Ga naar inhoud

Drie konijntjes overleden in paar weken tijd. Wat is er aan de hand?


Bavara

Aanbevolen berichten

Begin mei kregen we twee konijntjes: Nederlandse Dwerghangoren. Overgenomen van een gezin dat werd verrast met een nestje, dus geen fokker.

Onze drie kinderen waren dolgelukkig en ook wij waren al snel gevallen voor de twee. Ze zaten in een mooi hok (Ferplast, overgenomen van iemand anders en grondig gereinigd met Azijn) en ik timmerde zelf een mooie ren.

 

Helaas lag na zo'n twee weken een van de konijntjes op haar zij. Dat zag er niet goed uit, en ook haar vriendje zat sip in een hoekje (wel nog op een 'normale' manier). Direct met beide naar de dierenarts. Onderweg overleed het eerste konijntje en haar vriendje hebben hebben we een uur later laten inslapen bij de dierenarts. De temperatuur zakte snel, hartslag was te laag (bijna niet waarneembaar). De dierenarts wist niet zeker wat er aan de hand was, maar vermoedde E. Cuniculi. Ik heb de dagen daarna veel informatie opgezocht en ik zag een aantal symptomen die deze diagnose bevestigden. Veel drinken, veel plassen. Maar sommige symptomen kwamen niet overeen. Geen scheef gezicht te zien bijv.

 

Ik ben drie uur bezig geweest met het reinigen van het hok en de ren. Met azijn, daarna met Halamid. En vanzelfsprekend heel grondig uitgespoeld met water.

 

Na een paar weken met toch ook twijfel bij een fokker twee nieuwe konijntjes gehaald. Ander nestje dus - het risico op besmetting bij herkomst sloten we daarmee uit.

 

Maar al snel viel me op dat het ene konijntje kleiner bleef dan het andere, het was vel over been. Er lag weer veel plas in de ren en ik had het gevoel dat ze meer dronk. En jawel, een paar dagen later vond ik haar dood in haar hok. Het tweede konijn leeft op dit moment nog, maar ik zie haar nu ook weer veel plassen en ben als de dood dat ook zij het eind van de week niet haalt. Gisteren gewogen, minder dan 400 gram bij exact twee maanden oud.

 

Gek genoeg bleven de drie overleden konijntjes tot het eind eten. Volop hooi, brokjes. En dus veel drinken. En ze leken ook vrolijk, huppelend om ons heen als we ze kwamen aaien of het hok verschonen.

 

We doen enorm ons best, Googlen ons helemaal suf, maken het hok iedere dag schoon, het ontbreekt de konijntjes niet aan hooi en vers water. Ook biks, met mate. Hoe kan het toch dat drie konijntjes, uit verschillende nestjes, binnen twee weken overlijden? Iedere keer zijn de kinderen ontroostbaar en ook ons laat het niet koud. Ondanks dat we bij elkaar 4 weken konijntjes hebben, hebben we al enorm van ze genoten en gekke dingen met ze beleefd (op / over dringen springen, likken aan de handjes van de kinderen, etc). Mocht het laatste konijntje ook overlijden, gaan we dan nog door? Ik wil natuurlijk niet dat ook die konijntjes weer overlijden. Dus alleen als ik nog iets kan veranderen/verbeteren. Een nieuw hok? Het voelt als vechten tegen een onzichtbare vijand. Erg frustrerend...

 

Zijn er mensen die mij in een richting kunnen helpen? Of andere tips hebben?

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waren de konijnen gevaccineerd? Anders zou RHD ook de doodsoorzaak kunnen zijn. Ik denk ook direct aan (lever)coccidiose. Vooral jonge konijnen kunnen daar heel ziek van worden en aan dood gaan. Soms zie je daarbij vreselijke diarree of plakpoep, maar dat hoeft niet. 
Eerlijk gezegd komen dit soort ziekten regelmatig voor bij jonge konijnen van een fokker. Ik vind dat je veel ellende kan krijgen door konijnen bij een fokker aan te schaffen. Denk aan ziekten, maar ook aan het gaan vechten van de konijnen als ze ouder worden. En uiteraard het verkeerd bepalen van de geslachten waardoor ongewenste nestjes of vreselijke gevechten. 
Met het overgebleven konijntje zou ik zeker preventief naar de dierenarts gaan en ontlasting laten onderzoeken. Dan weet je zeker dat je op tijd kan behandelen. Weet ook dat konijnen zeer kwetsbaar zijn en pas heel laat laten zien dat ze ziek zijn. Bij niet eten of afwijkende ontlasting is dat een spoedgeval waarmee je direct naar een konijnkundige dierenarts moet gaan. Misschien wist je dat al wel, maar ik wilde het voor de zekerheid even noemen. 
 

Verder zou mijn advies zijn om een leuk koppeltje uit een goede opvang te adopteren. De ram is dan al gecastreerd, ze zijn gevaccineerd, gezien door een dierenarts en het risico op gaan vechten is nihil. 
 

Sterkte en succes!

  • Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor je reactie. Ik wilde in eerste instantie ook liever niet bij een fokker halen (heb hier op de website ook allerlei artikelen gelezen daarover) maar ik wilde wel uit een ander nestje (om te voorkomen dat de ziekte daar vandaan kwam) en had behoefte aan iemand met wat meer kennis van zaken na ons eerste debacle. Ben daar langs geweest, was echt een hobbyist die ons vol trots een rondleiding gaf en uitleg gaf.

 

De eerste twee kwamen dus niet van een fokker, die kwamen uit een mooie grote ren in een achtertuin waar ze in een hol onder de grond waren geboren. Maar dus wel dezelfde verschijnselen. Die hebben we 8 weken na geboorte gehaald, dus waren ook wat ouder bij overlijden.

 

Inderdaad is een asiel een goede optie. Maar ik wil voorkomen dat er iets van een parasiet oid rondwaart in ons hok / ren waardoor ook nieuwe konijnen (ook als ze iets ouder zijn) binnen een paar weken overlijden.

 

En ik was dus benieuwd of er mensen zijn die deze verschijnselen herkennen en mogelijk wel een diagnose hebben gehad destijds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga mee met het idee dat het (lever)coccidiose of RHD kan zijn. Gezien het hok 2e hands is zou ik dat vervangen om zeker te zijn. Ook het advies om naar de dierenarts te gaan met het overgebleven konijn voor ontlastingsonderzoek lijkt mij voor nu de beste oplossing. Dan kun je in ieder geval coccidiose uitsluiten of bevestigen. Je konijn is ook al oud genoeg om gevaccineerd te worden, dit kan als het beestje 5 weken oud is. Als dat nog niet is gebeurt zou ik dat zeker aanraden.

 

Onderaan dit artikel vind je de lijsten met konijnkundige dierenartsen, misschien zit er eentje bij je in de buurt https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Bavara zei:

 

Inderdaad is een asiel een goede optie. Maar ik wil voorkomen dat er iets van een parasiet oid rondwaart in ons hok / ren waardoor ook nieuwe konijnen (ook als ze iets ouder zijn) binnen een paar weken overlijden.

Oudere konijnen zijn minder gevoelig voor coccidiose. ze kunnen het wel krijgen hoor, maar gaan er meestal niet dood aan. RHD kun je tegen vaccineren en in een goede opvang is dat al gebeurd, dat moet je alleen ieder jaar herhalen. Voor mijn eigen gemoedsrust zou ik dus het hok vervangen.

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, ik had morgen al een afspraak staan bij de dierenarts. Hok is in bestelling. Ik hoop dat onze pluis het overleeft en we dan de stijgende lijn kunnen vinden (qua gewicht) en een nieuw vriendje voor haar vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, zou ik niet doen. Medicatie tegen coccidiode is echt troep en wil je alleen geven als het moet. Zonder recept is dat overigens niet verkrijgbaar. 
Gek dat er eerder geen tijd is, met een konijn is het bijna altijd spoed. In dit geval misschien niet hoor, maar als er niet goed gegeten of gekeuteld wordt moet je dezelfde dag terecht kunnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga mee met de ideeën van de anderen. Maar waar je ook eens naar zou kunnen kijken is de omgeving. Wonen je konijnen buiten? Staat er toevallig iets in de tuin of die van de buren waar ze niet tegen kunnen en dat in de ren kan waaien?

Hier vind je een overzicht van wat niet veilig is voor konijnen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/giftige-planten-voor-konijnen

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Bavara zei:

Coccidiose had ik nog niet gevonden. Is het aan te raden om voor het bezoek aan de dierenarts (eerder heeft hij geen tijd) al te starten met medicatie? Zal vanmiddag ook eens informatie gaan inwinnen.

 

Je kunt wel vragen of je vandaag alvast ontlasting langs mag brengen, ze hoeven het konijn zelf niet te zien om coccidiose te bevestigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Marjoleink zei:

Ik ga mee met de ideeën van de anderen. Maar waar je ook eens naar zou kunnen kijken is de omgeving. Wonen je konijnen buiten? Staat er toevallig iets in de tuin of die van de buren waar ze niet tegen kunnen en dat in de ren kan waaien?

Hier vind je een overzicht van wat niet veilig is voor konijnen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/giftige-planten-voor-konijnen

 

 

 

Bedankt voor het meedenken! Ik heb over de ren een doek gespannen zodat de konijntjes er niet uit kunnen (ze klommen een meter omhoog tegen het gaas!), roofdieren er niet in en ook groen zoals blaadjes er niet in kan vallen. Want inderdaad staat de ren onder twee bomen. Maar dus goed opgelet dat ze niets konden eten waar ze ziek van kunnen worden. Alleen hooi, water en wat biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Dollie zei:

 

Je kunt wel vragen of je vandaag alvast ontlasting langs mag brengen, ze hoeven het konijn zelf niet te zien om coccidiose te bevestigen.

Dit las ik te laat (i.r.t. sluitingstijd), maar is wel een goede suggestie. Ik ga morgen alsnog bellen, mogelijk kan ik het vroeg al brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar dat er in zo'n korte periode zoveel konijntjes overleden zijn😔 veel sterkte voor jullie allemaal.

ik ben zelf ook nieuw wat betreft konijnenen, maar mocht het allemaal goedkomen met dit konijntje kan je hem/haar ook laten koppelen in een konijnenopvang. Daar hebben ze ook zeker ervaring en dan weet je dat het goed zit. Op deze site heb je een lijst met konijnenopvangen, ik zou zelf voor 1 kiezen waar ze ruim de tijd nemen voor de koppeling en het niet snel een date is en dat je de koppeling verder thuis moet doen, al kan dat wel natuurlijk als je daar de tijd voor hebt. Is jou dierenarts ook kundig wat betreft konijnen? Ik weet niet of je het al gezien had maar hier op de site staat ook een lijst met konijnkundige dierenartsen.

Ik weet ook niet of je houten spullen hebt of dingen die lastig schoon te maken zijn, maar die zou ik dan weggooien. Succes verder, hopelijk komt alles goed en kunnen jullie toch nog genieten van dit konijntje en een nieuw maatje 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Jonna zei:

Wat naar dat er in zo'n korte periode zoveel konijntjes overleden zijn😔 veel sterkte voor jullie allemaal.

ik ben zelf ook nieuw wat betreft konijnenen, maar mocht het allemaal goedkomen met dit konijntje kan je hem/haar ook laten koppelen in een konijnenopvang. Daar hebben ze ook zeker ervaring en dan weet je dat het goed zit. Op deze site heb je een lijst met konijnenopvangen, ik zou zelf voor 1 kiezen waar ze ruim de tijd nemen voor de koppeling en het niet snel een date is en dat je de koppeling verder thuis moet doen, al kan dat wel natuurlijk als je daar de tijd voor hebt. Is jou dierenarts ook kundig wat betreft konijnen? Ik weet niet of je het al gezien had maar hier op de site staat ook een lijst met konijnkundige dierenartsen.

Ik weet ook niet of je houten spullen hebt of dingen die lastig schoon te maken zijn, maar die zou ik dan weggooien. Succes verder, hopelijk komt alles goed en kunnen jullie toch nog genieten van dit konijntje en een nieuw maatje 😊

 

We gaan zeker op zoek naar een nieuw vriendje mochten we deze er doorheen kunnen slepen. Gisteren op de weegschaal was ze weer gewicht verloren. We hebben haar gisteren in een schoenendoos (geopend natuurlijk 😀) naast ons op de bank gehad en daar leefde ze echt van op. Ze heeft goed gegeten en sprong na een tijdje ook weer van de bank af, klom tegen ons omhoog, etc. Vanmiddag dierenarts, hopelijk heeft die een wondermiddeltje om haar er doorheen te trekken.

 

Houten spullen hebben we na de vorige twee allemaal weggegooid en nieuw gekocht inderdaad.

aangepast door Bavara
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Jonna zei:

@Bavara succes vandaag! laat je nog weten hoe het verder gaat?

Vanzelfsprekend! Ik ben al heel blij met alles wat ik van jullie heb gehoord. Ik kon tot op heden nergens informatie vinden van een mogelijke oorzaak, alleen een DA die zei dat het mogelijk E. Cuniculi zou zijn. En ergens dat je het maar los moet laten omdat je er waarschijnlijk toch niet achter komt. Maar dat zou voor mij betekenen dat we zeker geen nieuwe konijntjes meer zouden nemen, want op dezelfde voet doorgaan betekent waarschijnlijk weer slachtoffers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Korte update: uitwendig niets waarneembaar aan het konijntje, en ook de darmactiviteit leek nog goed. Maar inderdaad was ze wel heel sterk vermagerd en leek ze ook uitgedroogd.

 

Inmiddels medicijnen gekregen (en ook al toegediend) voor E. Cuniculi en Coccidiose. Gaat om één en hetzelfde middel, dus dat is praktisch. Daarnaast dwangvoeding gekregen om haar meer op gewicht te laten komen. Kreeg wel de boodschap mee dat de kans alsnog heel groot is dat ze het niet haalt.

 

Ik ga er in ieder geval alles aan doen om het wel te laten slagen. Meer kan ik niet doen..

 

Dank voor alle goede adviezen en informatie, jullie diagnose is dus bevestigd 😀 en ik heb dit forum er bij de dierenarts ook bijgepakt. Ze zal wel hebben gedacht, waarom kom je nog naar mij 😄

 

Ik zal jullie hier komende dagen op de hoogte houden als daar aanleiding voor is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Panacur is een ontwormingsmiddel en werkt tegen EC, maar niet tegen coccidiose. Als ik het verhaal zo hoor zou ik persoonlijk naar een andere dierenarts gaan voor een second opinion. Ik vind het heel gek dat de keutels niet onderzocht zijn, als het coccidiose is dan werkt de medicatie die je nu hebt niet… Je weet niet of dat het is, maar het klinkt heel aannemelijk met je verhaal. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Coccidiose is één van de grootste doodsoorzaken bij jonge konijnen en kan zich op veel manieren uiten. Ik vind dat inderdaad ook één van de meest voor de hand liggende oorzaken. Aangezien je dit heel erg makkelijk met een ontlastingsonderzoek kan uitsluiten of bevestigen is het echt heel erg onverstandig om dat nu te laten liggen. Panacur werkt wel tegen wormen (en inderdaad E. cuniculi), misschien is daardoor verwarring ontstaan maar helaas doet het niks tegen coccidiose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De problemen lijken mij te zijn veroorzaakt door het niet vaccineren. Dat is erg belangrijk. Wij hebben ook een keer een  konijn bij een fokker gehaald en die was wel gevaccineerd maar niet tegen alles. Alleen wat voor tentoonstellingen vereist is. Ik dacht alleen tegen RHD 1.

Ik zou zeggen: nooit een konijn aanschaffen dat niet gevaccineerd is. En echt bij een konijnenopvang aanschaffen: ik heb zeer goede ervaringen met konijnenopvangcentra. Die hebben erg veel ervaring en liefde voor de konijnen. En ze kennen elk konijn ook nog qua karakter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .