Sien4konijnen Geplaatst: 22 juli 2022 Delen Geplaatst: 22 juli 2022 Beste forumleden, Een aantal jaar geleden is er ruzie uitgebroken in mijn groep konijnen. Inmiddels heb ik twee rennen: 1 met twee voedsters en 1 met een voedster en ram. Ik zou ze graag weer tot een groep maken omdat ze dan meer ruimte hebben. Is zo’n koppelpoging een goed idee denken jullie? Ik zou dan 3 voedsters en 1 ram in een groep hebben. Of is dat gedoemd te mislukken en haal ik een goed echtpaar uit elkaar? groetjes Sien Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 22 juli 2022 Delen Geplaatst: 22 juli 2022 Zijn dit dezelfde konijnen als die die eerder gevochten hebben? Wat ging er toen precies mis dat ze gingen vechten? Hoe groot is de groepsruimte waar ze permanent in kunnen leven? Zijn alle konijnen - dus ook de dames - gecastreerd? Het zijn complexe, lastige koppelingen. Het nadeel van dit plan is dat je de konijnen al hebt, en de kans dat ze alle vier matchen van karakter en in een groep kunnen leven niet enorm groot is. Zeker niet als dat een paar jaar geleden met deze konijnen al mis is gegaan, of als één van deze konijnen aanleiding was dat dat mis liep. Of het gedoemd is om te mislukken weet ik niet. Dat ligt aan een aantal dingen. Het is niet zo dat er in een groep een vaste samenstelling van geslachten konijnen moet zijn om het te laten werken, karakters zijn belangrijker dan dat. Soms werkt een groep rammen bijvoorbeeld prima, terwijl we eigenlijk afraden om rammen samen te houden 😉 Als je ze zo weet te vinden dat de klik er is, dan is dat belangrijker dan of het een ram of voedster is. Castratie van alle voedsters in de groep is wel aan te raden omdat je dan minder hormonaal gedrag hebt en dus meestal ook een stabielere groep. Maar ook dat garandeert niet of ze wel of niet samen kunnen. Voldoende ruimte, passende karakters en ook geschikte konijnen om de dynamiek, de drukte, van een groep aan te kunnen. En je koppeling goed en rustig aanpakken op neutraal terrein, dat scheelt ook heel veel. De meeste mensen willen koppelingen toch forceren, maar dat kan averechts werken. De koppeling uitbesteden is misschien ook een optie. Er zijn (vakantie)opvangen die dat als service aanbieden, zoek wel een betrouwbare, goede, en verwacht niet dat je in de zomervakantie nog terecht kan. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sien4konijnen Geplaatst: 23 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 23 juli 2022 Dank je wel voor je antwoord! Al mijn konijnen zijn gecastreerd, de vrouwen zijn een jaar of 5 en de man in ongeveer 2. Ik had eerst twee andere rammen maar die zijn inmiddels overleden. Dus een aantal konijnen hebben gevochten ( een paar jaar terug) maar de mannen die meevochten toen, zijn er niet meer. Ik denk dat ik ze toch maar niet koppel… want de ruzie die ik toen zag was echt niet oké. En dat wil ik niet opnieuw. Misschien vraag ik inderdaad wel een professional als ik het toch aandurf ooit. Nogmaals heel erg bedankt voor je antwoord! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sien4konijnen Geplaatst: 23 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 23 juli 2022 Ps: de konijnen hebben nu per tweetal een hele grote ren met daarin een groot hok van Ferplast. Dus de ruimte is op zich oké maar ze zouden echt een paradijs kunnen hebben. Maar dan wel zonder te vechten natuurlijk. Daarom zat ik eraan te denken ze toch te koppelen. Ik kan helaas geen foto toevoegen omdat ze te groot zijn qua bestandsformaat. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten