Ga naar inhoud

Konijn tam maken


Muisie

Aanbevolen berichten

Mijn 8 weken jonge konijntje is nog erg bang en als er iemand langs loopt vliegt ze door het hok, daarna gaat ze wel stilzitten maar heel erg aaien kan je niet. Zijn er nog andere dingen die je kan doen i.p.v. gewoon aaien en aan je laten snuffelen?20220720_203255.thumb.jpg.d4d4fe1b2af2ecf559137e32b23350e7.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier kun je al veel vinden over het tam maken. Lees het eens rustig door.

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam

 

Mijn konijnen zijn tam maar echt aaien zijn ze niet echt van gediend. Daar houden de meeste konijnen niet van. Uitzonderingen bevestigen de regel.

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

De link hierboven geeft veel goede tips. Verder is het ook niet zo raar dat jouw konijntje nog niet tam is, met 8 weken is ze echt nog een baby en je hebt haar waarschijnlijk nog maar erg kort. Als je de tips volgt en ze de tijd heeft gehad om wat te wennen, dan zal het al wel beter worden. 

Niet alle konijnen worden erg tam, dat zit ook voor een deel in het karakter.

 

Verder zal het ook erg helpen om haar een vriendje te geven als ze ouder is, dat zal haar een stuk meer op haar gemak maken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso moet je haar zeker wel echt een week gewoon met rust laten hoor. Niet proberen te aaien, niet veel kijken. Alleen eten en drinken geven, verder niets. 

 

Ze is nog veel te bang. Ze is nog niets gewend. Dus laat haar eerst even rustig wennen aan haar omgeving, zonder dat er ook nog eens een mens bij komt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste week zou ik vooral zorgen voor rust, dat ze went aan het ritme, en een veilig gevoel en veilig plekje heeft. Aaien en dat soort dingen zou ik nog niet aanraden. Eerst wennen aan de nieuwe geluiden, de mensen die langslopen en de nieuwe omgeving. 

 

Na die eerste week kun je bij haar gaan zitten in het verblijf en haar rustig aan jouw aanwezigheid laten wennen. Aaien is best al een hele grote stap, ik begin altijd met "geen paniek als ik in het verblijf ben". Als dat gaat ga ik naar de stap "brokje uit de hand aanpakken". En als dat werkt dan kun je uitbouwen naar "aanraken". Daar gaan weken overheen.

 

Sommige konijnen willen echt niet voor hun plezier aangeraakt worden. Ik probeer altijd wel dat ik dagelijks even een gezondheidscheck mag doen als ze gewoon op de grond blijven staan, even de ruggengraat voelen, in een oortje kunnen kijken, onder de billen kunnen voelen. Dat die basis wel zonder stress kan vind ik belangrijk. Maar konijnen zijn geen schootdiertjes die alleen willen knuffelen, helaas is dat een fout imago. Er zijn uitzonderingen, maar 99% van de konijnen is echt geen fan van uitgebreid aaien of knuffelen. Als je een goede band hebt zijn ze vaak blij met een lekker krabbeltje, mag je best wel aan ze zitten. Vaak accepteren ze dat dan meer omdat jij als mens het wil, dan dat ze het als konijn nodig hebben. Soms willen ze nog wel eens lekker naast je floppen en bij je liggen. Maar zoals een hond of kat kan genieten van aaien, heb ik nooit konijnen gehad die dat prettig vonden. Terwijl ik wel gewoon tamme konijnen heb (gehad).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde haar ook nog niet nu tam maken hoor maar gewoon alvast dat ik dingen weet, ze kan al wel en trucje, als ik mijn hand omhoog doe gaat ze staan op haar achterpoten, Ik wilde alleen maar spinnenwebben weghalen bij haar nachthok en toen deed ze dat. Ik heb haar nu een week en ga haar aan mijn vingers laten snuffelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .