Gast Geplaatst: 6 juli 2022 Delen Geplaatst: 6 juli 2022 Als het aan het kabinet ligt, mogen konijnen binnenkort niet meer als huisdier worden gehouden. Welke dieren mogen nog als huisdier? Dit is de nieuwe lijst van het kabinet https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5319320/welke-dieren-mogen-als-huisdier-kabinet-komt-met-lijst Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 6 juli 2022 Delen Geplaatst: 6 juli 2022 Juist wel toch? Het konijn staat op de positieflijst en de hond en kat ook. Of lees ik niet goed? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 6 juli 2022 Delen Geplaatst: 6 juli 2022 9 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei: Juist wel toch? Het konijn staat op de positieflijst en de hond en kat ook. Of lees ik niet goed? Zo lees ik het ook. Dat konijnen een van de 30 diersoorten zijn die nog wel mogen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dollie Geplaatst: 6 juli 2022 Delen Geplaatst: 6 juli 2022 Gelukkig mag je ook nog steeds gewoon een waterbuffel. 3 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 6 juli 2022 Delen Geplaatst: 6 juli 2022 Ja, jullie hebben gelijk, sorry!!! Ik had het verkeerd gelezen met m’n moeie hoofd 😳 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 6 juli 2022 Delen Geplaatst: 6 juli 2022 50 minuten geleden, Dollie zei: Gelukkig mag je ook nog steeds gewoon een waterbuffel. Kunnen die bij een kameel in de wei? 🤣 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 6 juli 2022 Delen Geplaatst: 6 juli 2022 Als je maar zorgt voor een stuk zand voor de kameel en water voor de buffel kan dat vast wel 🤣🤣 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lollie Geplaatst: 6 juli 2022 Delen Geplaatst: 6 juli 2022 Huh? Kameel en waterbuffel? Wist niet eens dat dat kon. Waarom mag de chinchilla niet meer? En slangen mogen dus ook niet meer, of begrijp ik dat verkeerd? Want ik ken best veel mensen met een slang. De baardagaam mag dan denk ik ook niet meer, dat vind ik wel een vooruitgang. En schildpadden? Ik heb ook gelezen dat veel Amerikanen capibara's zouden hebben, maar dat dat in Nederland niet mag. Dat snapte ik ook niet zo goed, dat leek me best een leuk huisdier. In een dierentuin mogen meer diersoorten gehouden worden. Ik heb gelezen dat als je meer dan 10 wilde diersoorten hebt en je minstens 7 dagen per jaar open bent, je dierentuin bent en dus tóch nog apen of zo zou mogen houden. Dus 10 verschillende beesten en een weekje in het jaar wat bezoek over de vloer, moet toch lukken? 😄 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dollie Geplaatst: 6 juli 2022 Delen Geplaatst: 6 juli 2022 (aangepast) Deze wetgeving gaat over zoogdieren. Slangen vallen nog wel eens onder CITES, maar daar heeft dit niks mee te maken. Dierentuinen moeten uiteraard ook aan de nodige wet- en regelgeving voldoen, je mag niet zomaar even een dierentuin beginnen door tien wilde diersoorten te nemen. Bij chinchilla's en bijvoorbeeld ook degoes gaat overigens vaak veel fout in de verzorging, zijn zeker geen makkelijke dieren dus ik begrijp dat zij niet door de 'keuring' zijn gekomen. 6 juli 2022 aangepast door Dollie Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 6 juli 2022 Delen Geplaatst: 6 juli 2022 Wat ik trouwens wel apart vind is dat de Russische Dwerghamster straks niet meer mag (met als reden dat ie kan bijten….) maar een Goudhamster wel. Ik weet niet of je wel eens een Goudhamster in je vinger gehad hebt, maar die krengen bijten HARD 😱. En die zitten qua voortplanting ook niet bepaald stil zeg maar. Dus dan zou die ook niet op de lijst mogen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lollie Geplaatst: 6 juli 2022 Delen Geplaatst: 6 juli 2022 Ja doe dan alle hamsters dacht ik ook. En dat bijten, dat doet misschien wel pijn maar is toch niet gevaarlijk? Als ik die lijst gemaakt had mochten de hamsters blijven. Ja ja, had ik alles voor het zeggen ging het er heel anders aan toe! 😄 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Deeskuh88 Geplaatst: 6 juli 2022 Delen Geplaatst: 6 juli 2022 Ik vond die criteria ook wel heel krom. "Ze horen niet in een hok, kunnen bijten en planten zich snel voort". Uhm... Als dat de criteria zijn, kunnen we het houden van konijnen, cavia's, muizen, ratten en de andere hamstersoorten dan niet ook verbieden, vriend? 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Deeskuh88 Geplaatst: 6 juli 2022 Delen Geplaatst: 6 juli 2022 Heeft iemand voor de grap dat onderzoek al proberen te begrijpen? Ik kan het echt met de beste wil van de wereld niet. A,B en C mag, D, E en F niet. Een Chinese dwerghamster is een C, een Russische, Campbelli en Roborovski D. Zoveel verschillen die diertjes nu ook weer niet van elkaar. De goudhamster is ook C, zowel de gedomesticeerde variant als de wilde. Want de wilde bijt niet? Een paard is C-F. Een geit D-F. Een konijn D. Wat hebben die onderzoekers voor een logica? Wat maakt dat zij wel zijn toegestaan terwijl ze bij het categoriseren eigenlijk ongeschikt blijken? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mississippi Geplaatst: 7 juli 2022 Delen Geplaatst: 7 juli 2022 Mijn wederhelft heeft gisteren de hele middag zijn hersens zitten breken over of half-wilde konijnen nu wel of niet mogen volgens de lijst 😅 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 7 juli 2022 Delen Geplaatst: 7 juli 2022 Er staat alleen "konijn" niet gedomesticeerd konijn of europees konijn of zo iets specifieks. Wel huiskat. Dan mogen alle konijnen soorten denk ik? Hoewel ik dan even niet verder gezocht heb dan het artikel, kan best dat in het oorspronkelijke bron wel nog uitleg staat. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 7 juli 2022 Delen Geplaatst: 7 juli 2022 Voor wie meer informatie zoekt: https://www.rvo.nl/onderwerpen/dieren-houden/huisdierenlijst Aanvulling: er staat: Orycolagus cuniculus domesticus, wat vertaald wordt naar tam konijn. Wilde of halfwilde konijnen mogen dan dus niet, of je moet bewijzen dat je de dieren al had voordat de regeling in gaat (1 jan 2024) en dan mag je het houden tot het doodgaat (en er uiteraard niet mee fokken). Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 7 juli 2022 Delen Geplaatst: 7 juli 2022 Even los van of het mag of niet: Wie gaat er op half wilde konijnen handhaven? En wie ziet of controleert of een konijn half wild is? Als zo een konijn gewoon via een konijnenopvang bij je is komen wonen kun je aantonen dat je het geadopteerd hebt via die route. Tenzij je echt bewust halfwilde konijnen gaat fokken (wat mij niet waarschijnlijk lijkt), denk ik niet dat het een probleem is. In de wet staat ook dat ze niet uitgezet mogen in het wild namelijk, dus als je ze niet als huisdier en niet in het wild mag, blijft er weinig over. In een opvang laten? Dan zitten die ook vrij snel vol. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 7 juli 2022 Delen Geplaatst: 7 juli 2022 Wie controleert en handhaaft staat in de link die ik postte. Lijkt me inderdaad lastig om te bewijzen of het een kruising is tussen wild en tam. Maar als opvang zou ik me wel even achter de oren krabbelen wat je daar mee moet. Want als je mensen laat betalen voor zo'n konijn, is dat dan weer een handel die eigenlijk niet mag? Dan zit je inderdaad met een, waar laat je die beestjes dan? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 7 juli 2022 Delen Geplaatst: 7 juli 2022 Ja de LID staat er vermeld. Maar gaan die echt bij iemand thuis controleren of je een half wild konijn hebt zitten? Dan moet je het wel bont maken hoor, met verwaarlozen/overlast of iets dergelijks. Een opvang / asiel zal er inderdaad eens een keer een controle van krijgen, van de LID, omdat dat bedrijfsmatig houden van dieren is. Maar ik denk dat halfwildjes wel een grijs gebied zijn in deze regelgeving, dat het in de praktijk gewoon net zoals nu zal gaan, soort gedoogbeleid dus. Nu mocht je ook al geen wilde konijnen als huisdier houden. Valt een halfwildje dan onder tam of wild? Daar was nu ook geen wetgeving voor. 😉 Dan heb je nu dus eigenlijk al precies dezelfde vragen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dollie Geplaatst: 7 juli 2022 Delen Geplaatst: 7 juli 2022 Wilde inheemse zoogdieren zoals konijnen mogen al niet als huisdier gehouden worden dus deze wetgeving gaat daar niets aan veranderen. Niemand gaat dat controleren uiteraard, wat willen ze ook doen om hard te maken dat jouw halfwildje half wild is? DNA tests? Ze handhaven niet eens op zaken waar het echt mis gaat, niemand gaat zich druk maken over een halfwildje in een hokje in een tuin. Ik zou me daar als opvang ook geen seconde druk om gaan maken, daar kraait echt geen haan naar. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 7 juli 2022 Delen Geplaatst: 7 juli 2022 Er staan sowieso dieren op die lijst die wel mogen (en dieren niet op waarvan ik denk huh…?) Want een bruine rat, huismuis en verschillende exotische muizen mogen wel, terwijl dat gewoon wilde dieren zijn, maar een tamme rat en kleurmuis niet, terwijl dat echt prima te houden huisdieren zijn (heb ze zelf gehad). Dat snap ik écht niet. En gerbils zijn ook echt niet makkelijk om te houden, waarom die dan wel op de lijst? En inderdaad waarom de ene hamster wel en de andere niet? Las al dat er nog een lijst komt voor reptielen/amfibieën en vogels. Denk dat dan helemaal de hel losbreekt. Want papegaaien zullen waarschijnlijk ook niet meer mogen. En heel veel reptielen ook niet. Ik hoop dat de Exoknaag, een beurs die 3x per jaar gehouden wordt en waar enorm veel (exotische) dieren aan Jan en alleman verkocht worden, door deze lijsten ook eindelijk verboden gaat worden. Het leed wat je daar ziet…. Ben er 1x geweest en echt huilend weggelopen. Reptielen en schildpadden in bakjes van de Chinees, Servals in benches waar ik nog geen kitten in zou stoppen die zó hard krijsten dat je oren pijn deden, Capibara’s in benches gepropt, mannen en vrouwen ratten en muizen in het zelfde hok (wel ratten en muizen apart, maar geslachten bij elkaar), egels die werden verkocht als ‘knuffels’….. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lollie Geplaatst: 7 juli 2022 Delen Geplaatst: 7 juli 2022 8 minuten geleden, JacB zei: Er staan sowieso dieren op die lijst die wel mogen (en dieren niet op waarvan ik denk huh…?) Want een bruine rat, huismuis en verschillende exotische muizen mogen wel, terwijl dat gewoon wilde dieren zijn, maar een tamme rat en kleurmuis niet, terwijl dat echt prima te houden huisdieren zijn (heb ze zelf gehad). Dat snap ik écht niet. En gerbils zijn ook echt niet makkelijk om te houden, waarom die dan wel op de lijst? En inderdaad waarom de ene hamster wel en de andere niet? Las al dat er nog een lijst komt voor reptielen/amfibieën en vogels. Denk dat dan helemaal de hel losbreekt. Want papegaaien zullen waarschijnlijk ook niet meer mogen. En heel veel reptielen ook niet. Ik hoop dat de Exoknaag, een beurs die 3x per jaar gehouden wordt en waar enorm veel (exotische) dieren aan Jan en alleman verkocht worden, door deze lijsten ook eindelijk verboden gaat worden. Het leed wat je daar ziet…. Ben er 1x geweest en echt huilend weggelopen. Reptielen en schildpadden in bakjes van de Chinees, Servals in benches waar ik nog geen kitten in zou stoppen die zó hard krijsten dat je oren pijn deden, Capibara’s in benches gepropt, mannen en vrouwen ratten en muizen in het zelfde hok (wel ratten en muizen apart, maar geslachten bij elkaar), egels die werden verkocht als ‘knuffels’….. Huh maar capibara's zijn toch verboden om gehouden te worden in Nederland? En een bruine rat is dus wat anders dan een tamme rat? Dat was toch ook de soort die allerlei vervelende ziektes meebracht (de pest bijvoorbeeld)?? Exoknaag heb ik weleens van gehoord. Waarom was je daar? Schijnt inderdaad niet allemaal even netjes te zijn wat daar gebeurd... Een egel een knuffel? Dat is dan wel een stekelige 😄 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 7 juli 2022 Delen Geplaatst: 7 juli 2022 17 minuten geleden, JacB zei: Er staan sowieso dieren op die lijst die wel mogen (en dieren niet op waarvan ik denk huh…?) Want een bruine rat, huismuis en verschillende exotische muizen mogen wel, terwijl dat gewoon wilde dieren zijn, maar een tamme rat en kleurmuis niet, terwijl dat echt prima te houden huisdieren zijn (heb ze zelf gehad). Dat snap ik écht niet. En gerbils zijn ook echt niet makkelijk om te houden, waarom die dan wel op de lijst? En inderdaad waarom de ene hamster wel en de andere niet? Las al dat er nog een lijst komt voor reptielen/amfibieën en vogels. Denk dat dan helemaal de hel losbreekt. Want papegaaien zullen waarschijnlijk ook niet meer mogen. En heel veel reptielen ook niet. Ik hoop dat de Exoknaag, een beurs die 3x per jaar gehouden wordt en waar enorm veel (exotische) dieren aan Jan en alleman verkocht worden, door deze lijsten ook eindelijk verboden gaat worden. Het leed wat je daar ziet…. Ben er 1x geweest en echt huilend weggelopen. Reptielen en schildpadden in bakjes van de Chinees, Servals in benches waar ik nog geen kitten in zou stoppen die zó hard krijsten dat je oren pijn deden, Capibara’s in benches gepropt, mannen en vrouwen ratten en muizen in het zelfde hok (wel ratten en muizen apart, maar geslachten bij elkaar), egels die werden verkocht als ‘knuffels’….. Mee eens, ik denk dat een tamme rat en kleurmuis veel beter passen als huisdier dan sommige van de soorten die nu wel op de lijst staan. Gerbils had ik er ook niet op verwacht. Ik ben benieuwd naar de lijsten voor andere diersoorten. Daar is inderdaad ook veel ellende in de fok, handel en houden van de diersoorten. Ik ben er ook ooit geweest op exoknaag, ik was wel eens gevraagd er met de bunnybunch stand te staan, jaren geleden al. Ik twijfelde dus ben toen eerst een keer als bezoeker gaan kijken. Die slangen in bakjes van de chinees heb ik inderdaad ook gezien. Toen ik er was, zaten er ook wasberen voor de verkoop. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 7 juli 2022 Delen Geplaatst: 7 juli 2022 4 minuten geleden, Lollie zei: Huh maar capibara's zijn toch verboden om gehouden te worden in Nederland? En een bruine rat is dus wat anders dan een tamme rat? Dat was toch ook de soort die allerlei vervelende ziektes meebracht (de pest bijvoorbeeld)?? Exoknaag heb ik weleens van gehoord. Waarom was je daar? Schijnt inderdaad niet allemaal even netjes te zijn wat daar gebeurd... Een egel een knuffel? Dat is dan wel een stekelige 😄 Regels voor welke soorten wel en niet mogen zijn er nog niet zo heel lang. Volgens mij is er wel wat langer verbod om bepaalde soorten uit het wild te halen en te importeren / exporteren. Maar op het houden en binnenlandse handel is nooit veel controle geweest. Zo lang geleden is het nog niet dat je allerlei rare exotische dieren gewoon op marktplaats en exoknaag enz. kon kopen. Een bruine rat is de wilde rat die in steden / riolen loopt 😄 Dus ja, dat is ook de soort die de pest heeft rondgebracht in het verleden. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lollie Geplaatst: 7 juli 2022 Delen Geplaatst: 7 juli 2022 Dus wel de bruine rat, niet de tamme rat. Gek hoor 🤨 Ik vind het heel goed dat de regels aangescherpt worden. Alleen de manier waarop ze dat allemaal aanpakken, niet. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten