Ga naar inhoud

Toiletbakken leeg graven


Aanbevolen berichten

Mijn beide koppels graven continu alle toiletbakken leeg. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar tot nu toe werkt eigenlijk niks. 
 

Binnen hebben ze een hoektoilet en een onderbak van een kattenbak staan. Dat kan niet anders, omdat de ram in een hele rare houding plast en over alle standaard toiletbakken heen plast, ook als er een rand omheen zit. De voedster graaft de bak meteen leeg als er inhoud in zit. Ze sleurt de toiletten ook door de hele ren heen. Wat ik al heb geprobeerd:

- een graafbak, dat werkt deels maar die gebruiken ze ook als toilet en de toiletbakken blijven ze dan ook leeg graven

- hooi in een ruif en niet in de toiletbakken, maakt weinig uit voor het graven maar zorgt ervoor dat ze geen hooi meer eten

- baksteen in of voor de toiletbak leggen. Dat houdt de bak wel op zijn plek, maar houdt het graven niet tegen

- kattenbak met kap en luikje, graaft ze gewoon door het luikje heen want ze gaat voor de bak of vooraan in de bak staan om als een dolle te graven

 

Hebben jullie ideeën die ik nog zou kunnen proberen? Of een type grote toiletbak met een hogere rand om er overheen plassen te voorkomen? Zou een grotere toiletbak als in de onderbak van een traliekooi werken?

 

Voor mijn buitenkoppel geldt hetzelfde eigenlijk. Zij graven ook hun nachtjok helemaal uit waardoor het niet warm blijft. Ook bij hen heb ik vanalles geprobeerd. 
 

Uiteraard snap ik dat ze een graafbehoefte hebben en als er geen oplossing is dan is het zo, maar het wordt zo vies inbheg verblijf wat weer groene vliegen aan kan trekken. Ik zal een foto toevoegen van hoe het er nu uit ziet…

9669EF66-14B2-4135-81EB-820C559DBF78.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beukensnippers heb ik inderdaad geprobeerd in de graafbak, maar nog niet in de toiletbak. Zou ik nog eens kunnen proberen idd, hoewel ik dat spul zelf niet zo heel fijn vind en het een beetje in haar vacht plakt. De meeste dingen vindt ze overigens prima om in te graven, haha. Handdoeken eet ze op, back2nature vind ik echt te duur en ekobed wordt te vies met de hoeveelheid plas van mijn ram. Ingewikkeld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JamesthebunnybutlerMisschien is een PeeWee-bak een idee, maar dan wel zonder vulling! Tenminste wij vonden met (geprobeerd met veel verschillende soorten) vulling een ellende en duur. Onze konijnen plassen veel meer dan de poezen dus het werd snel een kledderzooitje in de bovenste bak en omdat konijnen hun plas en keutels niet onderspitten, vegen ze de natte korrels ook niet door de gaatjes naar de onderste bak, zoals poezen wel schijnen te doen. Wij gebruiken deze bakken voor de konijnen en het is een groot succes. Als ze plassen op de bovenbak met gaatjes dan loopt de urine zo in de onderste bak en keutels blijven op de bovenste bak liggen (makkelijk te inspecteren ook). Schoonmaken is heel makkelijk: beide bakken legen en afspoelen, af en toe met schoonmaakazijn schoonmaken en naspoelen. 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij opvang knijn en ko gebruiken ze ook peewee bakken, en sindsdien zijn de hokken een stuk schoner. Inderdaad geen gegraaf meer. 

Je hebt de onderbak en de rasterbak met gaatjes. Daar doen ze de vulling in de onderste bak en het hooi op de rasters.

De keutels vallen vaak niet door de gaatjes, maar de urine wel en dat wordt dan geabsorbeerd door de vulling onderin.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

LOL mijn voedster doet precies hetzelfde. Ik merk wel dat ze het ene moment obsessiever graaft dan andere momenten. Dan bijt ze ook de bak (want ze wilt er doorheen?). Vind ik niet zo leuk, want ben dan bang dat ze het plastic binnenkrijgt. (Nu zitten wijzelf ook vol microplastic maar toch.)
 

Het hok opnieuw inrichten qua kattenbak doet ze wel elke keer. (Het rammetje ook, dus laat ik niet alleen haar de schuld geven.)


Ze wordt volgende week gecastreerd, dus ik hoop dat die extreme behoefte minder wordt (en de graafbak voldoende is). 
 

PeeWee box lijkt me handig. Doet me denken aan de Bumbox die Cinnabun altijd (gesponsord) aanbeveelt. 

Maar ik ben toch benieuwd: leg je ook een laag houtspul aan de bovenkant voor konijnen of alleen onder? En kunnen de pootjes vast komen te zitten/doorheen vallen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Dee_Dee zei:

LOL mijn voedster doet precies hetzelfde. Ik merk wel dat ze het ene moment obsessiever graaft dan andere momenten. Dan bijt ze ook de bak (want ze wilt er doorheen?). Vind ik niet zo leuk, want ben dan bang dat ze het plastic binnenkrijgt. (Nu zitten wijzelf ook vol microplastic maar toch.)
 

Het hok opnieuw inrichten qua kattenbak doet ze wel elke keer. (Het rammetje ook, dus laat ik niet alleen haar de schuld geven.)


Ze wordt volgende week gecastreerd, dus ik hoop dat die extreme behoefte minder wordt (en de graafbak voldoende is). 
 

PeeWee box lijkt me handig. Doet me denken aan de Bumbox die Cinnabun altijd (gesponsord) aanbeveelt. 

Maar ik ben toch benieuwd: leg je ook een laag houtspul aan de bovenkant voor konijnen of alleen onder? En kunnen de pootjes vast komen te zitten/doorheen vallen? 

Bij de peewee lijken de gaatjes mij echt te klein om in vast te komen. Die zijn zo klein dat keutels er al niet doorheen passen. 

Ik heb ervaring met alleen vulling onderin  en dat werkt goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hupsala en Oeps 😱 ik hoop dat het op hol geslagen hormonen zijn. Ze is ook in die 6-7 maanden dat ik haar heb al 2x schijnzwanger geweest. Dus ik hoop dat als de hormonen weg zijn, ze wat meer rust in dat geval krijgt. 🤞

 

@happy211 Bedankt! Ik zit zo’n bak te overwegen, vooral nu die kattenbakken allemaal beschadigd zijn door het graven en moeilijker schoon worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-7-2022 om 22:08, Dee_Dee zei:

@Hupsala en Oeps 😱 ik hoop dat het op hol geslagen hormonen zijn. Ze is ook in die 6-7 maanden dat ik haar heb al 2x schijnzwanger geweest. Dus ik hoop dat als de hormonen weg zijn, ze wat meer rust in dat geval krijgt. 🤞

 

@happy211 Bedankt! Ik zit zo’n bak te overwegen, vooral nu die kattenbakken allemaal beschadigd zijn door het graven en moeilijker schoon worden. 

Haha hier heeft castratie van de voedster ook niks uitgehaald. Ze graaft des te meer😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Eefje zei:

Ik kan me niet voorstellen dat er een konijn is dat daar gebruik van zou maken. Dat zit toch voor geen meter op die tralies 🧐

 

Met een dikke laag bodembedekking zal het wel meevallen denk ik. Ik heb het zelf niet hoor, maar als je de laag bodembedekking ongeveer even hoog maakt als de tralies voel je het denk ik niet zo als konijn zijnde en kunnen ze toch niet graven.

 

Edit: Als niets echt goed werkt tot nu toe, waarom dan niet gewoon proberen? Zoiets als niet geschoten is altijd mis en zo.

aangepast door Lollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Evee zei:

Brenda zou net zo lang aan dat metalen rekje trekken tot het los laat en het vervolgens met veel kabaal de ren door smijten, waarna ze alsnog in de bak zou graven 🤣

 

Ik denk dat hier ook wat geweld gebruikt zou worden, door Milly. Gijs is er waarschijnlijk bang voor 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .