Ga naar inhoud

Olvarit?


Zona

Aanbevolen berichten

Wij hebben sinds kort 2 konijntjes en leren nog volop bij. Omdat we ipv 2 vrouwtjes een mannetje en een vrouwtje bleken te hebben, zitten ze apart tot castratie mogelijk is (ze zijn nu 3.5 maand). Normaal eten ze veel hooi, deze ochtend viel op dat het vrouwtje hier weinig van gegeten had + haar blindedarmkeutels blijven liggen. Biks en groentjes waren wel op, terwijl ik bij haar zat heeft ze nog wat groentjes en beetje hooi gegeten. Ze is nog levendig. Ik denk dat we gisteren meer biks dan anders hebben gegeven maar weet niet of dat zo´n groot verschil in hooi eten kan verklaren? Dierenarts gebeld en zij raadde aan om olvarit te dwangvoederen zodat ze zeker genoeg eet. Is dat nodig als ze nog een beetje zelf zet? Ik lees dat die met wortel goed is en best zonder aardappel, en dan meermaals per dag een beetje (hoeveel ongeveer)? Als het niet beter kunnen we morgen op controle gaan met haar.

En voor in de toekomst: ik lees 20 gram biks per kg, maar dat jonge konijntjes meer mogen, hoeveel geven jullie?

Bedankt!

aangepast door Zona
Extra vraag
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de biks, de kleintjes kun je 20 gram per kilo verwacht volwassen gewicht geven. De meeste mensen hier geven hun volwassen konijn echter minder dan die 20 gram. Het ligt ook aan het merk voer dat je geeft.

 

Olvarit zou ik niet direct aanraden als dwangvoer, er zit aardig wat suiker in. In geval van nood geen probleem. Je kunt ook biks weken in water en dat geven. Ik vind het alleen wel apart dat je nu moet dwangvoeren, ze eet toch nog zelfstandig en is levendig? Dwangvoeren doe je meerdere keren per dag, als een konijn niet wil eten. Meestal 1 keer per 3 uur een x aantal ml (hoeveel is afhankelijk van het gewicht, ik probeer 10-20ml per keer er in te krijgen), maar nogmaals ik zie in deze situatie helemaal geen reden om te dwangvoeren. Mocht je toch olvarit willen voeren, dan moet je inderdaad degene hebben waar alleen wortel in zit, aardappel is giftig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dwangvoeren doe je inderdaad eigenlijk alleen als ze echt niet eten. De darmen moeten aan het werk blijven en dat gebeurt niet als ze niks eten, wel als ze wel eten, zelfs al is het maar af en toe een beetje. Ik zou in dit geval ook niet dwangvoeren. Als er vermoedens zijn van problemen in het maagdarmkanaal dan ligt het meer voor de hand daar medicatie voor te geven, darmstimulerende middelen en evt pijnstilling, dan enkel en alleen dwangvoeren terwijl het konijn nog eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoeren is geen medicijn, maar een hulpmiddel om de darmen op gang te houden in kritieke situaties. Als een konijn 24 uur niets eet, lege darmen heeft, vallen de darmen stil, is er geen beweging meer. Het is ontzettend moeilijk om die darmen dan weer op gang te krijgen, meestal sterft een konijn in zo een situatie. Dwangvoeren doe je dus als je konijn echt langere tijd niet eet, een halve dag bijvoorbeeld. En alleen als het konijn ook door een dierenarts is onderzocht en de oorzaak van het niet-eten bekend is. Het is een noodgreep om een konijn in leven te houden.  

Dwangvoeren geeft verder ook veel stress en omdat het meestal vrij waterig is, raken ze er vol van en eten ze vaak juist minder goed zelf als je dwangvoert. Bij bepaalde spijsverteringsproblemen zoals verstopping kan dwangvoeren juist voor nog grotere problemen zorgen, omdat het voedsel nergens heen kan en je het konijn nog voller propt. 

Van alle opties die je hebt van dwangvoeding, is olvarit dan inderdaad ook nog niet de beste keuze. Wortel bevat veel suikers wat juist ook weer darmproblemen kan geven. Een papje van de normale brokjes maken is dan een gezondere optie, of als het herstel na operatie of aansterken na ziekte is, dan zijn er speciale dwangvoer middelen te koop die extra voedingstoffen hebben zodat je konijn niet nog meer gewicht verliest. 

 

Ik sluit mij dus aan bij de reacties voor mij, het lijkt mij in dit geval niet nodig te dwangvoeren. Er zijn gewoon brokken en groenten gegeten. Als het zomaar een keer minder hooi eten is, zou ik proberen te achterhalen of de kwaliteit van het hooi hetzelfde is als anders, of ze geschrokken zijn van iets, of in jouw situatie geef je zelf al aan dat er meer biks gegeven is dan anders, dat kan zeker reden zijn van minder hooi eten en blinde darmkeutels laten liggen. 

 

Hoe groot worden jouw konijnen? Je mag jonge konijnen al voeren naar het volwassen gewicht, dat is echt ruim, en vanuit dat punt zoek je naar een goede balans van een hoeveelheid brokken, hooi en rustig laat je ze wennen aan vers groenvoer. De 20 gram is per kilo lichaamsgewicht, uitgaan van het volwassen gewicht. Worden jouw konijnen uiteindelijk elk 2 kg, dan mogen ze dus 40 gram brok per konijn per dag nu. Dat is aan de ruime kant, maar een richtlijn zodat je een idee hebt waar te beginnen met de hoeveelheid. Je past die hoeveelheid dan aan naar de behoefte van het individuele konijn. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoeren is geen medicijn, maar een hulpmiddel om de darmen op gang te houden in kritieke situaties. Als een konijn 24 uur niets eet, lege darmen heeft, vallen de darmen stil, is er geen beweging meer. Het is ontzettend moeilijk om die darmen dan weer op gang te krijgen, meestal sterft een konijn in zo een situatie. Dwangvoeren doe je dus als je konijn echt langere tijd niet eet, een halve dag bijvoorbeeld. Het is een noodgreep om een konijn in leven te houden.  Van alle opties die je hebt van dwangvoeding, is olvarit dan inderdaad ook nog niet de beste keuze. Wortel bevat veel suikers wat juist ook weer darmproblemen kan geven. Een papje van de normale brokjes maken is dan een gezondere optie, of als het herstel na operatie of aansterken na ziekte is, dan zijn er speciale dwangvoer middelen te koop die extra voedingstoffen hebben zodat je konijn niet nog meer gewicht verliest. 

Dwangvoeren geeft verder ook veel stress en omdat het meestal vrij waterig is, raken ze er vol van en eten ze vaak juist minder goed zelf als je dwangvoert. Bij bepaalde spijsverteringsproblemen zoals verstopping kan dwangvoeren juist voor nog grotere problemen zorgen, omdat het voedsel nergens heen kan en je het konijn nog voller propt. 

 

Ik sluit mij dus aan bij de reacties voor mij, het lijkt mij in dit geval niet nodig te dwangvoeren. Er zijn gewoon brokken en groenten gegeten. Het is wel goed dat je het in de gaten houd hoor!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal sowieso geen olvarit gaan geven. Ik zal dan inderdaad kiezen voor geweekte brokken of speciale dwangvoer die je bij de dierenarts kan kopen.

Olvarit is namelijk ook nog eens voorgekookt, dat mogen konijnen ook niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .