus ik heb mijn zandbak ergens in het midden van een muur.

Hij staat in zo een beetje in het midden van het verblijf. Ik vrees eigenlijk dat Bella moeilijk zindelijk te krijgen is en ze het zand ook gewoon ziet als een bak met bodembedekking waar ze haar behoefte in kan doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dus een kattenbak als zandbak. De buurvrouw haar kat was dood en ik heb die kattenbak gekregen. Zaterdag heb ik de kap er eens afgehaald maar gingen ze niet in de zandbank. Zondag er weer opgezet en maandagmorgen lag er veel zand buiten de kattenbak. Ze hebben er dus liever een dak op. Ik heb hem in het midden langs de lange zijde staan. De zandbak houden ze helemaal schoon. Ik vind er geen keuteltje(s) in . Ook plassen ze er niet in. Ook niet op de tegels. Doen ze dat bij jullie ook niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een PeeWeebak aangeschaft. Dat las ik hier op het forum. Dat is een grote bak en ik heb de bak klem gezet tussen stenen. Dus hij kan geen kant uit. Aan een korte kant heb ik de hooiruif bevestigd maar de brokjes 's morgens die ik in een zwaar stenen bakje en zet ik ook in die PeeWeebak. Onder de hooiruif. Ze komen dan gelijk eten en omdat het dwergen zijn, hebben ze volop de ruimte in die bak. Ze keutelen dan ook in die bak. En als ik de binnenbak optil, zie ik allemaal urine. Het valt me op dat het hok nu ook niet meer ruikt naar urine. Bij mij is het keutelen in het hok ook minder geworden en heel af en toe een klein plasje.

Misschien helpt het als je een grotere toiletbak neemt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, To van de Veluwe zei:

Ik heb een PeeWeebak aangeschaft. Dat las ik hier op het forum. Dat is een grote bak en ik heb de bak klem gezet tussen stenen. Dus hij kan geen kant uit. Aan een korte kant heb ik de hooiruif bevestigd maar de brokjes 's morgens die ik in een zwaar stenen bakje en zet ik ook in die PeeWeebak. Onder de hooiruif. Ze komen dan gelijk eten en omdat het dwergen zijn, hebben ze volop de ruimte in die bak. Ze keutelen dan ook in die bak. En als ik de binnenbak optil, zie ik allemaal urine. Het valt me op dat het hok nu ook niet meer ruikt naar urine. Bij mij is het keutelen in het hok ook minder geworden en heel af en toe een klein plasje.

Misschien helpt het als je een grotere toiletbak neemt?

Bedankt voor de tip. Ik heb momenteel een kattenbak als toiletbak dus die is al aardig groot, of bedoel je als zandbak een toiletbak? Dat kan natuurlijk ook zodat ik hem makkelijker kan verschonen maar dan word ie wel nog viezer aangezien de zandbak dan nog weer stuk kleiner word 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .