Ga naar inhoud

Konijn heeft achterpoten kaal geplukt en loopt "schoppend"


Remco

Aanbevolen berichten

Hi allen,

 

Sinds een paar dagen heeft mijn konijn vieze achterpoten. Hij eet en drinkt en is net zo energiek als altijd.

 

Vandaag echter gezien dat hij zijn poten helemaal kaal heeft geplukt. Het lijken net twee kippenpootjes.

 

Ook loopt het konijn op een manier alsof hij iets probeert weg te schoppen. Hij maakt een spring beweging zonder te springen (lastig uit te leggen).

 

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

 

Bedankt!

 

Remco

IMG-20220705-WA0005.jpg

IMG-20220705-WA0004.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het doet mij denken aan urinebrand, dan plast hij over zijn achterpoten waardoor de boel gaat irriteren en de haren verdwijnen. Dat kan gebeuren bij bijvoorbeeld een blaasontsteking of EC. Ik zou er zo snel mogelijk mee naar de dierenarts gaan, want dat is erg pijnlijk. Daarom loopt hij ook zo raar, waarschijnlijk.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Kolino zei:

Urinebrand door E.C. of blaasontsteking is inderdaad ook bij mij de eerste ingeving. Ik zou ook even goed kijken of er geen sprake van myasis (maden) is!!!

We maken het hok 2x per week schoon en hebben (tot nu toe) geen maden of tekenen van beestjes in het hok gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Evee zei:

Ik vermoed ook e cuniculi en daardoor urinebrand. Snel naar de dierenarts dus! 

 

Informatie:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

 

Dank voor het linkje met informatie. Het vreemde is echter dat het konijn geen enkele symptoom vertoont die genoemd word in de lijst. 

 

Op het aparte springen en de kale achterpoten na is er niets veranderd. Net zo energiek, aaibaar, goede eetlust en drinkt goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zegt niet altijd wat. EC kent heel veel verschillende verschijningsvormen. Plus dat konijnen er een meester in zijn om te verbergen dat ze zich slecht voelen.

Het hoeft natuurlijk geen EC te zijn. Maar zowel, dan kun je het beste zo snel mogelijk beginnen met behandelen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Remco zei:

Dank voor het linkje met informatie. Het vreemde is echter dat het konijn geen enkele symptoom vertoont die genoemd word in de lijst. 

 

Op het aparte springen en de kale achterpoten na is er niets veranderd. Net zo energiek, aaibaar, goede eetlust en drinkt goed.

Dat is heel vaak bij EC. Op het moment behandel ik zelf een konijn tegen EC wat alleen maar wat is afgevallen. Hij heeft het al wel eerder gehad, maar toen was het enige wat ik zag wat zwalkend lopen. De parasiet veroorzaakt ontstekingen in het lijf, en per konijn kan dat verschillen waar / wat dat is en op hoe veel plekken.

 

En uit jouw verhaal haal ik al 2 symptomen, dus voor mij zou dat echt meer dan voldoende zijn om in ieder geval met fenbendazol te behandelen via het behandelplan van dierenkliniek Wilhelminapark. Dat plan kun je ook doornemen met je eigen dierenarts, voor het geval die niet super konijnkundig is / er weinig ervaring mee heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Remco zei:

We maken het hok 2x per week schoon en hebben (tot nu toe) geen maden of tekenen van beestjes in het hok gezien.

Check ook even goed de huid van je konijn en rondom de geslachtsdelen. Maden hoef je niet in het verblijf te zien en kunnen ook enkel op/in de huid van het konijn zitten!

 

Verder eens met de rest. Snel naar een konijnkundige dierenarts en behandeling starten. Urinebrand doet ontzettend zeer. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Remco zei:

Vanmiddag gaan we langs de dierenarts. Hopen op snel herstel!

Succes,

 

Voor de zekerheid hier het linkje naar het behandelplan dat ik noemde:

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

Wees echt brutaal genoeg om dat gewoon door te nemen met je dierenarts hoor! Dat kan je konijn zijn leven redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allen,

 

Na een paar uur Beer kunnen ophalen bij de dierenarts. De urine is onderzocht en het blijkt geen blaasontsteking te zijn.

 

De arts geeft aan dat het waarschijnlijk EC is. We hebben een spuitje gekregen anti-myiasis. Zonder verder onderzoek weten we niet zeker of het om EC gaat maar we mogen eventueel al wel beginnen met de behandeling.

 

We zijn er gelukkig vroeg bij dus is behandelen goed mogelijk.

 

Nog wel een vraag aan jullie. Is EC te genezen? Online lees ik dat het de parasiet niet dood maar de ontsteking rondom remt/stopt. Moet ik dat lezen als dat de parasiet dan vanzelf dood gaat of is dit iets wat Beer bij zich zal houden?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ec is met onderzoek niet echt aan te tonen, het is gebruikelijk om een behandeling te starten bij vermoedens, dus dat is helemaal prima. De meeste konijnen zijn drager van de parasiet, niet alle konijnen worden ziek. De parasiet gaat niet dood, je jaagt hem met behandeling de hoek in en hij kan weer terrein winnen, bijvoorbeeld bij stress situaties, of andere gezondheidsproblemen. Het is dan ook handig om altijd panacur of iets dergelijks in huis te hebben. Dan kun je bij de minste symptomen voor de zekerheid een kuur starten. Dat kan geen kwaad, het is gewoon ontwormingsmiddel. Ze kunnen er gewoon oud mee worden hoor! Ik heb een ram gehad die 1 keer een scheve kop door ec heeft gehad, verder geen symptomen, maar de behandeling hielp dus dan weet je zeker dat het dat was. Een dag nadat ik de behandeling was gestart stond zijn kop weer recht en hij heeft het nooit meer gehad, zelfs niet toen hij ernstig ziek was door snot. Is uiteindelijk 9 geworden en helaas in laten slapen vanwege snot, niet ec. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog twee aanvullende vragen:

 

Is EC (de parasiet) overdraagbaar op mensen? Mijn vriendin is zwanger en als dat zo is lijkt het me verstandig als ze eben uit de buurt blijft.

 

En als tweede vraag. Zojuist even de mysiasis spray gebruikt en het konijn begint zich direct te wassen. Is het schadelijk voor het konijn als hij dit binnenkrijgt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Eefje zei:

Ec is met onderzoek niet echt aan te tonen, het is gebruikelijk om een behandeling te starten bij vermoedens, dus dat is helemaal prima. De meeste konijnen zijn drager van de parasiet, niet alle konijnen worden ziek. De parasiet gaat niet dood, je jaagt hem met behandeling de hoek in en hij kan weer terrein winnen, bijvoorbeeld bij stress situaties, of andere gezondheidsproblemen. Het is dan ook handig om altijd panacur of iets dergelijks in huis te hebben. Dan kun je bij de minste symptomen voor de zekerheid een kuur starten. Dat kan geen kwaad, het is gewoon ontwormingsmiddel. Ze kunnen er gewoon oud mee worden hoor! Ik heb een ram gehad die 1 keer een scheve kop door ec heeft gehad, verder geen symptomen, maar de behandeling hielp dus dan weet je zeker dat het dat was. Een dag nadat ik de behandeling was gestart stond zijn kop weer recht en hij heeft het nooit meer gehad, zelfs niet toen hij ernstig ziek was door snot. Is uiteindelijk 9 geworden en helaas in laten slapen vanwege snot, niet ec. 

Dank voor je bericht. Morgen even contact opnemen met de dierenarts om de behandeling te starten. 

 

Is er een moment dat de behandeling klaar is? Bij Boef bijvoorbeeld zou ik zelf zeggen als de achterpoten weer netjes behaard zijn en hij stopt met het gekke loopje/schopje wat hij steeds doet. Of is het een kuur van een vaste lengte die afgemaakt moet worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-7-2022 om 22:23, Remco zei:

Dank voor je bericht. Morgen even contact opnemen met de dierenarts om de behandeling te starten. 

 

Is er een moment dat de behandeling klaar is? Bij Boef bijvoorbeeld zou ik zelf zeggen als de achterpoten weer netjes behaard zijn en hij stopt met het gekke loopje/schopje wat hij steeds doet. Of is het een kuur van een vaste lengte die afgemaakt moet worden.

 

 

Ja, er zal een moment zijn dat de behandeling klaar is, maar per konijn verschilt het hoe lang het nodig is en hoe vaak. Ik heb zelf een EC konijn dat 3 jaar medicijnen en klachtenvrij is geweest, nu zijn er echter wel weer wat klachten en behandel ik hem weer. Het is wel zo dat je meestal 14 dagen dubbele dosering geeft en dan nog 14 dagen de normale dosering, een maand behandelen is wel minimaal bij EC. Of het dan langer nodig is of niet, verschilt per konijn / situatie. Ik heb bijvoorbeeld ook een oppaskonijn dat 2 a 3 keer per jaar lichte klachten heeft, en daar dan met 14 dagen kuurtje weer een aantal maanden vanaf is.

 

Op 6-7-2022 om 22:21, Remco zei:

Nog twee aanvullende vragen:

 

Is EC (de parasiet) overdraagbaar op mensen? Mijn vriendin is zwanger en als dat zo is lijkt het me verstandig als ze eben uit de buurt blijft.

 

En als tweede vraag. Zojuist even de mysiasis spray gebruikt en het konijn begint zich direct te wassen. Is het schadelijk voor het konijn als hij dit binnenkrijgt? 

Ja, officieel is EC een zoönose. Maar in de praktijk moet je dan wel echt een heeeel erg lage weerstand hebben als mens om er last van te krijgen, bijv. als je aids hebt.

 

Myiasis spray is niet eetbaar, een likje kan geen kwaad, maar het is niet goed als ze het volledig binnen krijgen. Zelf spray ik ze in en geef ik ze daarna iets lekkers te eten, zodat ze pas wassen nadat dat eten op is 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je bericht. Morgen even contact opnemen met de dierenarts om de behandeling te starten. 

 

Is er een moment dat de behandeling klaar is? Bij Boef bijvoorbeeld zou ik zelf zeggen als de achterpoten weer netjes behaard zijn en hij stopt met het gekke loopje/schopje wat hij steeds doet. Of is het een kuur van een vaste lengte die afgemaakt moet worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allen,

 

Hier weer even een update.

 

Inmiddels zijn we 3 dagen bezig met de behandeling. Boef krijgt inderdaad een dubbele dosis voor 2 weken en de rest 2 weken preventief.

 

Verder spray ik de achterkant van boef in met de myiasis spray in. Heb nog geen vliegen, maden of eitjes kunnen ontdekken dus houden zo!

 

Pootjes zijn helaas nog wel kaal maar het lijkt er op dat het niet erger word. Zal een deze dagen even wat foto's maken en vergelijken met die van vóór de behandeling.

 

De dierenarts gaf aan dat hij wat was afgevallen sinds een aantal maanden geleden maar we geven hem nu wat extra hooi en korrels die hij rustig en alleen kan opeten. Om de dag wegen we hem en hij komt al weer lekker aan.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt voorzichtig positief. Het duurt ook wel eventjes voordat de haren weer terug zijn gegroeid. Als er niet meer overheen geplast wordt, dan komt dat vanzelf weer goed. Slim om hem in te sprayen, dan voorkom je in ieder geval erger!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .