Evee Geplaatst: 15 juli 2022 Delen Geplaatst: 15 juli 2022 Ik ben wel eens benieuwd naar de verhalen van de senior konijntjes hier op bunnybunch! Wie heeft er allemaal een konijn van 7 jaar of ouder? Hoe oud is hij/zij? En hoe gaat het daar mee? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 15 juli 2022 Delen Geplaatst: 15 juli 2022 Dunya is inmiddels bijna 8 jaar oud. Sinds ik haar heb (2 jaar) is ze niet in goede conditie. Om de haverklap een haakje en flink hartfalen. Daardoor is ze extreem mager en zonder medicatie benauwd, maar verder is ze hartstikke vrolijk en een pittige tante. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dollie Geplaatst: 15 juli 2022 Delen Geplaatst: 15 juli 2022 Job is net 11 geworden vorige week 😁 hij is in topconditie, alleen af en aan wat aan het snotteren en ontstoken oogje. Sinds kort heeft hij een vriendin van een jaar, goed voor elkaar 😉 en Guus is dit jaar 8 geworden, hij loopt wat stram en krijgt daarom dagelijks pijnstilling. Verder dit jaar afscheid moeten nemen van drie oudjes, Summer van 10, Bram van 9 en Tan van 8+. Dat is helaas de keerzijde van veel dieren hebben, zo heb je een complete bejaardensoos en zo vallen ze achter elkaar aan weg. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 15 juli 2022 Delen Geplaatst: 15 juli 2022 Hier zijn ze beide 8 jaar. De een heeft al jaren chronisch snot, dus die staat altijd onder verscherpt toezicht en is ook wat knokkiger dan de ander. Het enige wat ik aan ze merk is dat je de ruggengraat en de schouderbladen zo goed voelt tegenwoordig. Ik vind het daardoor wel moeilijk om in te schatten of ze goed op gewicht blijven (ja ik weet het wegen is weten). Maar het zijn nog steeds de blije hupsels als een paar jaar geleden. Mag ik een stukje hout om af te kloppen dat ze het voor hun leeftijd erg goed doen? Ik vind het aan de ene kant mooi dat ze al zo lang bij me zijn, maar aan de andere kant zorgt het ook wel voor spanningen hoelang ik nog van ze mag genieten. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Okki Geplaatst: 15 juli 2022 Delen Geplaatst: 15 juli 2022 Zoetje wordt op 1 augustus acht jaar. Ze was altijd heel erg gezond, vrijwel nooit iets raars. Dit voorjaar was ze ineens afgevallen, wilde niet meer eten, darmen lagen stil. Toch is ze daar weer bovenop gekomen. Ze gedraagt zich weer helemaal normaal en ze gaat nu langzaamaan ook weer richting haar oude gewicht. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 15 juli 2022 Delen Geplaatst: 15 juli 2022 Zoals ik dus net in het konijnencafé had verteld is Jerry nu ongeveer 10 jaar, of ouder. Deze maand 9 jaar geleden heb ik hem uit de opvang gehaald. Hij was toen al volwassen. Een jaar of 6 geleden zei een dierenarts dat het “best wel een ouder konijntje kon zijn”. Maar als ik de foto’s terugkijk van toen hij hier pas was dan zie ik een broekie. Jerry was altijd een stuntpiloot, al gingen zijn stunts vaak mis… 🤣 Tegenwoordig laat hij de stunts over aan zijn huidige vriendin, Do (al is zij nu ook niet meer zo heel erg stuntig). Sinds een half jaar is hij aan 1 oog blind, maar daar merk je op zich niet veel van. Als je hem iets uit je hand te eten geeft moet hij even zoeken en 1 oog is wit, maar verder merk je daar weinig van. 1,5 jaar geleden begon hij slechter te zien, hij durfde bepaalde afstapjes niet meer af. Hij is dan al ouder, maar het is echt geen suf konijn of zo. Hij rent samen met Do hard door de ren als er eten aan komt. 2,5 jaar geleden, toen zijn vorige vriendin dood ging, is hij aan Do gekoppeld. Hij was nog net zo dominant als tijdens de koppelingen met zijn vorige vriendinnen. Inmiddels is hij dus 2,5 jaar gelukkig met Do. Ze kunnen zo lekker kroelen samen! Daar geniet hij echt van. 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bammyflurry Geplaatst: 15 juli 2022 Delen Geplaatst: 15 juli 2022 Op dit moment heb ik een rammetje van 3 en een voedster van 5 jaar, dus nog jongelui, maar hun voorgangers Hubbel en Lien zijn (bijna) 7 jaar oud geworden. Hubbel was een middelgroot konijn en aan hem heb ik nooit iets van zijn leeftijd gemerkt. Hij was altijd vitaal, zat prachtig in zijn vacht, heeft nooit gebitsproblemen gehad en was altijd mooi op gewicht. Hij heeft wel jarenlang regelmatig gasaanvallen gehad, maar dat lag niet aan zijn leeftijd. Ineens was hij benauwd en bleek hij vocht bij zijn hart/longen te hebben. Daar is hij al snel aan overleden. Lien was een Franse dame die bijna 7 jaar is geworden. Een mooie leeftijd voor zo'n groot konijn. Helaas moesten we op het laatst de strijd tegen EC opgeven, maar verder heeft ze eigenlijk nooit wat gehad. Haar laatste jaar heb ik wel eens gedacht dat ze wat last van de gewrichten had, maar op foto's was dit niet te zien en pijnstillers gaven geen verandering. Ook kwam ze de laatste jaren moeilijk door de verharing. Ik mis haar nog steeds... 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 15 juli 2022 Delen Geplaatst: 15 juli 2022 Milly is 5 en Gijs bijna 3, jong nog dus! Edit: bijna 3, foei, hij is vandaag jarig en dus helemaal hartstikke 3 jaar oud!! 🥳🥳🥳🥳 Hiervoor had ik Frits en Betsy, die zijn 9 en 8.5 geworden en ingeslapen vanwege de hevig wordende klachten door chronisch snot. Los van dat snot waren die twee piekfijn in orde en hadden ze gemakkelijk nog wat jaren meegekund, maar helaas.. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 15 juli 2022 Delen Geplaatst: 15 juli 2022 Artemis is nu minstens 8 jaar. Ze komt dit jaar wel iets moeilijke door de rui heen en heeft het duidelijk iets lastiger met de warmte dan Apollo, die met zijn 6 jaar ook wel in de buurt van senior begint te komen. Maar verder hoeft ze alleen naar de dierenarts voor de jaarlijkse vaccinatie en mankeert ze verder niets, dus hopelijk kunnen ze allebei nog flink wat jaartjes mee. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 15 juli 2022 Delen Geplaatst: 15 juli 2022 Ik had er ook eentje van net geen 9, maar die heeft de strijd tegen E.C. helaas verloren. Ik check deze twee dus ook altijd op tekenen van E.C. De kleine heb ik net toch even op de keukenweegschaal gezet, daar past hij net op 😉 Maar niks aan het handje. Zijn er dingen waar jullie extra op letten bij de oudjes? 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bunny566 Geplaatst: 15 juli 2022 Delen Geplaatst: 15 juli 2022 Hubble onze ram is of wordt dit jaar 8. Zijn precieze geboortedatum is niet bekend. Hij hoort niet zo goed maar dat kan ook door zijn hangoren komen. Hij heeft dit jaar veel moeite met de rui, dat is misschien een leeftijdsdingetje maar is verder in goede gezondheid. Sinds ik overgestapt ben op graanvrije brokjes heeft hij ook geen plakpoep meer wat heel fijn is. Hij had daardoor regelmatig een vies achterwerk. Hij krijgt erwtenvlokken en gedroogde kruiden om op gewicht te blijven. Hij mocht wel wat afvallen maar het moet ook weer niet té natuurlijk. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nina en Hazel Geplaatst: 15 juli 2022 Delen Geplaatst: 15 juli 2022 Nina is afgelopen mei 7 geworden en het gaat goed met haar. Ze is voor mijn gevoel niet anders dan toen ze bijvoorbeeld 4 was. Ze is wel rustiger dan Hulst, maar gezien het leeftijdsverschil is dat niet gek. Helaas is haar vorige partner, Hazel, op 7 jarige leeftijd plotseling overleden. Hij leek daarvoor ook prima in orde te zijn, dus je hebt geen garanties. Voor dit koppeltje hadden we een konijn dat minstens 12 is geworden. Hij heeft de laatste jaren wel gekwakkeld met z'n gezondheid. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
IreneM Geplaatst: 17 juli 2022 Delen Geplaatst: 17 juli 2022 Kyra is 8. Ze had laatst last van EC, maar gelukkig niet zo erg. Na een maand medicatie lijkt het weg te zijn, hoewel haar evenwicht niet meer optimaal is. Vergeleken met Loki die een stuk jonger is kan ik wel zien dat ze niet meer zo soepel is. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Muisie Geplaatst: 26 juli 2022 Delen Geplaatst: 26 juli 2022 Ik had tot kort een oud konijntje van 7.4 jaar. Hij is vorige week overleden maar daarvoor rende hij door de tuin 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pakyakker Geplaatst: 27 juli 2022 Delen Geplaatst: 27 juli 2022 Vlekje wordt in augustus 8. Ze heeft chronische traanogen en waarschijnlijk soms last van haar rug. Haar gebitsproblemen zijn onder controle maar iedereen weet het wel Vlekje heeft best wel regelmatig een gasbuik uit het niets. Vooral in de herfst/winter. Onbekende oorzaak ook, verder is ze heel blij en zoemt ze altijd op mij af om te knuffelen. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 29 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 29 juli 2022 Leuk om te lezen dat er zoveel senioren zijn onder de bunnybunch leden! Ziekte en afscheid zijn altijd nare dingen die onvermijdelijk lijken te worden als ze ouder worden. Hier is het ook een aardige bejaardensoos aan het worden weer. Dat geeft toch altijd wat zorgen, maar ik lees hier wel dat ik daar niet de enige in ben. Joris is de oudste, die is 9. Hij heeft wat problemen met vachtverzorging, eet geen blindedarmkeutels en heeft EC. Brenda is zijn vriendin, die is een jaar of 7 waarschijnlijk. Ze komt van knijn&ko en er was afstand van haar gedaan. Zij heeft - laat ik het afkloppen - behalve 1x haakjes nooit problemen gehad met haar gezondheid. Ik denk dat Harold minstens 7 is, waarschijnlijk nog wel ouder. Ik heb hem sinds 2017. Hij heeft zijn derde ooglid zichtbaar in een hoekje, wat soms wat traanoogjes geeft. Ik heb dus eigenlijk maar één konijn dat jonger is, Sofie. Bewust vorig jaar een wat jonger konijn erbij gekozen, omdat ik bang ben dat ik weer in zo een periode kom dat je veel afscheid moet nemen achter elkaar. Gelukkig klikt het goed tussen Sofie en Harold. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 29 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 29 juli 2022 Op 15-7-2022 om 17:40, Kolino zei: Ik had er ook eentje van net geen 9, maar die heeft de strijd tegen E.C. helaas verloren. Ik check deze twee dus ook altijd op tekenen van E.C. De kleine heb ik net toch even op de keukenweegschaal gezet, daar past hij net op 😉 Maar niks aan het handje. Zijn er dingen waar jullie extra op letten bij de oudjes? Daar is een artikel over op de website: https://www.bunnybunch.nl/informatie/oud-senior-konijn-verzorgen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Okki Geplaatst: 29 juli 2022 Delen Geplaatst: 29 juli 2022 Op 15-7-2022 om 15:47, Okki zei: Zoetje wordt op 1 augustus acht jaar. Ze was altijd heel erg gezond, vrijwel nooit iets raars. Dit voorjaar was ze ineens afgevallen, wilde niet meer eten, darmen lagen stil. Toch is ze daar weer bovenop gekomen. Ze gedraagt zich weer helemaal normaal en ze gaat nu langzaamaan ook weer richting haar oude gewicht. Even nog een aanvulling: Zoetje wordt grijs op haar koppie en in haar nek en iets verder op haar rug. Ik zie bij Merien ook wel duidelijk witte haartjes in zijn zwarte vacht maar ik heb geen idee of hij dat altijd al had of dat het ook een wat ouder ventje is en grijs wordt. We hebben hem nu 7 maanden maar bij K'nijn en ko wisten ze niet hoe oud hij is. In zijn gedrag zie ik weinig verschil met hoe Zoetje doet en beweegt. Ze kunnen allebei goed rennen en springen. De lerftijd van een volwassen konijn is volgens mij amper te bepalen? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 29 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 29 juli 2022 3 minuten geleden, Okki zei: De lerftijd van een volwassen konijn is volgens mij amper te bepalen? Klopt. Als ze nog in de groei en/of puberteit zijn kun je wel een redelijke schatting maken. En je kan ook wel jongvolwassen (onder de 3) en ouder (4+) inschatten. Maar dan word het wel lastig hoor. Ook heeft het ene konijn vanaf 5 jaar al wat senioren kenmerken, terwijl dat bij een ander pas met 10 is. Dat maakt de leeftijd van een volwassen konijn heel lastig te schatten. Het is ook niet aan het gebit te zien ofzo bij konijnen. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dollie Geplaatst: 29 juli 2022 Delen Geplaatst: 29 juli 2022 De baarmoeder is bij een voedster vaak ook nog een indicatie, maar ook daar zijn veel individuele verschillen. Ik vind dat verschil tussen onder de drie en boven de vier eigenlijk ook niet echt zichtbaar, althans, dat is vaak meer een gevoelskwestie dan aantoonbaar ergens op te baseren. En dan zijn het ook nog momentopnames, ik kreeg een paar maanden geleden een eerder herplaatst konijn terug waarbij de baasjes blijkbaar met de neus naar het boekje/de adoptiepapieren (die ze nog wel hadden en meegaven bij afstand??) hebben gekeken want het konijn was al een paar maanden ziek en de dierenarts had in het dossier (wat ik opgevraagd heb) aangegeven dat 'het konijn uit de opvang komt en de leeftijd onbekend is, maar geschat 8-10 jaar' -> konijn had op dat moment E cuniculi en was behoorlijk ziek, dus begrijpelijk dat het er niet zo best uit zag, maar we weten toch echt zeker dat het dier op dat moment net een maand eerder vier jaar was geworden 🤷♀️ 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 29 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 29 juli 2022 6 minuten geleden, Dollie zei: De baarmoeder is bij een voedster vaak ook nog een indicatie, maar ook daar zijn veel individuele verschillen. Ik vind dat verschil tussen onder de drie en boven de vier eigenlijk ook niet echt zichtbaar, althans, dat is vaak meer een gevoelskwestie dan aantoonbaar ergens op te baseren. En dan zijn het ook nog momentopnames, ik kreeg een paar maanden geleden een eerder herplaatst konijn terug waarbij de baasjes blijkbaar met de neus naar het boekje/de adoptiepapieren (die ze nog wel hadden en meegaven bij afstand??) hebben gekeken want het konijn was al een paar maanden ziek en de dierenarts had in het dossier (wat ik opgevraagd heb) aangegeven dat 'het konijn uit de opvang komt en de leeftijd onbekend is, maar geschat 8-10 jaar' -> konijn had op dat moment E cuniculi en was behoorlijk ziek, dus begrijpelijk dat het er niet zo best uit zag, maar we weten toch echt zeker dat het dier op dat moment net een maand eerder vier jaar was geworden 🤷♀️ Klopt hoor, dat onder de drie / boven de vier ook niet heel simpel is. Meer een gevoel aan de hand van het gedrag dan echt "wetenschappelijk vast te stellen". Aan de baarmoeder kun je het toch pas zien als je daadwerkelijk laat casteren? Voor jou met de opvang natuurlijk wel aan de orde, maar voor de "gewone" konijnenbaasjes misschien lastiger. 4 of 8 a 10 is inderdaad wel behoorlijk verschil. 🤣 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 29 juli 2022 Delen Geplaatst: 29 juli 2022 Toen Tara gevonden was schatte de konijnkundige dierenarts haar op ongeveer een jaar. Vorig jaar gaf hij aan dat ze waarschijnlijk toch wel 1 à 2 jaar ouder was dan we op basis van zijn eerdere schatting dachten. Dat maakt haar nu ongeveer 9 jaar, maar ze vertoont nog geen enkel teken van ouderdom. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dollie Geplaatst: 29 juli 2022 Delen Geplaatst: 29 juli 2022 (aangepast) 14 minuten geleden, Evee zei: Klopt hoor, dat onder de drie / boven de vier ook niet heel simpel is. Meer een gevoel aan de hand van het gedrag dan echt "wetenschappelijk vast te stellen". Aan de baarmoeder kun je het toch pas zien als je daadwerkelijk laat casteren? Voor jou met de opvang natuurlijk wel aan de orde, maar voor de "gewone" konijnenbaasjes misschien lastiger. 4 of 8 a 10 is inderdaad wel behoorlijk verschil. 🤣 Uiteraard kun je de baarmoeder alleen zien als je castreert, dus daar moet dan op moment van castratie (door de dierenarts van de opvang of door je eigen dierenarts als je het zelf laat doen) op gelet worden. Als je kiest voor niet castreren of het konijn was al gecastreerd en er is niet op gelet, dan heb je daar natuurlijk niks aan. Maar het is wel één van de meer betrouwbare methodes om in elk geval een indicatie van jong, volwassen of oud(er) te verkrijgen. Ja helaas maakte die leeftijdsinschatting ook dat men twijfelde aan het nut van behandelen en de kuur dus niet afgemaakt heeft, want het was waarschijnlijk toch ouderdom? Het konijn was ook nog maar zes maanden toen het geadopteerd werd, alle informatie was er... ik vind dat dan echt zo zonde. Overigens zie ik dit vaker gebeuren, dat mensen een leeftijd noemen waarbij ik weet dat die niet klopt met andere bekende gegevens (oornummers of oud-opvang konijn zoals deze). Je moet maar geloven wat mensen bij afstand zeggen, wat kun je anders, maar wel lastig soms hoor. Moet zeggen dat mensen vrijwel altijd het konijn ouder maken dan het is om de één of andere reden, dus dat is dan misschien nog soort van gunstig..? De andere kant op is erger, als je denkt dat je konijn drie is en hij blijkt zeven te zijn of zo. Al is het dus niet gunstig meer als mensen problemen maar gelijk onder de noemer ouderdom wegschuiven en behandeling niet nodig/zinvol vinden. 29 juli 2022 aangepast door Dollie 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Okki Geplaatst: 29 juli 2022 Delen Geplaatst: 29 juli 2022 5 uren geleden, Evee zei: Klopt. Als ze nog in de groei en/of puberteit zijn kun je wel een redelijke schatting maken. En je kan ook wel jongvolwassen (onder de 3) en ouder (4+) inschatten. Maar dan word het wel lastig hoor. Ook heeft het ene konijn vanaf 5 jaar al wat senioren kenmerken, terwijl dat bij een ander pas met 10 is. Dat maakt de leeftijd van een volwassen konijn heel lastig te schatten. Het is ook niet aan het gebit te zien ofzo bij konijnen. Dank je! Ik heb wel het idee dat Merien een stuk jonger is dan Zoetje, maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd. 🤣 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 29 juli 2022 Delen Geplaatst: 29 juli 2022 5 uren geleden, Dollie zei: Uiteraard kun je de baarmoeder alleen zien als je castreert, dus daar moet dan op moment van castratie (door de dierenarts van de opvang of door je eigen dierenarts als je het zelf laat doen) op gelet worden. Als je kiest voor niet castreren of het konijn was al gecastreerd en er is niet op gelet, dan heb je daar natuurlijk niks aan. Maar het is wel één van de meer betrouwbare methodes om in elk geval een indicatie van jong, volwassen of oud(er) te verkrijgen. Ja helaas maakte die leeftijdsinschatting ook dat men twijfelde aan het nut van behandelen en de kuur dus niet afgemaakt heeft, want het was waarschijnlijk toch ouderdom? Het konijn was ook nog maar zes maanden toen het geadopteerd werd, alle informatie was er... ik vind dat dan echt zo zonde. Overigens zie ik dit vaker gebeuren, dat mensen een leeftijd noemen waarbij ik weet dat die niet klopt met andere bekende gegevens (oornummers of oud-opvang konijn zoals deze). Je moet maar geloven wat mensen bij afstand zeggen, wat kun je anders, maar wel lastig soms hoor. Moet zeggen dat mensen vrijwel altijd het konijn ouder maken dan het is om de één of andere reden, dus dat is dan misschien nog soort van gunstig..? De andere kant op is erger, als je denkt dat je konijn drie is en hij blijkt zeven te zijn of zo. Al is het dus niet gunstig meer als mensen problemen maar gelijk onder de noemer ouderdom wegschuiven en behandeling niet nodig/zinvol vinden. Ik vraag me bij de konijnen die ik uit de opvang haal ook altijd af of de leeftijd die staat vermeld klopt. Niet dat ik de opvang niet vertrouw, zeker niet, maar omdat de opvang in de meeste gevallen ook maar een leeftijd doorgegeven krijgt van degene die van het konijn afstand doet en het niet kan controleren. Nou moet ik zeggen dat ik de leeftijd van konijnen steeds minder belangrijk vind, en ik vond dat al niet zo belangrijk. Het zegt bij konijnen zo weinig. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten