Ga naar inhoud

Welk hondenvoer is goed?

mammafelina
 Delen

Aanbevolen berichten

@mammafelinawat ik zo zie van frolic zou ik dat mijn hond absoluut niet geven. Hoofdbestanddeel granen en er zit suiker in. Een zak vol pulp, lekker gemaakt met een minimum aan vlees en dan suiker. Nee. 

Screenshot_2022-07-11-18-35-18-295_com.android.chrome.thumb.jpg.e71fedebf56e5c166d4262a0b146fdac.jpg

Bonzo ook weinig positiefs over te zeggen, behalve dan dat ze er in elk geval geen suiker in hebben gedaan. Maar de rest.. 

Screenshot_2022-07-11-18-39-05-565_com.android.chrome.thumb.jpg.156c18ba41c01cbd94bb0dc1a198b610.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk alle voedingen die heel goedkoop zijn, bevatten veel troep. Voedingen die in supermarkten te koop zijn, huismerk brokken, dat soort dingen zou je eigenlijk altijd al moeten vermijden. Die zijn lekker goedkoop, makkelijk te krijgen, maar niet super van samenstelling. Meestal maar 4% vlees, en dan vaak de restproducten bij elkaar gegooid om daar aan te komen (meel, schroot, pulp zijn vaak woorden die je op die verpakkingen tegen komt). Niet dat restproducten altijd fout zijn voor honden in de voeding, botten, huid, poten, orgaanvlees enz is in principe ook een soort restproduct, en mits in juiste verhouding mag dat er best in zitten) maar vooral omdat het dan al meer bewerkt en verhit is geweest voor het in hondenvoer is beland. Bonzo, pedigee, frolic, beneful, dat soort merken zijn echt onderste van het onderste, echt op de commerciële koper gericht en van gigantische commerciele moederbedrijven als mars en neslé. Dat zou ik in ieder geval nooit kopen. Hoewel die merken meestal een laagsegment en middensegment lijn hebben van voeding, dus het is ook niet zo dat altijd alles van die moederbedrijven slecht is. Commercieel is het wel, je weet dat geld (besparen) altijd boven welzijn staat 😄 Maar ja, dat is helaas met veel bedrijven.

Royal Canin zit een beetje middenin qua kwaliteit. Er is beter, er is zeker ook slechter.

Er spelen meestal meer dingen mee dan alleen samenstelling, zo moet de hond het graag eten, wil je ook dat je er makkelijk aan kan komen, en moet het betaalbaar zijn.

Wij hebben ook lange tijd farmfood brokken gegeven aan de honden in combinatie met carnibest. Daar waren we ook wel tevreden over, maar de orijen brokken vallen beter in de smaak. Renske heb ik ook een tijdje geprobeerd, dat vond Qila ook wel lekker. Als we op de camping stonden of naar buitenland gingen nam ik ook wel eens van die "vers" voeding van hun mee, dat hoeft niet gekoeld of in de vriezer, en hoewel dat met een grote hond ook oploopt van prijs, vonden onze honden dat meestal voor een paar dagen ook wel goed te eten. Edgar&cooper heb ik ook nog naar gekeken en ik heb zelfs naar voeding met insecten gekeken, dat is tegenwoordig best in opkomst voor honden.  Als pup heeft Namu proplan gekregen, Keiko had dat als puppy ook. Qila had volgens mij eukanuba als pup vanuit de fokker. Proplan, Hills, Royal Canin, Eukanuba is allemaal een beetje zelfde prijs-kwaliteit groep. Qua interesse in voedsel heeft carnibest wel echt nog bij alle honden de voorkeur gehad, hoewel er van KVV wel zijn met betere samenstelling (niet dat carnibest slecht is hoor), is dat één van de redenen om er toch op te blijven. 

22 uren geleden, Hupsala en Oeps zei:

Ik zou daar serieus bang van worden om € 7,20 per dag voor 1 hond uit te moeten voor voer.Ik heb er een hoop voor over maar dat zou ik niet trekken en dan toch maar op brok icm kvv.Ik heb 3 kleintjes die samen een 500 gram per dag eten dat is nog net op te brengen.

Ik ben carnibest dealer (klinkt heel dubieus nu ik het typ haha, maar ik verkoop het in de regio). En dat maakt dus dat ik wel iets minder betaal en ook groot inkoop. Dat scheelt wel hoor 😄 Ik heb vooral veel klanten met hondjes met voedselallergie die op de eend diabetes variant zitten, eliminatiedieet met een enkele eiwitbron (eend) waar die honden dan wel goed teken kunnen. Dat is overigens 7.90 per kilo, dus nog duurder 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Royal Canin is mwah. Wel buitensporig duur voor wat je krijgt en jammer dat er tarwe in zit, dat is niet zo geweldig voor honden. 

Ik heb nu carocroc (de skin support). Dat is qua ingrediënten wat beter en een stuk betaalbaarder. Merken die ik vaker tegenkwam in mijn zoektocht en als goed bekend staan, zijn Orijen, Acana, Smølke, Prins en Carocroc. Daar ben ik me iets verder in gaan verdiepen, je moet toch ergens beginnen. Acana sprak mij het meest aan, maar dat kreeg ik er qua prijs niet doorheen thuis 😅.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Acana is van dezelfde fabrikant als orijen volgens mij. Zit een beetje in dezelfde lijn wat de gedachte achter de voeding betreft, volgens mij heeft orijen het meeste (verse) vlees, maar is acana zeker een goed alternatief als je prijsbewust bent. Maar dan nog, tis best duur 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Eefje zei:

Royal Canin is mwah. Wel buitensporig duur voor wat je krijgt en jammer dat er tarwe in zit, dat is niet zo geweldig voor honden. 

Ik heb nu carocroc (de skin support). Dat is qua ingrediënten wat beter en een stuk betaalbaarder. Merken die ik vaker tegenkwam in mijn zoektocht en als goed bekend staan, zijn Orijen, Acana, Smølke, Prins en Carocroc. Daar ben ik me iets verder in gaan verdiepen, je moet toch ergens beginnen. Acana sprak mij het meest aan, maar dat kreeg ik er qua prijs niet doorheen thuis 😅.

Royal Canin heeft meerdere (teveel eigenlijk)varianten en niet allemaal bevatten ze tarwe.Royal Canin is wel een merk wat onzettend veel resurch heeft gedaan en doet naar voeding.In die zin is het een stuk betrouwbaarder dan de nieuwe hippe merken.Carocroc is ook een brok die valt in de goedkope klasse onze buurman voert het maar die heeft 4 flatcoat retrievers te voeren dus die koopt van die hele grote zakken maar dat kost een schijntje per kilo als ik het vergelijk met kvv.Maar een brok kan goed bekend staan maar het is zo goed als je hond het er op doet.Ken ook wel fokkers die vroeger en misschien nog wel pedigree voerde omdat dit toendertijd zowel in nl als in het buitenland altijd makkelijk te krijgen was en ook die showhonden zagen er top uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is het ook. Er is zo veel, in alle prijsklassen. Duur is niet per se goed en goedkoop niet per se slecht. Je ziet door de bomen het bos niet en er zijn heftige discussies in hondenland waar je akelig van wordt en ook niet wijzer. Het is daarom fijn om basisinformatie te hebben waarmee je samenstelling en ingrediënten kunt beoordelen, dat heb ik dus de stichting en dierenarts gevraagd, het internet laat ik verder links liggen, maar de pagina die ik eerder deelde geeft info die sterk overeenkomt met wat mij verteld is. Dan schaf je wat aan en kijk je of je hond het er goed op doet. En dat kan dan ook nog weer veranderen over de tijd. Yula gaat nu over op carocroc, ze kreeg het al langer als snoepjes en nu sinds 3 weken zijn we haar oude met de nieuwe brok aan het mengen. Ik zie dat haar ontlasting beter is en haar vacht nu al meer glanst. In zo'n mate dat ik er zelfs op straat complimenten over krijg, dus tot nu toe ben ik erg tevreden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet dat carocroc vroeger (dan heb ik het over 20+ jaar geleden) niet zo goed was, maar volgens mij hebben die een paar jaar terug de brokken veranderd en een nieuwe look gegeven. Ik heb eigenlijk geen idee hoe het nu is, kan op de website ook niet zo snel vinden wat er in zit. 

Er zijn zoveel verschillende meningen over hondenvoer (kattenvoer trouwens ook) dat ik ook niet durf te zeggen wat de beste keuze is. Er is ook zo ontzettend veel keuze, zoveel verschillende visies op wat goed is. Uiteindelijk hoop ik dat mensen niet alleen naar prijs kijken naar ook maar wat de hond nodig heeft en waar die het goed op doet bij het maken van een keuze.  Wat dat betreft ben ik dan blij dat het voor konijnen gelukkig wel iets simpeler is 🙂 En nog iets betaalbaarder, omdat het plantaardig is. 

Wat royal canin betreft ik weet dat er ook altijd veel mensen de selection croc brokken kochten en dan zeiden dat ze royal canin gaven, maar dat was dus echt hun budget voer. Vooral granen. Ik weet eigenlijk niet of dat nog bestaat. Toen ik vroeger op de dierenafdeling van een tuincentrum werkte ging er per week een pallet van dat voer doorheen... ik vond dat altijd wel sneu voor de hondjes. Ook toen er nog meer budget huismerk brokken bij kwamen te liggen om de mensen van het al niet goede selection croc over te halen op de nog slechtere huismerkbrokken te gaan (in van die doorzichtige zakken met label). Want je wil ze op je huismerk zodat ze echt alleen naar jouw winkel komen en niet naar de concurrent gaan, wat met de meeste merken wel gewoon kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eveedit is de samenstelling van de skin support die ik heb. Niet per se heel blij met de hoeveelheden mais, maar dat is in elk geval goed verteerbaar en ze krijgt variatie aan groenten binnen met de Kong. Meer dan de helft gevogelte en vis en geen gekkigheid aan toegevoegd.

Het voldoet ruimschoots aan alle richtlijnen die ik heb gekregen. 

Screenshot_2022-07-12-19-33-59-227_com.android.chrome.thumb.jpg.ff4ce8fbea7dd8851dadcf4403b4a02c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is goed betaalbaar, iets van 15 euro voor 3 kg, als je 15kg koopt kost het rond de 60 dacht ik. Yula eet ongeveer 180 gram per dag, dus valt qua kosten erg mee. En nu hopen dat ze het er goed op blijft doen, want dat is natuurlijk het aller belangrijkste en als blijkt dat ze iets anders nodig heeft dan gaan we daar natuurlijk voor. Je moet ergens beginnen met proberen en dit leek me zeker het proberen waard. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Eefje zei:

Ik heb gekeken naar de Carocroc, die is hier in de winkel goed verkrijgbaar en de prijs valt mee.

Royal canin is dacht ik duurder, maar valt dan af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Deeskuh88 zei:

Prins goed? Dat was vroeger de brok die Lady en Murphy kregen, maar die was eigenlijk waardeloos. Ze zijn later naar ander voer overgegaan en dat was vele malen beter. Ook waar de honden het beter op deden. Dan hebben zij zich ook goed verbeterd 🙂

Ik vind het ook niet geweldig, viel ook meteen af in mijn vergelijkingen. Goede marketing blijkbaar, want ik zag het op veel plekken aangeprezen worden, maar als je even naar de ingrediënten kijkt 🧐....

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, mammafelina zei:

Ik heb gekeken naar de Carocroc, die is hier in de winkel goed verkrijgbaar en de prijs valt mee.

Royal canin is dacht ik duurder, maar valt dan af.

Bij carocroc vind ik de skin support wel echt boven de rest uitsteken qua ingrediënten, van de brokken die ik bekeken heb dan. Wel even de moeite waard om te vergelijken. Er staat vaak 'vleesmix' en 'eiwitextract' bovenaan de ingrediënten. Dat vind ik vaag. De skin support is ook een stuk duurder, dat heeft dus wel een reden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Eefje zei:

Bij carocroc vind ik de skin support wel echt boven de rest uitsteken qua ingrediënten, van de brokken die ik bekeken heb dan. Wel even de moeite waard om te vergelijken. Er staat vaak 'vleesmix' en 'eiwitextract' bovenaan de ingrediënten. Dat vind ik vaag. De skin support is ook een stuk duurder, dat heeft dus wel een reden.

Ik denk dat ik straks eerst puppy voer moet geven. Vind de site die je gisteren gelinkt hebt een hele fijne met duidelijke informatie. Tegen de tijd dat de pup komt, zal ik me er nog meer in verdiepen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frolic gebruik ik als snoepjes. Ik snijd uit 1 brokje wel 20 stukjes, op advies van de hondentrainster. Dat zie ik dus zeker niet als voer. Ik ben de naam van de brokken even kwijt. Het was zo'n ''huid en vacht''. Ik had eerder de ''normale'' variant van hetzelfde merk en sinds ik over ben gestapt op ''huid en vacht'' krijg ik wel complimenten op straat dat Veron er zo mooi uit ziet. Hij krijgt er ook van dat blikvlees bij, volgens mij van Orlando. Dat maakt dat hij de brokken opeet als ik het onder de brokken stop. Dan moet hij eerst de brokken opeten om bij het vlees te kunnen. Veron is echt wel een moeilijke eter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .