Ga naar inhoud

Konijn eet minder


Mokka

Aanbevolen berichten

Mijn konijn Mokka (7,5 jaar) eet minder sinds haar broertje is overleden 1,5 maand geleden. Het wordt steeds iets slechter en is heel duidelijk begonnen toen haar broertje overleed. Ze is al nagekeken door de dierenarts, heeft geen gasbuik o.i.d. Aan haar gedrag te zien lijkt het erop dat ze wat eenzaam of depressief is, ze is ook wat minder actief en nieuwsgierig. Daarom hebben we een maatje voor haar gezocht, maar hij blijkt (mogelijk) e. cunniculi te hebben en moet daar eerst voor behandeld worden. We hebben dus even een periode te overbruggen voordat ze gekoppeld kunnen worden. 3 weken geleden was ze 1,5 kg, nu 1,42. Ik denk het ook een beetje aan haar te zien dat ze is afgevallen. 

Ze heeft wel eetlust, maar is erg selectief in wat ze eet. Zo wordt ze helemaal blij als we met wilg, wortel, lijnzaadbrokjes, appel of vers hooi komen. Het zijn met name haar brokjes waar ze weinig van eet. De laatste week eet ze minder, maar is ze in haar gedrag juist weer meer levendig en lijkt haar stemming wat verbeterd te zijn. Ze lijkt qua gedrag weer een beetje op de Mokka die we kennen. 

Ze krijgt supreme science senior in afgewogen hoeveelheid, is het beter om weer over te stappen op de normale vorm omdat die meer calorieën bevat? Verder krijgt ze onbeperkt kruidenhooi (vindt ze erg lekker) en elke dag 1 of 2 stuks groenvoer (hier is ze ook selectief in, ze lust bijvoorbeeld geen witlof of andijvie). Ze is altijd al een selectieve eter geweest, maar werd voorheen wel heel blij van haar biks. 

Hebben jullie tips hoe we haar eetlust kunnen stimuleren en haar weer een beetje kunnen laten aankomen? 

 

aangepast door Mokka
Link naar reactie
Delen op andere sites

Selectief eten kan natuurlijk ook een teken van gebitsproblemen zijn. Is daar goed naar gekeken? Hoewel je dat pas echt zeker weet met een roesje zodat er ook echt goed achterin de bek gekeken kan worden. Er zijn wel mensen die juist de juniorvariant aan hun konijn geven om weer wat aan te komen, daar zitten wat meer eiwitten in. Een aantal kruiden stimuleren de eetlust ook wel, denk aan selderij en peterselie, ik weet niet of ze dat lust?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is naar haar gebit gekeken, maar niet onder een roesje. Vandaag openden we een nieuwe zak voer en at ze ineens heel goed, misschien ruikt het dan lekkerder. Peterselie lust ze niet, selderij gaan we proberen, bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer haar ook wat meer aandacht te geven. Ik heb mijn meiden maar een paar weken moeten scheiden en zat van ellende regelmatig met een teddybeer voor te doen hoe Shep haar groenten moest eten. Ze at echt alleen samen met haar beertje.

 

Denk er trouwens ook aan dat ec niet meer weggaat en er echt wel een kans bestaat dat jouw konijntje er ook mee besmet gaat worden. Ook heb je de extra verzorging bij een uitbraak van het mannetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .