Ga naar inhoud

Oordoppen voor konijn


Sharonaa

Aanbevolen berichten

Ik vroeg me af of iemand een idee heeft of een konijn oordoppen zou kunnen hebben. Ik wil mijn konijn graag naar buiten doen (ik heb hem net 2 dagen en overgenomen van iemand dus ben nog echt een leek maar probeer nu zoveel zsm over konijnen te leren), maar er kan wel eens hard geluid zijn en ik ben heel erg bang dat mijn konijn zich letterlijk dood kan schrikken. Ook ben ik erg onhandig en laat ik wel eens iets vallen wat hard kan klinken.

 

Bestaan er oordoppen voor een konijn, of een andere optie wellicht? (Wil hem zoveel mogelijk bij me hebben en niet in een kooi) wat een konijn niet onprettig vind of uit bijv. zijn oren haalt? Ik kan niet veel vinden via google, en hoor het graag wat jullie doen! Zit te denken om anders gewoon oordoppen op maat te laten maken want ik ben er echt heel erg bang voor dat dat gebeurt op den duur n.a.v. alle info die ik tot nu toe heb gelezen en mensen me hebben vertelt.

 

Alvast bedankt voor de info! Ik hoor het graag. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit een serieuze vraag?

 

Nee, die bestaan gelukkig niet. Het lijkt mij ook juist de angst van het konijn versterken, als het opeens doof is en rare onbekende dingen in het oor heeft. Ik denk echt dat mijn konijnen daar juist flink van in paniek zouden raken.  De oren zitten er niets voor niets en hebben echt een functie, daar moeten we geen rare dingen in gaan stoppen. 

 

Wat voor lawaai is er dan in jouw omgeving dat je je zorgen maakt? Dit soort zorgen heb je meestal alleen als er vuurwerk afgestoken wordt met oud en nieuw. Daar hebben we wel een informatief artikel over met tips. 

 

Overigens is zorgen voor een ruim en veilig verblijf met veel schuilplekjes en een goed passend konijnenmaatje het best om stress te voorkomen. 

 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Yes een serieuze vraag, ik heb zoveel informatie opgezocht aangezien ik goed voor het konijn wil zijn maar ik schrok erg dat 1 van mijn collega's hun konijn zich letterlijk dood is geschrokken, en ik dit ook terug lees en zie in video's over konijnen dat dit kan gebeuren. 

 

Mijn buren smijten best vaak en hard met deuren, daarom nogal bang daar voor en wat ik aan gaf dat ik zelf nog wel eens iets laat vallen wat hard kan klinken. Ben na 3 dagen al zo verliefd op mijn konijn dat ik hier gewoon echt niet aan moet denken en hem zo lang mogelijk bij me wil houden. Hij zal ook niks te kort gaan komen en genoeg ruimte, liefde een maatje en alles gaan krijgen! 😊

 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net 7 maanden mijn 2 konijnen en ik woon in een buurt met veel geluid (hele harde motor geluiden, gillende kinderen etc.). Mijn ene konijn is daar nog steeds van onder de indruk (vindt het eng); de ander reageert niet.

 

Konijnen zijn aparte beestjes (als ik dat mag zeggen ;)) en het kan zijn dat ze ineens weer bang reageren en de volgende keer niet. Dus als je iets laat vallen dan ja, kan je konijn schrikken en wegrennen. Vandaar dat de schuilhokjes belangrijk zijn!! Dan moet je weer het vertrouwen winnen. Hoe langer je je konijn hebt, hoe meer je een band krijgt, hoe sneller je het vertrouwen weer hebt. Althans dat is wat ik nu merk. 🙂

 

Dus: nee, geen oordopjes geven 🙂 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou eens kunnen kijken of je wat "vuurwerktraining" kan doen om het konijn minder schrikachtig te maken. Bijvoorbeeld door geluiden aan te zetten op de achtergrond.  Ik heb dat met de katten en honden altijd gedaan en geen van hun is angstig van harde geluiden.. Rustig wennen aan achtergrond geluiden van onweer en vuurwerk. Met de pup ook van geluiden van de zee omdat ze de eerste keer op het strand de geluiden van de golven eng vond. Eerst gewoon zachtjes, steeds wat harder. Hoeft niet tot in het extreme qua volume. En dan wel doen op momenten dat ze zich goed, rustig en prettig voelen.  Met de konijnen heb ik het niet gedaan omdat het buiten wat lastiger is. Ze schrikken wel eens van iets, maar gelukkig nooit extreem. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook nog een kersverse konijneneigenaar van mijn eerste koppel (sinds 2 maanden). Wij wonen tegenover een supermarkt en die ligt aan de rand van een winkelstraat. Vrij veel verkeer dus en in de eerste maand dat ze er waren is het pand bij ons tegenover ook nog gesloopt.

 

Mijn ervaring is dat ze met geluiden aan de weg niet veel doen. Achter het huis wel. Zo vlogen ze in het begin achter het grote schuilhok als het rolluik open en dicht ging. Dus toen heb ik het rolluik heel langzaam en voorzichtig open en dicht gedaan. Toen dat ze niks meer deed wat minder langzaam en voorzichtig. Nu kan ik het gewoon open en dicht doen. Waar ze wel alert van worden en mijn voedster van gaat stampen zijn roepende merels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zillen zich niet zomaar dood schrikken. Als ze schrikken en stress hebben kan dat wel voor buikklachten zorgen en bv een gasbuik veroorzaken. Als je daar niet snel mee naar de dierenarts gaat, dan gaan ze dood. 
Het ene konijn is wat gevoeliger voor geluid dan het andere konijn, maar over het algemeen zullen ze best wel wennen aan geluid. Als de basis in orde is (maatje, schuilplekken etc) dan scheelt dat al heel veel. Denk er ook aan dat jouw energie veel invloed op ze kan hebben. Als jij anders doet dan gewoonlijk omdat je gespannen bent, kunnen ze daar ook op reageren. 
Ik ben nu aan het verbouwen en dat geeft extreme herrie en trilling. Hier zijn ze het inmiddels gewend en doen ze lekker hun ding ondanks de herrie. 

Doe alsjeblieft echt niets in het oor van je konijn, dat is heel gevaarlijk. Ten eerste voor het oor, maar ten tweede is de kans groot dat ze het eruit halen en kapot bijten met alle gevolgen van dien. Een konijn moet in het oor kunnen krabben om vuil en oorsmeer eruit te halen. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn wel gewend om te schrikken hoor! Dat zit in hun aard. Doodschrikken komt voor, maar in alle jaren die ik inmiddels op bunnybunch doorbreng is er geen enkel verhaal uit de eerste hand voorbijgekomen waarin dat is gebeurd. Niet echt iets om bang voor te zijn, konijnen gaan aan veel dingen dood, maar dit is wel extreem uitzonderlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je dan de konijnen permanent met oordoppen op laten lopen, als het al mogelijk is? Dat moet je echt niet doen.

 

Een konijn schrikt zich niet dood om een dicht slaande deur. Mijn vorige buren waren ook heel luidruchtig, vooral in de zomer zaten ze continu buiten met een hoop kabaal. Het is vervelend maar ze gaan er niet dood aan. En is minder stressvol dan niets horen voor een konijn. Gelukkig zijn die buren verhuisd, ik herinner me nog de dag dat ik een te koop bordje in de tuin zag 😁

 

In het begin moesten mijn konijnen heel erg wennen aan alle geluiden buiten, maar daar zijn ze nu aan gewend. Het enige waar ze nu nog bang van zijn is blaffende honden die dichtbij in straat lopen, laag overvliegende vliegtuigen en een buurman die plots kabaal begint te maken (werkzaamheden aan huis/tuin).

 

Alleen vuurwerk of een carnavals- of andere stoet door de straat, dat is erg stressvol (nadeel van in Limburg wonen). De vorige keer dacht ik dat Mica een hartaanval ging krijgen, ze was in alle staten. Arm beestje. Ze rende als een gek door haar verblijf, met grote ogen, haar hartje ging te keer. Milky trekt zich dan altijd terug onder een wilgenbruggetje en zit het rustig uit.

 

Maar ze overleven het wel. Mijn ervaring is dat het helpt dat ze terug hun kooi in kunnen rennen, waar ze zich veilig voelen. Liefst ook nog een paar holletjes waar ze in kunnen kruipen, of onder een wilgenbruggetje.

Een keer was de kooideur dicht gewaaid, toen konden ze bij een onbekend geluid niet terug in hun kooi en was de paniek een stuk groter.

 

Maar oordopjes zou ik zeker niet doen😶

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Cheeta26 zei:

Ik ben ook nog een kersverse konijneneigenaar van mijn eerste koppel (sinds 2 maanden). Wij wonen tegenover een supermarkt en die ligt aan de rand van een winkelstraat. Vrij veel verkeer dus en in de eerste maand dat ze er waren is het pand bij ons tegenover ook nog gesloopt.

 

Mijn ervaring is dat ze met geluiden aan de weg niet veel doen. Achter het huis wel. Zo vlogen ze in het begin achter het grote schuilhok als het rolluik open en dicht ging. Dus toen heb ik het rolluik heel langzaam en voorzichtig open en dicht gedaan. Toen dat ze niks meer deed wat minder langzaam en voorzichtig. Nu kan ik het gewoon open en dicht doen. Waar ze wel alert van worden en mijn voedster van gaat stampen zijn roepende merels.

Grappig dat doet die van ons ook. Dacht al, typisch Silke (want best wel een stresskip..) maar er zijn meer dus 😄 Misschien ook wel logisch, als het een alarmroep van de merels betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij in de buurt is ook altijd wel lawaai, deuren van de buren die open slaan en dicht slaan, honden die blaffen enz. Ik merkte wel dat mijn konijntje daar erg aan moest wennen aan het begin en snel allert was op elk geluidje en dan er even achter moest komen dat het geen gevaar was. Maar niet zo erg dat hij in shock raakte. En na een tijdje werd dat ook minder. Ze kunnen wel even allert zijn op een geluid maar herstellen daar ook weer van als ze erachter zijn dat het geen gevaar is.

Nu heb ik mijn konijntje laten koppelen in de opvang en heeft hij een vriendinnetje gekregen, ik merk ook echt dat hij nu actiever is geworden nu die niet meer alleen is. Het schijnt ook wel dat konijntjes zich veiliger voelen met soortgenoten aangezien het groepsdieren zijn en prooidieren. Hier op de site kan je veel informatie vinden voor konijenbeginners zeker een aanrader om de artikelen eens door te lezen 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Onze konijnen moesten ook aan van alles wennen. Een buurman die met zijn shovel op twee meter afstand van de ren reed. Een grasmaaier die er langs kwam. En wat schrokken ze toen er op drie meter afstand koeien voorbij liepen (grazen). Onze zoon die met een compressor bezig was. Maar pas zat ik bij ze in de ren en keek ik hoe ze in het hok zaten te eten. Ik moest niezen en ze zaten met 1 seconde onderaan de loopplank. Haha. De tweede en derde keer niezen deed ze niets meer.

Als wij eerder puppies hadden, zorgde ik ervoor dat ik rotjes in huis had. Ze liepen dan op een afgezet gedeelte en ik liet vlakbij een rotje afgaan. Haha: ik rende weg maar de pup niet (Tervuerense herder). Nooit is er hier een hond bang voor onweer of vuurwerk geweest.

Maar met een konijn zou ik dat niet durven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .