Ga naar inhoud

Veel plakpoep, hoe nu verder

Alinda
 Delen

Aanbevolen berichten

Sinds kort heb ik een kip en een konijn die samenwonen, eerder hadden ze allebei soortgenoten waar ze mee samen leefden maar die zijn allemaal overleden en ze zijn nu samen over, ze vormen een leuk setje. 
Ze waren al een tijdje samen voor ik ze kreeg, en leefden in een ruim hok. Nu lopen ze af en toe los in de tuin en eten dus van de planten die er staan, ook is het dieet denk ik veranderd, want ik wist niet precies wat ze kregen voor ze hier kwamen wonen. 

nu valt me op dat het konijn veel eet van het kippenvoer, verder krijgt ze hooi en biks en af en toe wat wortel of appel of gedroogd brood. De bijvoeding wordt meestal door kip gegeten en konijn eet er nauwelijks van.
Het valt me op dat de blindedarmpoepjes steeds vaker blijven liggen en ook soms echt plakaten worden. Ze is ook nog vrij langharig dus dat blijft allemaal in de vacht plakken. 
ik ben denk ik redelijk op de hoogte van de risico's, en weet dat het kan ontstaan door verkeerde voeding, ik weet ook dat het vaak niet opgegeten worden door overgewicht. En ik probeer hier om te werken, al lijkt het konijn niet echt te dik (ik zal haar eens wegen😳

ik zou graag advies willen hoe ik het beste ermee om kan gaan en of het hoofdzakelijk aan het kippenvoer kan liggen dat de plakpoep nu erger is dan voorheen. Ik wil ze niet scheiden namelijk maar zo is het ook niet gezond als dit te lang zo door gaat.... 

aangepast door Alinda
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Alinda wijzigde de titel naar Veel plakpoep, hoe nu verder

Vroeger hadden wij ook een aantal kippen en konijnen samen (totdat de kippen de konijnen opjaagden). De voerbak voor de kippen had het model van een trog, maar dan klein (40cm *7 cm en 2 cm diep denk ik) daaroverheen zat gaas waar de kippen wel goed doorheen konden pikken, maar de nijnen hun neus niet door konden steken. 

Wellicht dat dat ook een oplossing zou kunnen zijn.

Daarnaast wil ik je erop wijzen dat konijnen en kippen ieder hun eigen taal spreken en ze beiden eigenlijk een soortgenootje nodig hebben. Zo wassen konijnen elkaar ook, maar een kip zal geen konijn gaan wassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Kimie, 

Goed idee om een speciaal kippenvoerbakje neer te zetten. 

Ik snap je punt over soortgenoten (ik zou het zelf ook aanraden aan anderen) maar ze hebben beiden best een tijdje alleen gezeten en doen het nu goed zo. Uiteraard heb ik alle voors en tegens geprobeerd te weerleggen en hierop uitgekomen tot nu toe. 
Ze zoeken elkaar wel echt op, en de konijn speelt ook met de katten dus die kan ook genoeg rennen. 
Ik wilde ze ook niet beiden ter adoptie aanbieden ook al  wilde ik eigenlijk zelf ook geen konijn en kip als huisdier (al zijn ze superleuk). Maar het is uiteindelijk op deze manier gelopen. Voorlopig laat ik het zo en als zich een betere oplossing aandient die ik bij ze vind passen neem ik dat zeker in overweging..

Wel goed dat je het nog benadrukt 👍🏼 dat houdt me scherp in het open houden van mijn ogen voor een betere oplossing. 
Tuurlijk is het minder ideaal dan een soortgenoot, maar ik denk echt dat het geen slechte oplossing is.

Grappig feit is dat kip inderdaad konijn wel een soort van wast en ook poepjes bij de kont weg pikt en haar snavel poetst in Nijn d'r vacht. Nijn verzorgt ook de veren van kip en trekt bijv de losse veertjes er uit.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast het feit dat ik ook geen fan ben van een konijn samen met kip te houden, kan je zeker nog wel verbeteren aan de voeding van je konijn. 

Een konijn moet echt flink veel hooi eten. Doet ze dat bij jou ook? Welk merk biks krijgt ze en hoeveel gram per kilo konijn? Het kan zijn dat ze te veel biks krijgt en daardoor niet de moeite neemt om haar blindedarmkeutels te eten.

Verder is gedroogd brood echt heel slecht voor de darmen van een konijn, dus daar zou ik zeker mee stoppen als ik jou was. Wortel en appel kan je misschien ook beter mee stoppen, kijken of het dan beter gaat. Ze mogen wel een klein stukje heel af en toe, maar gezond is het niet vanwege de hoeveelheid suikers die het bevat. Verse groenten zijn wel goed voor konijnen (zoals witlof en andijvie) maar dat moet je ten eerste heel rustig opbouwen en ik denk zelf dat je daar beter mee kan wachten tot het beter met haar gaat. In dit artikel kan je meer lezen over de voeding van een konijn;

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik eerlijk ben denk ik dat een kip en een konijn samen houden wel een slechte oplossing is, vanwege verschillende redenen die al genoemd zijn. Een kip heeft andere voeding nodig dan een konijn en met name het konijn kan ziek worden van het voer van de kip. Ze hebben zo’n gevoelig spijsverteringsstelsel. Ik vind het niet gek dat het konijn de blindedarmkeutels laat liggen, zoals je zelf al zei speelt voeding daar waarschijnlijk een rol bij. Een konijn hoort in de basis gras en hooi te eten met aanvullend verschillende soorten groenvoer en een klein beetje biks/droogvoer van goede kwaliteit. Brood zou ik zeker niet geven, het hoort niet in het dieet van een konijn. 
De ontlasting van de kip kan het konijn ook ziek maken en bovendien kan de kip het konijn gaan pikken waardoor lelijke wonden kunnen ontstaan. 
Voor het welzijn van je konijn (en van de kop) zou ik persoonlijk toch nog eens goed nadenken over hoe je verder met ze wil gaan. Geen leuk antwoord, maar ik denk dat een konijn beter af is op een plek waar het wel met een soortgenootje kan leven. Voor  je kip geldt hetzelfde. Ze zien er misschien best happy uit, maar optimaal is het niet en helemaal veilig gaan ze zich niet voelen. Ik zou je dus toch willen aanraden om na te denken over het bieden van een maatje. Dat was niet je vraag, dat weet ik, maar doordat je schrijft hoe je konijn nu leeft voel ik toch de behoefte om het te delen. 

Succes en hopelijk gaat het met een aanpassing van de voeding beter met het eten van de blindedarmkeutels. 

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt op deze site ook een lijst met giftige planten, waarvan sommige planten licht giftig zijn en andere behoorlijk giftig.

Ik weet niet of je dat al opgezocht had anders zou ik daar ook nog even naar kijken😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in dit geval even terug naar de basis gaan. Zorgen dat er geen kippenvoer gegeten kan worden. Vooral, misschien zelfs alleen maar hooi geven voor een aantal dagen. Heel weinig brok, geen extra's, even geen groenvoer. Even terug naar een goede basis van ruwe vezels, hooi dus. 

En eerst via de dierenarts voor een goede contole, zeker ook een wormenkuur halen en ontwormen, want de kans dat een konijn dat met een kip leeft wormen heeft is vrij groot. Testen op coccidiose is ook aan te raden want dat komt regelmatig bij kippen voor. De kip zal ook tegen wormen / parasieten mee behandeld moeten worden en het verblijf regelmatig schoongemaakt worden. Een gezondheidscontrole kan zeker geen kwaad en misschien ook een goede knip of trimbeurt. Behandel ook gelijk tegen maden (myiasis).

De voorkeur heeft, zoals hier ook al aangegeven is, om kippen en konijnen niet samen te houden. Als het een optie is ze uit elkaar te halen en elk een eigen soortgenoot als gezelschap te geven, zou ik dacht echt aanraden.

Als dat niet kan, doe je beide dieren eigenlijk wel tekort, maar dan zou ik in ieder geval voor elke diersoort een plek maken waar ze hun eigen eten hebben. Dus waar de kip niet aan en bij het konijnenvoer kan, en het konijn geen kippenvoer kan eten. Elk een eigen schuilhok / verblijf, en dan alleen een ren delen bijvoorbeeld. 

Als het goed is worden de keutels weer goed als je alleen hooi geeft en wormen behandeld zijn. Vanaf dat punt kun je dan weer rustig opbouwen. Welke brok geef je? Vanaf het punt dat het beter gaat met de keutels zou je een goede konijnenbrok weer een beetje op kunnen bouwen. Als je een balans hebt tussen genoeg hooi eten en een basis met brokjes, kun je kijken of je bladgroenten kan aanwennen. Bouw dat rustig en per soort op. 

In de informatieve artikelen staat ook veel over konijnenvoeding:

Voeding van een konijn
https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

Hooi - Hoe kies je het beste hooi voor jouw konijnen?
https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi-soorten-voor-konijnen

Hooi - Tips om konijnen meer hooi te laten eten
https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi

Groenten voeren aan konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

Hier staat ook nog uitleg waar je op moet letten als je konijnen samen houd met andere diersoorten, zoals kippen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Konijnen-samen-met-andere-dieren

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .