Muisie Geplaatst: 24 juli 2022 Delen Geplaatst: 24 juli 2022 Hallo, Ik wil graag zodra mijn konijn(voedster) volwassen is en maatje voor haar vinden. Wat is dan het beste, een andere voedster of ram. En waar kan je het best een konijn kopen, bij de opvang? En als ik een ram neem(al gecastreerd) moet ik mijn konijn dan ook steriliseren? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 24 juli 2022 Delen Geplaatst: 24 juli 2022 Je kunt je voedster vanaf dat ze 16 weken is koppelen aan een gecastreerde ram. Je voedster hoeft niet gesteriliseerd te zijn. Dat raden we wel aan vanwege de kans op baarmoederkanker, maar daar is ze nog te jong voor. Je kunt haar het beste meenemen naar een goede konijnenopvang. Daar kun je je voorkeuren opgeven, en dan kijken ze of het tussen de konijnen ook klikt. Ik kies zelf altijd voor een koppelvakantie, dan blijven ze een dag of 5, tot ze redelijk aan elkaar gewend zijn. Dat kost hier geloof ik 5 euro per dag, en het scheelt een heleboel stress. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Muisie Geplaatst: 24 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2022 Oke bedankt klinkt goed die koppelaar. Ik ga haar waarschijnlijk niet laten steriliseren ik vind het best duur Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Muisie Geplaatst: 25 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 25 juli 2022 Koppelvakantie* Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 25 juli 2022 Delen Geplaatst: 25 juli 2022 Niet dat je moet hoor, maar steriliseren (eigenlijk castreren) is misschien even een keer een uitgave, 100-150 euro ben je er meestal wel voor kwijt. Maar stel je konijntje is 5 of 6 en krijgt daadwerkelijk baarmoederproblemen met moet met alle risico's die er dan zijn alsnog geopereerd worden, dan kost dat waarschijnlijk meer omdat het veel complexer is. Dan is de prijs eerder 300-500 euro. Castratie van een voedster zorgt voor een gemoedelijker karakter, minder humeurig door schijnzwangerschappen en rams zijn en voorkomt baarmoederontsteking / baarmoederkanker. Het moet niet hoor, maar ik zou wel aanraden iets verder denken dan alleen "het is wat duur". Hier staat veel uitleg over castratie en sterilisatie bij konijnen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen Als je haar wil laten castreren, zou ik dat persoonlijk doen voor ze gekoppeld is. Zo op een leeftijd tussen de 6 maanden en 1.5 jaar is meest ideaal voor een voedster. Wat betreft het koppelen sluit ik mij aan bij het advies van marjolein. Hier staat veel informatie over koppelen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen Als je het jezelf het makkelijkst wil maken ga je inderdaad naar een goede konijnenopvang. Dit is een link naar de lijst met konijnenopvangen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Muisie Geplaatst: 25 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 25 juli 2022 Tja ik ben een kind en mijn ouders gaan dat simpelweg niet doen, dat hebben we nooit gedaan Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lollie Geplaatst: 25 juli 2022 Delen Geplaatst: 25 juli 2022 ''Dat hebben we nooit gedaan'' vind ik geen goede reden. Heb je ze al wel geprobeerd over te halen? Met goede argumenten en misschien zelfs ook aanbieden wat zakgeld bij te leggen kom je vaak een heel eind. Je hoeft natuurlijk niet per sé te castreren, maar ik zou het gewoon vragen (als je dat nog niet hebt gedaan). Je kunt trouwens het beste een gecastreerde ram bij een (bij voorkeur gecastreerde) voedster zetten. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Muisie Geplaatst: 25 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 25 juli 2022 Ik heb met ze gepraat echt en ik vind het ook een rare reden maar ok heb er verder niks over te zeggen ik betaal het niet Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 25 juli 2022 Delen Geplaatst: 25 juli 2022 Het zal niet de eerste keer zijn dat een voedster klachten krijgt, waardoor de baarmoeder er alsnog uit moet. Hopelijk gebeurt dat bij jouw konijn niet, maar het is wel goed om daar op voorbereid te zijn. Dit is de reden waarom veel konijnenbaasjes uit voorzorg hun voedsters laten helpen, zodat ze op latere leeftijd die problemen niet hebben. Castratie hoeft dus niet, maar is wel aan te raden om problemen op latere leeftijd te voorkomen. Ik geloof dat ik in jullie situatie voor een gecastreerd rammetje uit de opvang zou gaan, dan heb je die kosten van castratie in ieder geval niet meer. De aanschaf is wel iets duurder, maar alsnog goedkoper dan dat je alles zelf zou doen. Want we willen natuurlijk geen kleine konijnenbabies, toch? Zorg wel dat je voor die tijd voldoet aan de eisen van de opvang qua leefruimte, voor zover je dat nog niet voor elkaar hebt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 26 juli 2022 Delen Geplaatst: 26 juli 2022 Ik heb de berichten over een konijnenren even verplaatst naar huisvesting. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten