Ga naar inhoud

Konijntjes overlijden steeds op jonge leeftijd :(


Bunnylover1998

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Al ruim 15 jaar lang ben ik het trotse baasje geweest van verschillende konijntjes. 
Het lijkt alleen dat ik alsmaar pech heb. Mijn eerste konijn is ruim 8 jaar oud geworden, terwijl de daaropvolgende konijntjes niet ouder zijn geworden dan 1,5 jaar!

Wat vaak gebeurde is dat het konijntje stopte met eten, vanwege een gasbuik. Vaak knapte de konijntjes na de medicatie op, maar helaas kwam het daarna weer meerdere keren terug. 
Hoe vroeg ik er ook bij ben... na de zoveelste keer wordt het naar mijn verdriet het konijn toch fataal... Het konijntje ligt dan levenloos in zijn hok en dan weet ik al hoe laat het is en dan haast ik mij weer naar de dierenarts, waarna het zo beangstigde prikje (euthanasie) volgt. 

 

Ook deze maand heb ik mijn liefdevolle konijntje van 1,5 moeten laten inslapen. Het konijntje kreeg een gasbuik zonder dat er een oorzaak gevonden was (bij mijn vorige konijntjes kwam het vaak door terugkomende haakjes op de kiezen).  Het konijntje knapte na een opname in het dierenziekenhuis geleidelijk op. Hij at zijn eten weer op, maar minder gulzig dan gewoonlijk. Toch had ik goede hoop, aangezien hij zijn bakje leeg at. Helaas was het dan toch weer raak... 5 dagen later lag hij in de ochtend van 19 juni 2022 levenloos zijn hok, terwijl hij de avond daarvoor nog erg levendig was. Konijntje bleek 41,5 graden koorts te hebben en was helaas te zwak om hem met medicatie te helpen. De oorzaak was onbekend... Ik ben er echt kapot van, want het was echt mijn maatje.. 

 

Ik heb een enorme liefde voor konijnen en ik investeer ook veel tijd om een band met ze op te bouwen. Het doet alleen zo zeer dat ik opnieuw een aspotje op mijn bureau heb staan. Ik snap het maar niet dat de konijntjes bij mij voor de leeftijd van 1,5 jaar overlijden.. 

 

De konijnen krijgen bij mij veel aandacht en lopen (met begeleiding) vrij rond in huis. Ook krijgen ze het beste voer (supreme science selective) en krijgen ze jaarlijks de vaccinaties. 
Ik laat de konijntjes goed wennen aan fruit en groente en krijgen ze groente vrij regelmatig in kleine porties. Verder worden ze om het half jaar gecontroleerd door de dierenarts. 

De konijntjes geef ik bovendien onbeperkt kwaliteitshooi.. aangezien ik weet dat hooi enorm belangrijk voor ze is. 

 

En toch komt het overlijden steeds weer onverwachts om de hoek kijken... 

 

 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat rot dat het iedere keer misgaat, het is niet makkelijk om zo vaak achter elkaar een diertje te moeten verliezen.

 

Is er parasitair onderzoek gedaan bij de konijnen? Ik bedoel, zou er iets in huis zijn waardoor de konijnen besmet raken? Haal je de nieuwe konijnen steeds op dezelfde plek? Ik neem aan dat je de konijnen ook liet inenten.

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Kolino.

Dankjewel voor jouw antwoord. Ik heb altijd mijn konijnen in laten enten. 
Helaas is er nooit een parasitair onderzoek gedaan... De oorzaak was altijd gas, waardoor ik dwangvoeding, pijnstillers en darmstimulerende medicatie meekreeg.
De dierenarts kon mij verder niet helpen.  
Mijn laatste konijn heeft twee keer een gasbuik gekregen. Eentje vorig jaar (3 maanden na ophalen van de vorige eigenaar op marktplaats) en deze maand nog eentje wat hem helaas fataal werd. Het was opvallend dat dit laatste konijntje een jaar geleden hierbij griep kreeg, slecht herstelde en opgenomen moest worden, terwijl ik er behoorlijk vroeg bij was. Dit keer hetzelfde verhaal. Konijntje had een gasbuik en werd opgenomen en herstelde, maar helaas sloeg binnen de 5 hoopvolle dagen de griep toe. Buikje voelde dit keer soepel. Het konijntje had wel een wat nat neusje, maar volgens de dierenarts was dit niet zorgwekkend. Het enigste wat de dierenarts kon verzinnen was een longontsteking. Echter, heb ik het konijn nooit horen niezen. 

 

Ik ben inderdaad erg bang dat dit laatste konijntje, ondanks de inentingen, een infectie of een ontsteking had. Ik voel me erg schuldig, aangezien ik het voor mijn gevoel had kunnen voorkomen. Echter bleek de schijn dat het konijntje met de dag beter werd, totdat het helemaal mis was en het konijntje niet meer te helpen was. 

Snapchat-1502323312.thumb.jpg.a2a398c85961d02fe731b1e0be75a122.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijntjes heb ik van anderen overgenomen via Marktplaats. Dit met de gedachte dat ieder konijn een tweede kans verdient. 
Ik ben een echte konijnenmens en zou het liefst in de toekomst nog een konijntje willen, maar ik ben zo bang dat het weer verkeerd gaat. 
Het verdriet is nog steeds erg intens en het echt mijn hart breken als het volgende konijntje mij weer zo vroeg verlaat. 

Nu het inderdaad een kwestie van geluk is, vraag ik mij erg af hoe ik de kans op een gezond konijntje vergroot.

Ik ben erg benieuwd waar ik het beste een konijn kan adopteren (is dit echt alleen rechtstreeks van erkende fokkers? en hoe weet ik dat ik niet met een broodfokker te maken heb?) Marktplaats lijkt mij geen optie meer.. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn er hier allemaal voorstander van om konijnen te adopteren uit een konijnenopvang.

In elk geval hebben de konijnen daar allemaal een gezondheidscheck gehad en zijn ze gevaccineerd.

De rammen zijn altijd gecastreerd en bij sommige opvangen worden ook de voedsters standaard gecastreerd.

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, vrijwel iedereen hier heeft konijnen uit een opvang. Als je een regio wilt geven kunnen we je vast een goede opvang aanbevelen. Het kan erg de moeite waard zijn om wat verder te rijden. Ik heb inmiddels, inclusief de twee die ik nu heb, 5 konijnen uit verschillende opvangen gehad. Mijn huidige konijnen zijn 5 en bijna 3 jaar oud, de twee die ik daarvoor had zijn allebei ergens tussen de 8 en 9 jaar geworden, mijn eerste voedster is helaas op 5,5 jarige leeftijd overleden. Alle drie zijn ze overleden door medische problemen die later ontstaan zijn, maar de laatste twee gelukkige wel op een mooie leeftijd. Garanties heb je nooit en het zijn ontzettend kwetsbare diertjes, maar via een opvang heb je m.i. wel de beste garantie die je kunt krijgen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou als ik jou was zeker niet naar een fokker gaan. In principe zijn natuurlijk alle fokkers broodfokkers, want er moet natuurlijk wel geld mee verdiend worden. Bij een fokker zitten heel veel konijnen bij elkaar, waardoor ziektes vrij spel hebben, voedsters krijgen te vaak een nestje, en de een let wat meer op de hygiëne dan de ander. Helaas is daar geen controle op.

Haal een volgend konijn, als je het nog aandurft, inderdaad liever bij een goede konijnenopvang. Daar worden ze nagekeken door een konijnkundige dierenarts. Dan ken je weliswaar hun verleden niet, maar wel huidige gezondheidstoestand.

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt me wel op dat je steeds over 'een konijntje' praat. Konijnen zijn groepsdieren en hebben een maatje nodig. Een opvang plaatst ook alleen onder bepaalde voorwaarden. Zo hanteren ze minimale afmetingen aan het verblijf en moeten ze een maatje hebben. Ze hebben vaak hartstikke leuke kant en klare koppels zitten, of ze kunnen een koppel voor je samenstellen, dat dan ook door de opvang gekoppeld wordt voordat ze met je mee naar huis komen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste allemaal,

 

Bedankt voor al jullie behulpzame antwoorden! 

Ik ben ervan overtuigd dat ik inderdaad het beste een koppel vanuit de opvang kan adopteren. 

Ik ben woonachtig in Rotterdam. Nu vroeg ik mij af of jullie aanraders hebben voor een goede opvang.

Uiteraard ben ik bereid om daarvoor te reizen. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben erg te spreken over de konijnenherberg in Moergestel, dat zou een klein uurtje rijden moeten zijn voor je. Ik ga er zelf vanuit Nijmegen heen, dat is ook ongeveer zo lang. Knijn en ko in Bavel is ook een goede opvang, daar komt mijn ram vandaan. Ik weet niet hoe dat nu is, maar eerder werden voedsters daar niet standaard gecastreerd, vandaar dat ik voor een voedster naar de konijnenherberg ben gegaan. Ben ook zeer te spreken over de huisvesting daar, ze doet erg haar best om ze veel ruimte te geven en waar mogelijk al gezellig in groepjes in de opvang te houden, vandaar dat ik een volgende keer weer daar naartoe zou gaan. 

We hebben een lijst met opvangen, als je iets ziet wat dichter bij je in de buurt zit zijn er vast leden die daar iets zinnigs over kunnen zeggen.

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Eefje zei:

 Knijn en ko in Bavel is ook een goede opvang, daar komt mijn ram vandaan. Ik weet niet hoe dat nu is, maar eerder werden voedsters daar niet standaard gecastreerd, vandaar dat ik voor een voedster naar de konijnenherberg ben gegaan. 

 

Inmiddels worden bij Knijn en ko ook alle voedsters gecastreerd. 

 

@Bunnylover1998

Zitten de konijnen binnen of buiten? Heb je (of de buren) misschien een nieuwe plant die op termijn giftig kan zijn  waarvan bijvoorbeeld de blaadjes in het verblijf kunnen waaien?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/giftige-planten-voor-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .