Ga naar inhoud

Aanpassingen huisvesting ouder konijn

Hupsala en Oeps
 Delen

Aanbevolen berichten

Oke 6 jaar is eigenlijk nog piepjong maar toch begint mijn voedster ouderdomskwaaltjes te krijgen.Ze heeft bv moeite gekregen met het in de kooi komen.Ik heb voor de kooi een loopplank staan maar vandaar moet ze dus ìn de kooi springen en dit ging opeens niet zo soepeltjes meer.Ik heb de kooi nu weggehaald en de konijnen in de puppyren met hun toiletjes enz.enz.Maar ik vind/vond de kooi toch makkelijker,het neemt minder ruimte in en alles blijft schoner.De kooi stond 24/7 open en de ren nu ook.Hebben jullie misschien tips om de kooi aan te passen voor een ouder konijn?De loopplank in en buiten de kooi had ik al bedacht maar dat neemt in de kooi teveel ruimte in.De loopplank is 50cm en de kooi 60 cm diep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 jaar is nog niet zo heel oud. Tenzij het een vlaamse reus is, zou je nog niet echt van dit soort kwaaltjes horen te zien. 

Wat zie je precies dat ze moeite heeft met in de kooi komen? Zijn dingen als artrose of EC bijvoorbeeld uitgesloten? Is er kans dat ze een gekke sprong of val heeft gemaakt en er iets niet lekker zit in de gewrichten of spieren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets wat lijkt op een struikelende beweging bij het neerdalen.Opspringen op de loopplank lukt wel maar neerdalen is lastiger.Als ze gewoon loopt zie je niks vreemds.EC ben ik bekend mee helaas al 2x meegemaakt eerder en ik ben daar vrij goed van op de hoogte.Heb niet het idee dat het die kant op wijst.Artrose kan natuurlijk altijd.Zij is een dwerghangoor van plm 1800 gram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is mij bekend.Maar we kijken het aan.We doen wat aanpassingen en zien hoe het dan gaat.Ons eerdere konijn jaren geleden met Ec begon echt met tollen en na zijn moeizame herstel kon hij ook geen trapjes meer op en hebben we ook alles voor hem aangepast.Dit heeft nog niet de schijn van Ec maar meer van stramheid of iets dergelijks.Maar ik hoop dat er nog mensen gaan reageren die tips hebben voor de aanpassing van de huisvesting mn van de kooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad ook een opstapje van tegels of iets maken. Dat werkte bij ons konijn met heupdysplasie erg goed. Ik denk ook meteen aan een hernia als ik jouw berichten lees, dat komt ook wel voor bij konijnen. Hoe lang heb je haar? Je ziet het vaak bij konijnen die langere tijd uitsluitend in een kooi hebben geleefd. 
Is het een idee om toch naar de dierenarts met haar te gaan voor evt een röntgenfoto? Als het artrose is of een hernia dan wil je toch het liefst met pijnstiller starten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar als 3 jarige(ze is nu bijna 7) gekregen ze was een ex-fok en tot de dag vandaag is het een heel lief,echt heeeeel lief,maar timide konijn die moeite heeft met teveel ruimte.Oeps rent het hele huis door maar zij is nog nooit uit de hal (15m2)gekomen en om haar toch wat extra ruimte te geven laten we vaak de wc deur open zodat ze toch iets heeft en daar gooit ze vaak het afvalbakje om en loopt eens rond.Ze heeft de eerste 3 jaar op 60x60 geleefd en zet je haar in de tuin dan is ze doodongelukkig en weet zich geen raad en gaat dan op 1 plek stil zetten en beweegt absoluut niet.Ik heb er helemaal geen probleem mee om naar de dierenarts te gaan maar omdat dit vandaag de dag toch erg duur is en ik geen tekenen van pijn zie wil ik het eerst dmv trapjes weghalen enz een paar dagen aankijken.Ze eet goed en drinkt ook.Groenteschoteltje ging erook in als koek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei ik erger me nu al aan de puppyren die er permanent staat.Ik mis de kooi waarbij alles zo netjes in de onderbak bleef ipv los hooi en haren tussen de puppyrenhekjes.De puppyren staat nu ook overdag open en alleen in de nacht gaat ie dicht maar het is wel een sta in de weg.Zou de kooi van 120 wel willen verbouwen maar weet niet goed hoe en kan ook op internet niet echt inspiratie vinden ook niet op engelse websites.Of zoek ik verkeerd?als iemand nog tips heeft?een grotere kooi van 140 of 160 zou volgens mij wel makkeijker aan te passen zijn omdat je in een 120 al snel "vol"zit met opstapjes en plankjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp niet zo goed wat de functie van de kooi is, daar zitten ze 's nachts ook in? Of kunnen ze in en uit lopen maar is voor wcbak/hooi etc? In elk geval, hoewel het vervelend is hoort dit helaas bij oudere huisdieren. Een check up om te kijken waar precies de problemen zitten lijkt me echt niet onverstandig, pijnstilling kan bij artrose veel verlichting bieden. Evengoed zit je waarschijnlijk toch aan een aangepast verblijf vast. Voor mijn oude rammetje (met gescheurde kniebanden) had ik het verblijf ook aangepast.

AM-JKLXLC3aQWkfuzXfaJ8w47yqn78_XQ-uABKaRUe0JSOrcERe5d_XO8mHGM6y465HrVBQdGkpjhc24ASAxuBhOU1FSD0X-2yDYWsfFPZGW3oWyBUx-c-nuYR9qi6wnAC86x01AmgaNUEvqnDAM_L-yNCC2=w1380-h672-no?authuser=0

Wellicht zijn deze panelen wel de moeite waard voor je om eens naar te kijken, het is t.o.v. een puppyren wel even een investering maar veel mooier en het haar en hooi blijft mooi binnen. https://www.kattenrennen.eu/projecten/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor hooi of toilet zou je ook een kittenbakje met een inloop opening kunnen gebruiken. Dan zit er toch wat om het hooi heen. Geeft wat minder rommel. Zou gewoon een laagje beukenhoutsnippers of hennepvezel of hennepmat erin doen want tijdens hooi eten gaan ze toch vaak ook poepen. En de ondergrond is dan minder glad. Bij sommige bakken zitten van die ribbels zodat het dier niet glijdt. Maar kan je ook zelf doen met een mes erin kerven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie de kooi staat er puur voor de wc,stro,hooi en ze slapen erin.De kooi staat 24 uur per dag open en alleen voor de nacht gaat de puppyren er normaal tegenaan omdat ze 's nachts nogal eens de boel willen slopen bv onze plinten of de tochtstrips.overdag kunnen ze op de hele beneden verdieping lopen waar ze maar willen.Ik vind het vervelende dat de ren in onze hal staat en de hal is wel 15 vierkante meter maar het is best een obstakel voor overdags.De kooi staat gewoon opgeruimder en de losse rommeltjes blijven mooi in de onderbak.nu ligt het overal onder de trap onder de radiator tussen de hekjes.Maar we passen ons wel aan hoor maar als er leukere/betere opties zijn zou ik dat graag horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Boefje zei:

Voor hooi of toilet zou je ook een kittenbakje met een inloop opening kunnen gebruiken. Dan zit er toch wat om het hooi heen. Geeft wat minder rommel. Zou gewoon een laagje beukenhoutsnippers of hennepvezel of hennepmat erin doen want tijdens hooi eten gaan ze toch vaak ook poepen. En de ondergrond is dan minder glad. Bij sommige bakken zitten van die ribbels zodat het dier niet glijdt. Maar kan je ook zelf doen met een mes erin kerven. 

Ik gebruik nu een onderkant van een grote ferplast reiskoffer maar dan voor middenmaat honden en dat is eigenlijk wat jij beschrift met zo'n uitsparing aan de voorzijde de bovendeksel heb ik weggelaten.Ik gebruik hennep met daarover stro want dat vinden ze lekker om aan te knabbelen.heb wel eens zonder stro maar dat word toch minder gewardeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Dollie zei:

Ik begrijp niet zo goed wat de functie van de kooi is, daar zitten ze 's nachts ook in? Of kunnen ze in en uit lopen maar is voor wcbak/hooi etc? In elk geval, hoewel het vervelend is hoort dit helaas bij oudere huisdieren. Een check up om te kijken waar precies de problemen zitten lijkt me echt niet onverstandig, pijnstilling kan bij artrose veel verlichting bieden. Evengoed zit je waarschijnlijk toch aan een aangepast verblijf vast. Voor mijn oude rammetje (met gescheurde kniebanden) had ik het verblijf ook aangepast.

AM-JKLXLC3aQWkfuzXfaJ8w47yqn78_XQ-uABKaRUe0JSOrcERe5d_XO8mHGM6y465HrVBQdGkpjhc24ASAxuBhOU1FSD0X-2yDYWsfFPZGW3oWyBUx-c-nuYR9qi6wnAC86x01AmgaNUEvqnDAM_L-yNCC2=w1380-h672-no?authuser=0

Wellicht zijn deze panelen wel de moeite waard voor je om eens naar te kijken, het is t.o.v. een puppyren wel even een investering maar veel mooier en het haar en hooi blijft mooi binnen. https://www.kattenrennen.eu/projecten/

die panelen kunnen we zelf wel maken mijn man is houtbewerker dus dat is voor hem een makkie.goede tip!Ziet er mooi uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ja deze zijn van aluminium, maar hout kan natuurlijk ook. Ik ben er heel blij mee in elk geval, lijkt veel netter (al is daar op de foto niets van te zien met de zooi die de konijnen aan de andere kant van het hekje gemaakt hadden 😂 maar dit was de eerste foto die ik zo kon vidnen). Het blijft wel een ren qua ruimte natuurlijk.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het wel, wij gebruiken ook de onderbak van een kooi zodat de rommel mooi erin blijft en niet door de hele woonkamer komt. Onze onderbak ik geloof ik 160 of zelfs 180 cm lang. Als je hier een opstapje voor maakt is er nog genoeg ruimte over hoor. Misschien zijn er hele lage onderbakken te koop? 

Ook ik zou naast het verblijf aanpassen alsnog ook naar de dierenarts gaan. Zou het zielig vinden om je konijn pijn te laten lijden als er iets aan gedaan kan laten worden. Als is het maar pijnstilling geven.. En niet in de kooi willen springen terwijl ze dat altijd voorheen wel deed, betekent in mijn ogen gewoon wel gewoon dat ze pijn heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn had op een gegeven moment ook moeite met over de rand van onderbak springen. Dacht eerst ook ouderdom. Ze was toen ook al 10 jaar. Allerlei dingen geprobeerd. Maar ze kon dan wel op de bank springen ineens. Bij haar waren het dus niersteentjes waar ze dan last van had en dan een tijd niet zo erg. ☹️ 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Miekmoek zei:

Ook ik zou naast het verblijf aanpassen alsnog ook naar de dierenarts gaan. Zou het zielig vinden om je konijn pijn te laten lijden als er iets aan gedaan kan laten worden. Als is het maar pijnstilling geven.. En niet in de kooi willen springen terwijl ze dat altijd voorheen wel deed, betekent in mijn ogen gewoon wel gewoon dat ze pijn heeft. 

Ik vind het echt niet nodig om op dit moment naar de dierenarts te gaan.Nu alles gelijkvloers is zie je niks raars en vertoont ze geen afwijkend gedrag en eet als een bouwvakker.De ene is nu eenmaal sneller oud dan de ander dat is bij mensen ook maar ik ga niet voor elk wissewasje naar de dierenarts.bij twijfel zit ik er zo maar dat is nu niet aande orde.Ik hou het goed in de gaten.Misschien was het gewoon een keertje verstappen maar  dus eer het erger word passen we het nu al aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .