Ga naar inhoud

Konijn op positief lijst van kabinet

Gast
 Delen

Aanbevolen berichten

14 uren geleden, Deeskuh88 zei:

Heeft iemand voor de grap dat onderzoek al proberen te begrijpen? Ik kan het echt met de beste wil van de wereld niet. A,B en C mag, D, E en F niet. Een Chinese dwerghamster is een C, een Russische, Campbelli en Roborovski D. Zoveel verschillen die diertjes nu ook weer niet van elkaar. De goudhamster is ook C, zowel de gedomesticeerde variant als de wilde. Want de wilde bijt niet? Een paard is C-F. Een geit D-F. Een konijn D. Wat hebben die onderzoekers voor een logica? Wat maakt dat zij wel zijn toegestaan terwijl ze bij het categoriseren eigenlijk ongeschikt blijken?

Ik vind het totaal onbegrijpelijk. Wij hebben een russische dwerghamster, juist deze soort omdat ze prima solitair kunnen leven en minder fel van aard zijn dan bijv. chinese dwerghamsters. Ze heeft nog nooit gebeten. Met de redenen die ze opgeven, zou je idd het houden van alle hamsters en konijnen moeten verbieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lollie Ik was op de Exoknaag omdat ik bezig was met het opstarten van een aquarium voor een schildpad en daar de juiste lampen en een eiland en dergelijke hoopte te vinden. Bovendien had ik toen nog tamme ratjes en er stonden een flink aantal stands van mensen die ik ken uit de rattenwereld die bijvoorbeeld hangmatten en touwen verkochten. Volgens mij moest/kon ik toen ook gelijk een bestelling ophalen bij een van die stands 🤔
Ik had echt géén idee dat er zoveel dieren verkocht werden. Ik was wel gewaarschuwd voor de ratten en muizen, maar niet voor de rest. Als ik dat vooraf had geweten was ik absoluut niet gegaan!! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Met hamsters heb ik ook altijd medelijden. Ze zitten vaak in kleine kooien. Wij hebben eens een paar weken op een hamster moeten passen. Ik dacht toen wel: wat is daar nu leuk aan. De hele dag aan het slapen en 's nachts maar lopen in zo'n rad. Het lijkt me voor kinderen niet echt leuk dat ze overdag veel slapen.

Klopt. Dan ziet het er in de dierenwinkel schattig uit maar dan valt het in werkelijkheid tegen. De kinderen haken dan snel af en stap twee (want meestal worden ze toch in huis gehaald voor de kinderen) is dumpen, verwaarlozen of wat je maar kunt verzinnen. Begrijpelijk dat de ouders geen zin hebben om tijd vrij te maken voor schoonmaken, eten geven etc. voor iets wat er alleen maar is voor de kinderen die er niet meer naar omkijken maar het blijft wel hun verantwoordelijkheid (je kunt dat simpelweg niet op een kind van 7 jaar of zo schuiven, zelfs niet als het kind dat zelf zegt te kunnen). Wat er dan gebeurd is gruwelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn zo veel horrorverhalen van hamsterleed in de wereld. Niet normaal. En mensen vinden dat dan nog grappig ook, zonder te realiseren wat voor voorbeeld je stelt voor je kinderen. 

Mijn neefje en nichtje hadden een hamster, vonden hem niet zo leuk meer, gaven hem aan een vriendje. Die heeft hem doodgereden door hem in een bestuurbare auto te zetten en tegen de muur te rijden.... om even een voorbeeld te geven. 

Overigens zijn zij nu volwassen en heeft mijn neefje nu weer een hamster, maar dan wel goed. Groot terrarium, hamsterscaping. Hij is 's avonds veel wakker, zijn vriendin gaat wel vroeger naar bed. Hij vond het zo alleen 's avonds en miste iets van gezelschap. Dat is dus zijn hamster geworden en voor hem is het het ideale huisdier nu. De eerste hamster was overleden maar toen boden buren hem aan om hun hamster over te nemen (ook zo een kinderen er op uitgekeken verhaal) en die heeft hij nu. Het kan dus wel veranderen, gelukkig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een hamster omdat een paard of een hond geen optie was en ik een hamster nog wel zag zitten. En mijn dochter heel graag nog een huisdier wou naast onze konijnen. Ik had ook nooit veel met hamsters maar vind deze (russische dwerghamster) leuker dan ik dacht. En dat geldt ook voor mijn man en zoon. Ze hoort echt bij ons gezin, net als de konijnen.

Ze woont in een groot terrarium maar wordt er ook elke dag even uitgehaald. Bijkomend voordeel is dat mijn dochter niet meer zo snel haar bed uitkomt, ze voelt zich veiliger met haar hamster op haar kamer. We hebben haar sinds maart maar moeten er niet aan denken haar te missen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-7-2022 om 10:45, Evee zei:

Er zijn zo veel horrorverhalen van hamsterleed in de wereld. Niet normaal. En mensen vinden dat dan nog grappig ook, zonder te realiseren wat voor voorbeeld je stelt voor je kinderen. 

Mijn neefje en nichtje hadden een hamster, vonden hem niet zo leuk meer, gaven hem aan een vriendje. Die heeft hem doodgereden door hem in een bestuurbare auto te zetten en tegen de muur te rijden.... om even een voorbeeld te geven. 

Hamsterleed grappig? Wat bedoel je daar precies mee? Je beschrijft nu trouwens exact dezelfde scéne als ik ooit in een of andere kinderfilm zag. Misschien is nemen sommige kinderen daar dan zelfs een voorbeeld aan, dat zou kunnen. Hoewel de nadruk dacht ik wel gelegd werd op de hamster die toch zo zielig was. Maar dan toch wel als grappig laten zien dacht ik me te herinneren, maar het is alweer erg lang geleden dat ik het had gezien. Ik weet niet meer precies hoe het heette.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huh??? 😅 300 onderzoekers zijn erachter gekomen dat dit de beste huisdieren zijn en de rest mag niet meer? Is dit een grap? 😱

Sorry maar dat is de grootste onzin die ik ooit heb gezien dat moet ik eerst zien en dan geloven. Indd de bruine rat wel en de tamme rat niet. Bijzonder 🙃

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Ik kreeg deze mail:

Halfwilde konijnen gaan per 1-1-24 via de konijnenopvang.

De dieren die geboren zijn in Nederland vóór 1 januari 2024, of dieren waarvan het moederdier al drachtig was op 1 januari 2024, mogen nog verkocht en gekocht worden. Een half-wild konijn dat na die tijd is geboren, mag niet meer worden verkocht.

De huis- en hobbydierenlijst geldt voor alle houders van huis- en hobbydieren. Uitsluitend de volgende houders zullen worden uitgezonderd: diergeneeskundigen, dierentuinen met vergunning, wildopvangcentra, dierproefinstellingen en handelaren die dieren doorvoeren.

Uw signaal is bekend bij het ministerie van LNV, er zal nog worden gesproken over welke herplaatsingsmogelijkheden er voor half-wilde konijnen kunnen komen.

Met vriendelijke groet,

Janny Spoelman
Medewerker Klantcontact
..........................................
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Mandemaat 3 | 9405 TG Assen 
Postbus 40225 | 8004 DE Zwolle

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .