Ga naar inhoud

Konijnen in de tuin laten lopen

Jonna
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik wou mijn tuin konijn proef gaan maken zodat ik ze af en toe in de tuin kan laten lopen. Nu kom ik er alleen achter dat best veel van mijn plantjes dan weg zouden moeten, of zou dat niet echt nodig zijn als je erbij bent? 

Ik kan ze natuurlijk corrigeren als ze van een giftige plant willen gaan eten maar aan de andere kant ben je misschien te laat als ze al een hapje hebben gehad? Of dat je alleen plantjes behoud die licht giftig of niet giftig zijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Marjoleink zei:

Ik denk dat je je als eerste kunt afvragen of je er echt de hele tijd bij bent. Als je naar binnen gaat omdat je moet plassen, laat je ze dan buiten of moeten ze dan in de ren? 

In die paar minuten kunnen ze behoorlijk wat hapjes nemen van een plant.

Hmm ja dat ook. Daar had ik nog niet aan gedacht. Hoe doen jullie dit? Hebben jullie alleen maar veilige planten of komen ze nooit uit de ren? Ik denk zo dat de licht giftige planten nog niet zo'n probleem zijn als ze toch maar af en toe eruit komen en je er verder bij blijft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de meeste mensen alleen hun konijnen in een ren in de tuin laten. Binnen hebben de meesten ze wel los in een kamer, woonkamer of hele huis. Ik zou het risico niet lopen. Giftige planten, roofvogels, katten.. en er achteraan jagen om ze weer terug in de ren te krijgen enz. Nope... liever niet. Bovendien zijn konijnen heel vindingrijk en kunnen ze zo onder een schutting doorgraven. Dan ben je ze kwijt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou vooral het ze weer "binnen" krijgen en inderdaad, even omdraaien en je bent een konijn kwijt. Ik heb het wel eens gedaan hoor, buiten laten lopen, maar er zat er al een keertje eentje bij de buren, heb ook wel eens een half uur moeten zoeken voordat ik een konijn weer vond. Lag ergens onder een struik totaal verscholen. Dan heb ik het dus nog niet eens over de planten, want ze pakken in principe alles dat ze tegenkomen. Hier werd de kornoelje en de vlinderstruik vakkundig gesnoeid. Vooral die laatste is geen konijnenvoer. Wat ze ook deden was dingen die in hun ogen in de weg stonden kapot knagen. Ik laat ze op het moment niet buiten, ik laat buiten (planten) naar binnen komen en dat is ook wel grappig, want als ik door de tuindeur naar binnen kom dan staan ze al te kijken, van heb je wat voor me?

Ik heb over het algemeen een konijnvriendelijke achtertuin, er staat wel wat, dat problematisch is, maar niet veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen lopen eigenlijk wel de hele dag los in de tuin, ik heb niet alle giftige planten verwijderd of afgeschermd. Het hangt ook van de plant af en of er verder nog iets te eten staat. Als ze onbeperkt gras kunnen eten dan blijven ze naar mijn ervaring echt wel van de klimop of coniferen af. Ook naar binnen gaan heb je binnen no time aangeleerd. Wel had ik altijd veel verstopplekjes in de tuin, ze konden bijvoorbeeld onder en achter de flats van de andere konijnen en nog meer van dat soort hoekjes. Daar kun je ook eigenlijk amper bij ze komen dus daar was ik niet blij mee. Dat heb ik nu allemaal afgesloten. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je tuin verder goed dicht is en ook niet elk konijn is er even geschikt voor, maar het is ook weer niet zo onmogelijk. Misschien niet de populairste mening hier maar als ik zie hoe ontzettend veel plezier mijn konijnen uit loslopen halen dan vind ik het acceptabel dat er iets meer risico's zijn dan in een volledig gecontroleerde omgeving. Dat moet wel binnen bepaalde kaders blijven, als je in een dichtbevolkte wijk woont waar het vaak stikt van de katten vind ik het ook nog weer iets anders dan hier waar één keer in de maand één kat langs loopt, dat soort dingen.

Mijn konijnen mogen sinds vandaag weer op het gras voor het eerst sinds februari dus die waren als een kind zo blij. Ik moet het achterste deel van de tuin, waar heel veel planten staan en ik totaal geen zicht op de konijnen kan houden, nog afschermen de komende dagen en dan is de (achter)tuin vooralsnog eindelijk klaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier lopen Fluffy en Pip weleens in de tuin als wij ook in de tuin zitten.

Ik heb geen giftige planten in de tuin, maar als ze willen kunnen ze wel onder de schutting door. Daarom mogen ze alleen los als we zelf in de tuin zijn om ze in de gaten te houden.

Terug in de ren gaan ze hier vrij makkelijk, met brokjes of een snoepje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen kunnen helaas niet los. Er staan aardig wat giftige planten in onze tuin. Mijn voedster is wel eens ontsnapt en gaat eigenlijk gelijk op de giftige planten af zoals hortensia en Rhododendron. Ik heb al moeite om haar bij de giftige planten weg te houden als ik erbij sta. We hebben ook wel genoeg gras en andere veilig planten in de tuin, maar toch gaat ze als ze los is op de giftige planten af. Ik heb wel zo’n open ren aan hun overdekte ren waar ze overdag in kunnen. Zo kunnen ze toch op het gras. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm veel verschillende ervaringen lees ik hier. Ik denk dat ik het gewoon een x ga proberen en dan kijk ik wel hoe dat gaat. Eerst moeten de konijntjes nog wennen en moet ik de tuin konijn proef maken😊 

Hier komen eigenlijk nooit vreemde katten in de tuin behalve mijn eigen kat, dus ik denk dat ik die dan maar even binnen op moet sluiten. Ik woon wel in een buurt met veel katten maar aangezien ik een hond heb komen ze niet bij mijn huis.

Mocht het echt een drama worden vind ik een extra ren die je in en uit kan klappen ook een optie om ze af en toe meer ruimte te geven en aan hun eigen ren vast te maken.

aangepast door Jonna
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een losse ren aan het hok gekoppeld waarmee ze op het  gras kunnen komen. Als het heel heet is, laat ik ze wel loslopen in de tuin zodat ze een koeler plekje op kunnen zoeken. Maar alleen als ik er bij ben. Ze eten voornamelijk van het gras maar nemen ook wel eens een hapje van een plant. Dat is echter nooit veel omdat we ze wel in de gaten houden. Heel ontspannend vind ik het zelf daarom niet. De konijnen zelf vinden het wel geweldig. En ze kunnen niet onder de schutting door, dat had ik anders wel een risico gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bunny56 ik heb inmiddels ook een panelenren gekocht 😁 in de aanbieding bij de welkoop. Ze zijn vooral bezig met gras eten als ik ze eruit laat haha. 

Ik denk wat andere mensen bedoelden is dat ze kunnen graven en op die manier een tunnel onder de schutting door kunnen graven. Of heb je onder de borders gaas? 

Ik wil voor de toekomst graag verhoogde borders gaan maken dus dan zullen ze hopelijk ook van de plantjes af blijven

20220709_181140.jpg

aangepast door Jonna
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of ze dat met graven bedoelden, een tunnel maken.

Nee, ik heb geen gaas onder de borders en ook niet onder de ren. Onze ram graaft soms een beetje waar het kan in de border maar het meeste is beplant dus het valt mee. Op het gras is ie te druk met eten om aan graven te denken ☺️ en onze voedster graaft alleen in hun graafbak.

We hebben een ram gehad die vrij snel ging graven op het gras. Ik heb toen gaas op het gras gelegd maar dit is eigenlijk niet zo goed voor de pootjes. Dat wist ik toen nog niet, het is gelukkig altijd goed gegaan. Hem kon je beter los in de tuin laten lopen dan had ie die graafneiging niet zo. Het verschilt echt per konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah oké. Ja hier graven ze tot nu toe ook niet aan het gras, denk ook niet dat ze dat gaan doen. Ik heb wel een steen gelegd op een stukje wat kaal was anders zul je zien dat ze daar gaan graven. Hier zijn ze ook druk met gras eten haha. Het is alleen wel van een grasrol die vast bemest is met niet zulke gezonde dingen maarja maar goed in de gaten houden hoe dat gaat.  Het is niet zo dat ze er de hele dag op lopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .