Ga naar inhoud

Konijn en hond samen?


Dionne1208

Aanbevolen berichten

 Bailey van 4 (shi tzu x maltezer) is al wel  gewend aan konijnen en er ook wel mee opgegroeid. Ons konijntje Swoosh is nu 6 maandjes en voelt zich al helemaal thuis en wordt graag geaaid als ze relaxed is. Ze zitten allebei binnen (konijn in ren) en dit gaat echt wel heel goed en soms zelfs met de neusjes aan elkaar snuffelen (wat echt heeeeel schattig is🥰). Maar hoe kan ik er zeg maar voor zorgen dat Swoosh echt gewend raakt aan dat er gewoon een hond loopt en dat ze eventueel ook uiteindelijk los in de kamer kan lopen? Bailey doet echt bijna niks, hooguit een klein hupsje als het konijn ook springt maar als dit niet mag luistert ze wel en gaat ze gewoon een beetje huilen en zitten kijken haha. Is er een manier om Swoosh minder bang te maken en nog meer te laten wennen of zit dit gewoon echt in het koppie van konijnen en moet ik bailey er uit de buurt van houden als ze een keer los mag lopen? Hoop dat ik het een beetje heb kunnen uitleggen 😋

aangepast door Dionne1208
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zit echt gewoon in het koppie van konijnen, het is instinct. De konijnen die dit wel goed kunnen, hebben eigenlijk een foutje, zijn de uitzonderingen. Uit elkaars buurt houden is dus echt de beste oplossing. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Evee zei:

Het zit echt gewoon in het koppie van konijnen, het is instinct. De konijnen die dit wel goed kunnen, hebben eigenlijk een foutje, zijn de uitzonderingen. Uit elkaars buurt houden is dus echt de beste oplossing. 

Haha dan zat er toch wel wat los bij mij vorige konijn want die zat er maar een beetje stom bij te zitten en vond het niet erg als er een hond tussen haar oren snuffelde 😂 ben al blij dat ze nu al gewoon naar elkaar toe komen! Dan houden we het gewoon zo 🙂

aangepast door Dionne1208
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Dionne1208 zei:

Haha dan zat er toch wel wat los bij mij vorige konijn want die zat er maar een beetje stom bij te zitten en vond het niet erg als er een hond tussen haar oren snuffelde 😂 ben al blij dat ze nu al gewoon naar elkaar toe komen! Dan houden we het gewoon zo 🙂

Dat stom zitten, zou goed "verstijven van angst" geweest kunnen zijn. Dan slaat intern alles in het konijn op volle paniek-stand. Maar aan de buitenkant zitten ze heel rustig alsof er niets aan de hand is. Dat is één van de overlevings-standen van konijnen. Helaas vaak geïnterpreteerd als "het konijn vind het wel prima, want hij zit zo rustig". 

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Evee zei:

Dat stom zitten, zou goed "verstijven van angst" geweest kunnen zijn. Dan slaat intern alles in het konijn op volle paniek-stand. Maar aan de buitenkant zitten ze heel rustig alsof er niets aan de hand is. Dat is één van de overlevings-standen van konijnen. Helaas vaak geïnterpreteerd als "het konijn vind het wel prima, want hij zit zo rustig". 

Ja klopt haha maar ik denk dat dit wel meeviel want ze had geen grote ogen, ze bewoog wel gewoon het is niet dat ze stijf zat. Gelukkig bij ons nieuwe konijntje ook niet. Heel nieuwsgierig uit zichzelf, alleen wel alert en oren rechtop en ogen groot als er geblaft wordt maar dat is gelukkig niet naar het konijn toe. Ach zolang ze elkaar niet ontlopen en er niet uit angst heen en weer gerend wordt denk ik dat het wel prima zit 🙂

aangepast door Dionne1208
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zit het dat gewoonweg niet. Dat is waarschijnlijk niet wat je wilt horen, maar een prooidier samen houden met een roofdier is vragen om problemen. Wij vermenselijken dieren teveel en denken daardoor dat we de taal van diezelfde dieren wel begrijpen, maar we doen dat niet. Voor de hond in dit geval zal er ook weinig aan de hand zijn, maar elkaar niet ontlopen zegt niet dat er niets aan de hand is. Het konijn zit waarschijnlijk opgesloten in een beperkte ruimte en heeft zodoende ook niet veel keuze. En niet angstig wegrennen zegt ook niets. Ik denk dat je wel eens gehoord hebt van "fight (vechten), flight (vluchten) or freeze (bevriezen)". Wat automatisch aangeeft dat niet elk dier vlucht, niet elk dier vecht en ook niet elk dier bevriest van angst. De reactie wordt beïnvloed door het instinct, aangevuld met het eigen karakter. Als een dier überhaupt al op een van deze manieren reageert, is de kans groot dat wij (de mens) het dier in kwestie in een angstige situatie hebben gebracht waardoor het dier genoodzaakt is zo te reageren. Dat is toch heel sneu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Deeskuh88 zei:

Eigenlijk zit het dat gewoonweg niet. Dat is waarschijnlijk niet wat je wilt horen, maar een prooidier samen houden met een roofdier is vragen om problemen. Wij vermenselijken dieren teveel en denken daardoor dat we de taal van diezelfde dieren wel begrijpen, maar we doen dat niet. Voor de hond in dit geval zal er ook weinig aan de hand zijn, maar elkaar niet ontlopen zegt niet dat er niets aan de hand is. Het konijn zit waarschijnlijk opgesloten in een beperkte ruimte en heeft zodoende ook niet veel keuze. En niet angstig wegrennen zegt ook niets. Ik denk dat je wel eens gehoord hebt van "fight (vechten), flight (vluchten) or freeze (bevriezen)". Wat automatisch aangeeft dat niet elk dier vlucht, niet elk dier vecht en ook niet elk dier bevriest van angst. De reactie wordt beïnvloed door het instinct, aangevuld met het eigen karakter. Als een dier überhaupt al op een van deze manieren reageert, is de kans groot dat wij (de mens) het dier in kwestie in een angstige situatie hebben gebracht waardoor het dier genoodzaakt is zo te reageren. Dat is toch heel sneu?

Hoe zou het dan gaan als je konijnen buiten in een ruime, goed afgesloten ren met verschillende schuil mogelijkheden zitten en je een hondje hebt die natuurlijk ook weleens in de tuin komt?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een ruime ren met vluchtmogelijkheden vind ik het persoonlijk al heel anders. Binnen kun je in een ren nooit de schuilplekken creëren die buiten wel kunnen. Stress kun je nooit volledig voorkomen. Maar bewust een konijn alleen samen laten met een hond is een heel onnatuurlijke situatie. De hond of kat langs de ren laten lopen maar niet geforceerd contact laten maken of de hond gefixeerd laten staren geeft ook al hele andere situaties. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Deeskuh88 zei:

In een ruime ren met vluchtmogelijkheden vind ik het persoonlijk al heel anders. Binnen kun je in een ren nooit de schuilplekken creëren die buiten wel kunnen. Stress kun je nooit volledig voorkomen. Maar bewust een konijn alleen samen laten met een hond is een heel onnatuurlijke situatie. De hond of kat langs de ren laten lopen maar niet geforceerd contact laten maken of de hond gefixeerd laten staren geeft ook al hele andere situaties. 

Fijn! Dat geeft in elk geval alvast een zorg minder voor als er hier over een poosje een hondje bij komt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Deeskuh88 zei:

Binnen kun je in een ren nooit de schuilplekken creëren die buiten wel kunnen

Hoezo eigenlijk? Bij mij hebben ze hier een fruitkist, 2 cat cubes en nog een huisje binnen.. Plus een grote bank waar ze precies onderdoor passen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het zelf vooral een verschil dat als je konijnen en een hond in huis in dezelfde ruimte houdt, ze altijd dicht in elkaars buurt zijn. In de tuin is de hond meestal toch een heel stuk minder. Overigens hebben we in onze flat ook een week mijn oude hond te logeren gehad. De konijnen bleven dan natuurlijk in de ren en die stond in een soort serre waar ik de deur van dicht kon doen, maar het was natuurlijk wel geheel van glas, dus ze zagen de hond wel steeds. Ze waren snel gewend aan de aanwezigheid van de hond, stonden ook weleens neus aan neus door het hek, maar dan haalde ik de hond wel weg. Was wel een hond van zeker 16 jaar oud die inmiddels heel rustig was. Ik zou dat nu met onze jonge Yula echt niet doen. 

Ik ben echter niet zo sterk van mening dat het absoluut niet kan. Maar ik zou ze niet bij elkaar los laten lopen en als de hond er te druk mee bezig is en de konijnen bang zijn is dat natuurlijk ook niks, voor zowel de hond als de konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Hier zijn de konijnen totaal niet bang voor mijn hond. Alleen als die in een wilde bui is en op de ren af komt stormen schrikken ze even maar is dat snel over 😂 

Laatst ontsnapte mijn konijn per ongeluk en hupste gewoon langs mijn hond totaal niet bang. Ik snap eerlijk gezegd ook niet zo goed waarom je een konijn in een afgesloten ren en een hond in de woonkamer niet samen kan laten alleen? Ik zou ze niet alleen laten als ze bij elkaar kunnen nee maar anders lijkt me dat het wel kan, of je moet merken dat je konijnen constant op de hoede zijn voor de hond en er na een tijdje nog steeds niet aan gewend zijn. Wat (denk ik) meestal niet het geval is. 

Als je de konijnen los laat lopen en de hond is erbij zou ik de hond eerst bij je laten liggen en blijven evt aan de riem of dat je de hond vast hebt. Als ze kennis hebben gemaakt en je vertrouwd je hond en je hond luisterd naar je kan je de hond langzaam meer vrijheid geven als de konijntjes los lopen. Maar zeker in het begin er vlak naast blijven en de hond laten liggen en blijven

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .