Ga naar inhoud

Eerst blij en dan boos


TessaZaza

Aanbevolen berichten

Hoiii,

Mijn mannetjes konijntje van ongeveer 4 maanden is vaak eerst blij als ik kom voeren en maakt binkies en rent zoemend om me heen. En daarna gaat hij ineens stampvoeten. Vandaag maakte hij zelfs een piep geluidje. Hij keek me ook vlak voor t stampvoeten en t maken van het geluidje recht aan. Wat betekent dit? En hoe kan het dat hij eerst zo blij is en dan ineens dat doet? Het lijkt zo dat wnnr hij heel blij is hij daarna heel erg boos is (of het is wat anders maar dat weet ik niet) en wanneer hij niet of minder blij is hij ook niet of minder het andere gedrag vertoont.

Kunnen jullie mij helpen?

En wat kan ik ertegen doen, in het geval het erg is.

Liefs Tessa 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat gedrag zelf nog nooit op die manier gezien. Het zou kunnen zijn dat hij ongeduldig wordt. Ik kan het namelijk niet rijmen met eventuele "hoknijd" of dat hij je ziet als indringer, dan zou hij niet zoemend om je heen rennen. Mijn gok is dus dat hij vindt dat je te langzaam bent met het eten geven 😄

 

Naar mijn idee is het niet erg, je zou kunnen zorgen dat hij iets te doen heeft als jij met de verzorging van het eten bezig bent. Wat brokjes op de grond strooien bijvoorbeeld. Dan kun jij rustig doen wat je moet doen.

 

Is hij al gecastreerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is nog niet gecastreerd idd. Maar ik vier hem altijd gelijk uit de hand en doen we trucjes met eten zoals de high five (vaak gaat hij dan zoemen en rennen of maakt hij binkies). En wannneer hij geen trek meer heeft loopt hij weg en gaat hij stampen. Dan kan het toch geen ongeduldigheid zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken dit gedrag ontzettend van ongecastreerde rammen die ik in de opvang zie. Ik weet niet precies hoe je dit gedrag zou moeten labelen, maar ik heb het idee dat ze er zelf best wel last van hebben. Noem het ongeduldigheid, noem het iets anders, ik weet het niet zo goed.

Het beste advies dat ik voor je heb is om hem te laten castreren, zodat hij niet meer zo'n last heeft van zijn hormonen. En dan bij een opvang laten koppelen aan een voedster. Ik denk dat dat de enige mogelijkheid is om dat gedrag (en erger) te voorkomen. Bovendien is dat ook de enige manier om zich veilig en blij te gaan voelen, omdat konijnen groepsdieren zijn.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste gecastreerde voedster deed ook zoiets. Brommen, stampen en dan keihard door de kamer rennen en binkies doen. Ik zag het bij haar altijd als een soort van YIEHAAAA HIER KOM IK HOOR! 

Maar dit klinkt wel hormonaal, het feit dat het een ongecastreerde ram is maakt dit vrijwel zeker, die zijn vaak behoorlijk dol van de hormonen, niet erg fijn voor ze. Sowieso goed om hem te laten castreren, zodat hij ook een vriendinnetje kan krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rustiger sowieso. Aaibaarder kan wel, maar hoeft niet. Sommige konijnen zijn gewoon niet aaibaar. Een maatje is wel echt belangrijk voor steun en veiligheid, dat zou ik niet onderschatten. Wat mij betreft moet ieder rammetje gecastreerd worden. Ze kunnen zelf zo veel last hebben van hun hormonen en dat drukke gedrag...

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 3 weken later...
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .