Ga naar inhoud

Konijnen drinken weinig


Kolino

Aanbevolen berichten

Bestaat er bij konijnen zoiets als te weinig drinken? Ze krijgen regelmatig groen en soms behoorlijke porties, wat er natuurlijk ook wel voor zorgt dat er minder vocht nodig is, maar toch merk ik dat ik me zorgen maak. Zeker met het warme weer op komst. Het konijn waar ik me zorgen over maak zie ik bijna nooit drinken. Als die de 10ml op een dag haalt is het veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen kregen eerder twee keer per dag groenten, toen dronken ze ook nauwelijks. Nu krijgen ze in de ochtend droge kruiden en drinken ze wel meer. Ze halen echt veel veel uit groenten blijkbaar. Al mijn konijnen dronken nauwelijks met 2 keer per dag groenten. Uitzondering als ze onder narcose waren geweest, dan zopen ze een paar dagen ontzettend veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn binnenkoppel drinkt ook nauwelijks hoor, ik zie ze zelden drinken terwijl Dunya een mega dosis vochtafdrijvers gebruikt. Buiten krijgen ze dezelfde portie groente, maar zij drinken veel meer. Geen idee waar dat verschil aan ligt, maar ik maak me er niet zo'n zorgen om als ze keutels goed blijven en ze goed door de rui komen. Veel drinken vind ik spannender.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je vraag een eigen topic gegeven. 

 

Te weinig drinken kan zeker en kan echt problemen geven op termijn omdat ze dan niet genoeg spoelen, niet genoeg afvalstoffen afvoeren. 

 

Maar wij mensen zweten bij warmte en verliezen daarmee vocht, konijnen doen dat niet. Het is dus niet zo dat ze met warm weer meer moeten drinken om dat te compenseren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja prima hoor, ik zat te twijfelen of de vraag groot genoeg was voor een eigen topic.

 

Het stelt me wel gerust dat er meer gevallen zijn van weinig drinken. Er wordt wel goed gekeuteld en in heb niet het idee dat hij last heeft van sludge. Ze krijgen wel vaak verse kruiden, zoals salie, selderij en tijm. Gedroogd op het moment alleen hooi en brok.

 

Ik weet inderdaad dat konijnen niet zweten. Ik maak me meer zorgen over verstoppingen, maar ze keutelen beiden, ondanks het verharen, gewoon goed. Of dat er toch een ziekte zou kunnen zijn waardoor hij niet genoeg drinkt, ook al heb ik er nooit over gehoord. De ander drinkt wel meer, maar is ook een stuk groter. Het zou best eens kunnen dat de kleine in verhouding meer groen eet dan de grote 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Mijn inziens bestaat te veel groenvoer bijna niet. In de natuur leeft een konijn ook op bladeren/gras/groenvoer en niet op brokjes. Het moet een gavarieerd aanbod zijn aan groenten, grassen en kruiden met hooi dat altijd beschikbaar is en aanvullend geef je wat brokjes. Als je echt goed weet wat je doet hoeft dat zelfs niet, maar de meeste mensen hebben onvoldoende kennis om brokvrij te voeten. Ik denk persoonlijk dat je groenvoer niet de schuld moet geven van plakpoep, maar eerder brokjes of slecht opgebouwd groenvoer, beschadiging van de darm etc. Een konijn is er anatomisch voor gemaakt. 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Problemen met groenten ontstaan vooral door verkeerde keuzes van groenten die je geeft en niet goed opbouwen. De darmen moeten er eventjes rustig aan wennen als je van droge kost (brokken en hooi) naar vers groenvoer gaat. Maar het is inderdaad heel natuurlijk voedsel voor konijnen. Zoals Jamesthebunnybutler aangeeft als je veilige soorten bladgroenten, kruiden en grassen geeft en dat rustig aanwent, dan kun je bijna niet te veel geven. Het kan wel, maar het enige gevolg daarvan is dan dat ze dingen laten liggen omdat ze het niet op kunnen, niet dat ze diarree krijgen. Diarree kan wel ook door andere oorzaken dan verkeerde voeding komen, zoals bijvoorbeeld een wormbesmetting.  

 

Muis had myiasis, toch? Weet je dat er sprays zijn die je preventief kan gebruiken, waardoor de kans op maden kleiner is? @Muisie Zelf gebruik ik die ook bij één van mijn konijnen. Hij laat zijn blindedarmkeutels liggen, hoewel dat niet echt aan hem plakt, loopt hij daarmee wel meer risico op myiasis. Dat is de reden dat ik hem in de zomermaanden elke 4 weken inspray. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een waterfles, maar hij weet prima hoe dat werkt hoor 😉 Ik zie verschil in de hoeveelheid die hij nu drinkt en normaal zou drinken. Ze zijn beide 8 jaar en goed gewend aan groenten. Het konijn waar het om gaat is wel gevoelig voor plakpoep, maar dit komt doordat hij niet goed tegen brokjes kan. Die krijgt hij dus beperkt. Groenvoer zie ik nooit problemen mee.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .