Ga naar inhoud

zeugjes (cavia's) eten geen groenvoer. Wat nu?

Liesbeth St.
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb twee zeugjes (uit hetzelfde nest) van zo'n 5 weken oud. Ze zijn goed op gewicht. Allebei ongeveer 450 gr. Eten wel hardvoer en hooi en drinken water. Maar ze eten beiden geen groenvoer. Zelfs geen gras. Degene waar ik de cavia's van heb, zei dat de moeder het wellicht voor hen weg at. Nu weet ik niet hoe ik hen moet leren groenvoer te eten. Ik heb witlof, wortel en gras geprobeerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de vitaminen vind ik voor cavia's vers groenvoer inderdaad heel belangrijk. Ik heb zelf op het moment geen cavia's meer, en in het verleden aten mijn cavia's het altijd prima. Wel voorkeur voor bepaalde dingen, dus soms is het wel een beetje zoeken naar wat lekker is. In kleine beetjes blijven aanbieden maar?

Voor mensen geldt geloof ik ook dat we iets een x aantal keer moeten proeven voor we het lusten. 15 keer geloof ik? Als je het na die keren nog niet lust, dan pas kun je zeggen dat je er echt niet van houd 😄 Voor die tijd moet je wennen aan het nieuwe voedsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Liesbeth St. zei:

Spreek je uit ervaring? Ik ga het zeker blijven proberen, maar ik neem eigenlijk wel aan dat cavia's uiteindelijk wel groenvoer nodig hebben. En ja ik heb ze maar kort. Een week nu. Dank voor je reactie.

Ja ik spreek uit ervaring el van jaren terug maar cavia's zijn best schuwe dieren en als je ze jong krijgt neem ze dan zoveel mogelijk in de hand zodat ze echt wennen aan mensen.In een nieuwe situatie vluchten ze het liefst alle kanten op.Ik zou het gewoon neerzetten en dan bv in de morgen wat wortel dat bedreft sniet snel en dat kun je wat langer laten liggen.Ze worden op een bepaalsd moment nieuwsgierig en zullen er wel van gaan eten.Een weekje is best kort dag dus geef het nog even de tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier was het bij Bibi en Coco net zo.

Toen ik ze kreeg met 9 weken, wilde ze echt geen groenten eten. Ik ben begonnen met het aanbieden van witlof gewoon uit mijn hand. Na een paar dagen aanbieden aten ze het wel op. Nu gaat er 2x per dag een bak groenten naar binnen, maar zijn ze behoorlijk kieskeurig in wat wel en wat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .