Ga naar inhoud

Groene pus in keutel


Lisetteg

Aanbevolen berichten

Ha, ik ben nieuw hier dus hopelijk staat dit hier goed! 
Ik  kwam net thuis en vond op de grond een vreemde langwerpige keutel met erin en er omheen groene pus.  Ik maakte me natuurlijk direct zorgen, dus heb de konijnen zo goed mogelijk nagekeken en hun toilet gecontroleerd. Alle keutels daar zagen er wel gewoon uit (althans, ‘gewoon’, een van de konijnen heeft megacolon dus die keutels zijn nooit helemaal goed). De keutel lijkt ook niet op zo’n myasislarve, al ben ik nu bang dat één van de konijnen wel iets heeft. Komt dit iemand bekend voor? Ik kan nergens online iets vinden dat er op lijkt. Het was er ook maar één, dus ik weet eigenlijk niet wat ik nu moet doen…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, mij komt dat bekend voor. Ik vermoed dat het een mestkeutel is. Was hij groot en wat ovaal van vorm?

 

Wat ook nog kan is dat het de blindedarmkeutel is van het konijn met megacolon. Die zijn ook langwerpig en zien er anders uit dan die van een normaal konijn.

 

Het is wel aan te raden om een konijn met megacolon deze dagen met de wisselende en hoge temperaturen extra in de gaten te houden, dat zijn momenten waarom de darmen een extra klap krijgen en je problemen kunt verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een cocon van een (nacht)vlinder zou in theorie ook nog kunnen. Meestal zijn die wel kleiner, toch? Hoeveel centimeter is het? Ik heb echt de raarste vormen van keutels gezien bij megacolon, dit is wel een vorm die voor kan komen. Alleen het groene slijm vind ik dus raar, kan me niet herinneren dat ik dat ooit heb gezien.

 

Met dit weer zou ik sowieso een extra oogje op een megacolon konijn houden, dit soort weer vraagt echt om problemen. Meestal verstopping/ GI-stasis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Okki zei:

Ik vraag me af of het wel een keutel is. Het doet me denken aan een pop, van een insect.

 

8 uren geleden, Kolino zei:

Een cocon van een (nacht)vlinder zou in theorie ook nog kunnen. Meestal zijn die wel kleiner, toch? Hoeveel centimeter is het? Ik heb echt de raarste vormen van keutels gezien bij megacolon, dit is wel een vorm die voor kan komen. Alleen het groene slijm vind ik dus raar, kan me niet herinneren dat ik dat ooit heb gezien.

 

Met dit weer zou ik sowieso een extra oogje op een megacolon konijn houden, dit soort weer vraagt echt om problemen. Meestal verstopping/ GI-stasis.


Ja daar doet het mij ook heel erg aan denken… Ik heb niks anders dat erop lijkt gevonden vandaag gelukkig. De konijnen zijn blij en eten alles, en de keutels zijn prima! Maar ik hoop dus niet dat er ‘iets’ in een van de konijnen is gaan wonen… 

 

En dank voor de goede zorgen voor mn konijn met megacolon. Ze is standaard aan de medicatie en ik let goed op haar! 🙂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-7-2022 om 00:28, Kolino zei:

Ja, mij komt dat bekend voor. Ik vermoed dat het een mestkeutel is. Was hij groot en wat ovaal van vorm?

 

Wat ook nog kan is dat het de blindedarmkeutel is van het konijn met megacolon. Die zijn ook langwerpig en zien er anders uit dan die van een normaal konijn.

 

Het is wel aan te raden om een konijn met megacolon deze dagen met de wisselende en hoge temperaturen extra in de gaten te houden, dat zijn momenten waarom de darmen een extra klap krijgen en je problemen kunt verwachten.

Wat is een mest keutel? Ik heb deze denk ik wel eens gevonden, wat groter en ovaal van vorm. Verder wel gewoon hard geen diarree ofzo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mestkeutel stinkt heel erg, meestal zie je die rondom verstopping of stille darm, bij konijnen met megacolon. Het is een keutel van 3 a 4 cm lang die aan weerzijden ovaal toeloopt. Qua structuur lijkt het een beetje op paardenkak. Het is dus een andere structuur dan een blindedarmkeutel, er zitten meer vezels in. Soms zit er slijm omheen. Naar mijn idee zijn het normale keutels tot 1 grote klont zijn gevormd. Volgens mij zie je dat ook alleen maar bij megacolon. Ik heb het bij mijn andere konijnen nooit ontdekt. Helaas heb ik nooit een foto gemaakt. Bij normale konijnen zie je wel eens 2 keutels aan elkaar, nou dat principe maar dan met veel meer keutels en zodanig dat je geen losse keutels meer ontdekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan was dat het toch niet. Die ik zag waren net iets groter als normale keutels en een beetje ei vormig. Maar dat was ook toen ik ze voor het eerst op het gras liet lopen en ze veel gras gegeten hadden, dus ik dacht dat het daar misschien van kwam. Daarna niet meer gezien

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .