Ga naar inhoud

Konijn gevallen


Marcovka

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Mijn konijn is gisteren 'gevallen'. Ik heb een hok met een nachthok op ongeveer 80 cm hoogte. Dat deurtje op 80cm hoogte stond open maar de wind had die dicht geblazen. Het konijn dat binnen was ging waarschijnlijk rechtop tegen het deurtje staan met de pootjes naar voren en toen viel het deurtje open en viel ze recht naar beneden. Ik kwam net terug naar het hok lopen en dacht eerst dat ze eruit sprong, dat doet ze wel vaker. Het gebeurde heel snel en ik heb het niet goed gezien, maar ik herinner me dat ze op haar snuitje terecht kwam, en toen op haar rug lag. Ik schrok enorm en rende naar haar toe. Ze bleef even op haar zij liggen en had een vreemde blik in haar ogen. Ze bewoog haar voorpootjes een beetje voor haar neus alsof ze iets wegduwde. Ik was zo geschrokken. Maar toen ging ze op haar voetjes staan en liep de kooi in om aan hooi te knabbelen. Ik heb haar daarna goed in de gaten gehouden, of ze geen tekenen van pijn vertoonde (trekkende pootjes ofzo) maar ze gedroeg zich weer normaal, rende weer, at en dronk, begon weer te graven en knagen aan haar wilgenbruggetje, en knuffelen met haar vriendje. Dus ik denk dat ze gewoon heel erg geschrokken was en misschien even wat pijn had.

 

Ik weet dat konijnen niet snel laten zien dat er iets mis met ze is. Dus mijn vraag is eigenlijk: hoe kun je aan een konijn zien dat ze pijn heeft? Als ze erge pijn heeft, bijvoorbeeld iets gebroken, dan kun je het volgens mij wel zien.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn prooidieren en zullen verbergen dat ze pijn hebben tot dat echt niet meer lukt. Ik zou dus zeker langs de dierenarts gaan met dit konijn voor een rontgenfoto. Nu niets doen en er over een week achter komen dat ze al die tijd crepeerde van de pijn maar het liet niet zien, lijkt mij niet de beste optie, dus echt even goed na laten kijken of er schade is. Dat zie je aan konijnen niet snel, meestal echt maar heel subtiel, tot het zo ernstig is dat het vaak ook niet meer te redden is. Eén van de nadelen van konijnen houden. Wie weet valt het mee, maar ik zou het echt even goed na laten kijken bij een konijnkundige dierenarts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft ooit zijn tanden gebroken, door een ongelukkige val. maar dat werd pas na enkele weken zichtbaar. De afgebroken tanden bleven zitten en een nieuwe set groeide er voor of er achter, dat weet ik niet meer. Dat is dus wel iets om bedacht op te zijn. Het konijn is toen geopereerd om de afgebroken tanden te verwijderen.

 

Natuurlijk kunnen ze iets breken, als je dat uit wilt sluiten dan zul je naar de dierenarts moeten gaan voor een röntgenfoto. Wat mij zorgen baart is dat je aangeeft dat ze even van de wereld leek te zijn. Ik ga met het advies van Evee mee om het konijn toch even te laten nakijken door de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties, hoe gaat een rontgenfoto in zijn werk bij konijnen? Want die blijft echt niet stil zitten.

 

HIer een fotootje van haar een kwartiertje later, lag ze bij haar vriendje. Het is het rechtse konijn met zwarte oortje.

Die plukjes haar zijn van haar vachtwisseling, dat was al.

 

MM2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .