Ga naar inhoud

Gezonden snoepjes


Konijntjes 22

Aanbevolen berichten

Ik had net in de dierenwinkel snoepjes voor mijn konijnen gekocht. Toen ik thuis kwam ging ik even kijken hier omdat ik bananen chips had gekocht van Jr Farm. Meestal staat daar op waar het voor is en ik zag geen konijn staan. Dus ik vroeg mij af of ik het toch nog kon geven. 

 

Ik ging toen wat beter kijken naar topics over snoepjes maar ik kon nergens echt een topic vinden over  gezonde snoepjes. En ik vroeg mij toch af wat ik allemaal kon geven. Ik heb trouwens Ertenvlokken, zomerveld (ene kruidenmix achtig iets), appelchips, wortel hips en dus bananen chips gehaalt. Dit was allemaal van jr farm. 

aangepast door Konijntjes 22
Er zaten spelfouten in
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bananenchips kunnen wel gegeven worden, maar met mate! Dat is vergelijkbaar met de appel- en wortelchips. Het is niet slecht, maar ik zou zelf gemiddeld 2 stukjes per dag aanhouden, per konijn en dan dus kiezen welke je geeft. De ene dag wortel, de andere dag banaan enzovoorts. Van die kruidenmix kun je een kleine portie geven.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Erwtenvlokken worden vaak gegeven aan konijnen die te mager zijn, dus ook met mate geven. Wat je ook zou kunnen doen is ze in plaats van snoepjes is bijvoorbeeld een blaadje munt of basilicum. Hier vinden ze dat heerlijk, en zo'n plant gaat een paar weken mee.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van die kruidenhooi koekjes, loops worden ze genoemd. Die vinden ze echt heerlijk en is ook gezond! Verder heb ik ook johannesbrood en lijnzaad brokjes, die zijn ook altijd een hit. Ik geef zelf altijd maximaal 1 snoepje of stukje fruit per dag, maar meestal gewoon niet. Hun normale brokjes die ze 's avonds krijgen vinden ze ook al heerlijk en zie ik dus al als snoepjes. 

aangepast door Miekmoek
  • Bedankt 1
  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Snoepjes zoals wij mensen het zien, als in koekjes, horen eigenlijk helemaal niet in konijnenvoeding thuis en richten veel schade aan.  Geef dat niet dagelijks. Zelfs niet wekelijks. Alleen incidenteel eens, en kies dan bij voorkeur zelfs nog zo natuurlijk mogelijk.

 

 

Onder verantwoord snoepen valt voor konijnen bijvoorbeeld lekker knaaghout, gedroogde kruiden, een klein stukje fruit (niet dagelijks en echt klein). Verder is qua voeding een goede basis van heel veel hooi belangrijk (liefst eigen formaat in los hooi per dag), een kleine hoeveelheid brokjes (zie dat als de vitaminepilletjes), vers groenvoer en dat kun je dan aanvullen met vers groenvoer, knaaghout, verse of gedroogde kruiden. Meer informatie lees je hier:

 

Groenten voeren aan konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

 

Kruiden voor konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/kruiden-voor-konijnen

 

Knaaghout voor konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/knaaghout-voor-konijnen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat snoepjes sws niet echt gezond zijn 😅 maar de loops van sience selective zijn wel gezonder als de meeste andere snoepjes die verkocht worden denk ik. Die geef ik bijna elke dag wel afgewisseld met een lijnzaadbrokje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens zo'n zakje snoepjes voor cavia's en konijnen gehaald bij de action. Die krijgen ze héél zelden, eens in de 3 a 4 weken delen ze er een en ik breek ze altijd in meerdere hele kleine stukjes. Gezond is het zeker niet, er zitten granen, kleurstoffen en andere troep in. Maar voor heel af en toe vind ik dat dat wel een keertje mag. Snoepjes zijn er toch ook niet om gezond te zijn? Ik geef vooral veel groentjes. Dat lusten ze ook wel. Zolang het andere voer goed is (ze krijgen science selective brokjes, met vooral onbeperkt goed hooi en lekker veel groentjes) vind ik dat af een toe een snoepje wel moet kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Lollie zei:

 Gezond is het zeker niet, er zitten granen, kleurstoffen en andere troep in. Maar voor heel af en toe vind ik dat dat wel een keertje mag. Snoepjes zijn er toch ook niet om gezond te zijn?

Dit is menselijk denken, zoals je zelf met snoep om gaat. Voor konijnen zit het toch anders: Het probleem is niet dat veel snoepjes niet gezond zijn, het probleem is dat ze soms echt gewoon giftig en schadelijk zijn. En je dus echt een flink ziek konijn er van kan krijgen. Maar er staat wel een konijn op de verpakking...

 

Even als opmerking dat er natuurlijk wel verschil in samenstelling is, maar er zijn echt veel konijnensnoepjes met giftige ingrediënten zoals aardappel,  bonen, toegevoegde suikers en dierlijke producten zoals dierlijk vet en honing. Echt heel schadelijk dus.

 

Even anders gezegd en vergeleken met iets wat ook echt schadelijk is voor mensen... Als jij kinderen hebt en je weet dat alcohol, drugs en sigaretten slecht zijn voor die kinderen. Mag dat af en toe voor een keertje wel? Of liever toch helemaal niet? Voor mij valt snoep met gif er in toch echt in die zelfde categorie voor konijnen. Een dikke NEE dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even op het zakje gekeken. Het valt me erg mee. Het is vooral het graan (ze noemen het op het zakje ''waardevolle granen'' maar daar trap ik dus echt niet in), het is plantaardig en zonder suiker. Ik geloof ook zonder zoetstoffen. Aardappel, bonen, vet en honing zitten er geloof ik niet in. Het lijkt me nu eerder meel met kleurstof of zo. Volgens het pakje ook nog groenten maar veel zullen dat er wel niet zijn. Niet gezond, maar zo te zien ook niet giftig. Ik verwacht ook niet meer ooit snoepjes te hoeven kopen. Zelfs als de cavia's 8 zouden worden (wat voor cavia's best oud is) denk ik niet dat het voor die tijd opkomt, al is het een klein zakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hier krijgen ze bijna elke dag een kwart tot half stukje gedroogde banaan. Ze zijn er stapelgek op. Net als elke avond voordat ik ga slapen ze elk een lijnzaadbrokje geef. Ze eten je vingers haast op. Ik at vroeger bij mijn opa en oma - als kleuter - ook lijnzaadkoeken van de koeien. Haha. Dat waren van die briketten. Vond ik lekker.

Ook krijgen ze wel eens een appelschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .