Ga naar inhoud

Voedster + 9 weken oud rammetje

Leobun
 Delen

Aanbevolen berichten

Wij hadden 2 enorm lieve konijnen. Boris en Pip. Ze waren onafscheidelijk. Pip is een heel liefdevolle voedster en was altijd bezig om het Boris naar zijn zin te maken. De hele dag door vertroetelde ze hem. Tot 2 weken geleden.. In de nacht is er een marter geweest en heeft boris uit zijn hok  getrokken en hem in zijn nek heeft doodgebeten. (vraag me niet hoe het deurtje stond open en die doen we altijd dicht) Hij moet Pip met zijn leven hebben beschermd want de volgende ochtend vonden we boris hangend in de tralies van de ren en pip zat verstopt achterin het hok. Ze was enorm bang en zakte steeds door haar voorpootjes. Naderhand bleek er niets aan de hand met haar pootjes en is ze waarschijnlijk erg in shock geweest. Ze heeft 2 dagen alleen maar stil gezeten en weinig gegeten en gedronken. Op dag 3 hebben we een konijntje van 8 weken opgehaald. We hebben ze in aparte hokken en ze kunnen elkaar zien als ze om en om in de ren lopen. Op het eind van dag 3 begon pip spontaan weer te eten. Ze kwam haar hok weer uit en ging zich wassen. Ze vind het duidelijk fijn dat er weer een soortgenootje in haar buurt is. Ze verblijven nog steeds in aparte hokken. En in de ren zijn ze nu van elkaar gescheiden met gaas maar kunnen elkaar wel ruiken en zien. (en zitten graag heel dicht bij elkaar) Hun etensbakjes staan naast elkaar en tegelijkertijd eten vinden ze geen probleem. (bijna kop tegen kop met het gaas er dus tussen). Pip probeert hem te likken en gooit blaadjes op haar rug. Ze brengt ook blaadjes naar de afscheiding en doet haar best om dat zo ver mogelijk naar mini te krijgen. Als ik ze observeer zie ik rust en totaal geen agressie of andere negatieve dingen. Ze liggen lang uitgestrekt bij elkaar met enkel dus het gaas er tussen. Totaal ontspannen. 

Nu heb ik gelezen dat koppelen pas kan als hij 14 weken is. Maar denk te zien aan pip dat ze haar liefde weer wil weggeven. Kan het zijn dat ze moedergevoelens heeft voor mini? 

En kan ik een poging doen tot koppelen? Zou dit in een neutrale ruimte moeten of kan ik het gaas weghalen? Ik twijfel enorm over wat ik het beste kan doen. Kan ik het zo verkeerd zien dat ik misschien een hele verkeerde inschatting maak over haar gedrag? Ze lijken aan elkaar gewend te zijn en ze lijken bij elkaar te willen zijn. Wie heeft er advies? 

Groetjes Leonie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat Pip weer tot rust is gekomen!

Voor de koppeling moet je in ieder geval wachten tot de volgende twee voorwaarden behaald zijn:

- het rammetje moet eerst gecastreerd en niet meer vruchtbaar zijn. Dat kan zodra zijn balletjes zijn ingedaald, meestal vanaf 12 weken. Daarna is hij nog 14 dagen vruchtbaar dus het koppelen kan pas vanaf de 15e dag na de castratie.

- daarnaast moet het rammetje minimaal 16 weken oud zijn voor je met hem kan koppelen. Een koppeling kan soms best heftig gedrag laten zien voor de rangorde bepaling. Voor de 16 weken is hij hier nog niet klaar voor.

Als je gaat koppelen, doe dat dan op neutraal terrein. Lees ook de tips in dit artikel goed door: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Hou er verder rekening met dat hormonale ongecastreerde rammen er alles aan zullen doen om bij een vrouwtje te komen. Zorg dus echt dat hij bijvoorbeeld niet over het gaas kan springen, er onderdoor kan graven, of er gaten in kan bijten. Anders heb je binnenkort misschien wel 12 mini's 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies, wat een ontzettend naar verhaal om zo een konijn te verliezen.

Nee, je kan niet eerder koppelen. Je hebt het jezelf best lastig gemaakt.

Waarschijnlijk kun je pas een stuk later koppelen dan verwacht. Eerst moeten zijn ballen indalen, dat is meestal tussen een leeftijd van 12 a 16 weken pas. Dan moet hij gecastreerd, dan moet je nog 14 dagen wachten, dus pas in de derde week na castratie kun je koppelen. En dan is er echt nog risico dat als hij opgroeit, de klik toch niet goed was. Je hebt nu een kleuter in huis gehaald, bijna iedereen vind kleuters wel leuk. Als het pubers worden, is het vaak wel een ander verhaal. Bij konijnen werkt dat ook zo.

Hier staat alle uitleg over koppelen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Het kippengaas op de foto kan door konijnen kapotgeknaagd worden, dat is dus niet voldoende om ze gescheiden te houden. Ook is dat niet marter proof. Hier staan tips om je verblijf veilig te maken tegen roofdieren: https://www.bunnybunch.nl/informatie/marters-vossen-weren-uit-konijnenhok

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor jullie reacties. 

Het gaas ertussen is een tijdelijke oplossing. Snachts gaan ze in hun hok. Als we van huis gaan doen we ze ook in hun hok. We hebben het hok nu extra marter proof gemaakt. Hopelijk gebeurt dit nooit weer. 

Kan het wel zijn dat er een kans van slagen is?

Ik wil graag een keer een nestje en denk daar nu over na of ik mini laat castreren voor het koppelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fokken raden we echt ontzettend af. Er kan heel veel mee mis gaan en dat gebeurt ook echt regelmatig. Dode jongen, dode moeder, erfelijke afwijkingen, konijnen niet kwijt kunnen omdat er niet genoeg vraag is. En dan ook nog wetende dat de meeste konijnenopvangen een wachtlijst hebben voor afstand van zeker 2 maanden deze tijd van het jaar: als je dus zou besluiten van je konijn af te willen, moet je het dier nog 2 maanden houden voor er plek is in een opvang, zo groot is het konijnenoverschot in Nederland. Fokken geeft zoveel ellende, dat we er op bunnybunch zelfs regels over hebben en bewust geen plek voor bieden op het forum.  Ik hoop dat we je hier kunnen overtuigen dit echt niet te doen. Zie ook deze informatie: https://www.bunnybunch.nl/informatie/voortplanting-en-fokken-van-konijnen

Zelfs als je een nest wil kun je ze niet koppelen. Dan zou de ram er alleen bij komen voor een dekking en verder niet, want hij mag en kan ook niet bij het nest zijn. Een ongecastreerde ram is zo bezig met voortplanten dat dat echt één en al vechtpartijen en ellende zal geven. Je sluit je voedster op in een kleine ruimte met een oversekste puberram straks. Je voedster zal dagelijks meerdere keren worden gedekt, tegen haar wil in. Want dat wil ze alleen als ze rams is. Dit plan is echt recept voor ellende. Ongecastreerde rammen kunnen niet samen met andere konijnen en moeten echt alleen blijven. Mijn advies is echt om van dit plan af te zien, de ram te laten castreren, en dan na de wachtperiode proberen of ze samen kunnen.

Of als je je voedster direct een maatje wil geven om de ram terug te brengen waar hij vandaan komt. Een afspraak te maken bij een konijnenopvang voor een koppeling, en daar direct een gecastreerde ram die van karakter echt een klik heeft met jouw voedster te adopteren. Dat is de meest praktische oplossing met de meeste kans op konijnengeluk. 

Ik denk dat je, mits de ram gecastreerd is en oud genoeg is om te koppelen je 50% kans hebt op mislukking, dat ze niet samen kunnen. 30% kans dat het wel een soort van gaat als hokgenoten, maar niet echt een super band. Dat zijn de minder stabiele koppels die best wat onrust hebben, maar op zich wel in één verblijf kunnen leven. En 20% kans dat het wel een lief verliefd konijnenkoppel zal worden. Maar daar zit geen wetenschap achter, alleen ervaring. 

• Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké. Over dat fokken heb je me vrij makkelijk overtuigd! Meteen besloten het niet te doen. Daar heb je genoeg redenen voor gegeven. 

Wat ik concludeer is dat je zegt dat we de grootste kans hebben op geluk voor pip als we haar laten koppelen bij een konijnen opvang en de kleinste kans dat het goed gaat komen tussen mini en pip. Wat jammer 😏 maar hij is nu nog klein en wat dat betreft kunnen we dan beter nu knopen doorhakken dan pas over een paar maanden. 

Ik ga hier even goed over nadenken.. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is een lastige beslissing. Het is ook altijd goed om na te denken over een plan B. Stel dat het samen niet klikt, wat ga je dan doen? Twee konijnen apart is niet echt een optie, konijnen zijn echte groepsdieren. Misschien heb je wel ruimte voor twee koppels? Met uiteraard ook 2x kosten, 2x schoonmaak...

Goed van je dat je daar nu al over na gaat denken. Mocht je beslissen om mini "om te ruilen"  dan komt hij via een goede konijnenopvang zeker weer goed terecht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .