Ga naar inhoud

Nieuwe ren

To van de Veluwe

Aanbevolen berichten

Ik ben er denk ik ook uit. Eerst twijfelde ik over het gaas. Ga nu toch maar voor Esofort en bekijk t.z.t wel of ik het zwart verf of niet. Wij willen nu een aluminiumren en bouwen die tegen de achterkant van de garage aan. Nu twijfel ik wat over de breedte. De lengte wordt 6 meter. De panelen zijn 102 cm dus 6,12 meter maar ik vind 4 meter breed wat lomp worden. En denk toch maar aan 3 meter. (3.06 meter) Een korte kant wil ik dicht hebben voor de wind en ook aan de zijkant 1 of 2 panelen. Totaal zouden ze dan 18 vierkante meter hebben voor twee dwergen. Dan moeten ze toch wel een sprintje kunnen trekken, lijkt me. Ik kies voor een dichte bovenkant en tegels in de ren.

We hebben de grond al gelijk gemaakt en gaan het nu ophogen met opvulzand. Zou ik aan de zijkant 1 of 2 dichte panelen doen? 1.02 of 2.04 meter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag contact gehad met de maker van deze ren. Hij wist er best veel vanaf en deed goede tips aan de hand. Hij had nog nooit klachten gehad over het zwarte gaas in combinatie met konijnen. Nu ben ik weer gaan twijfelen tussen zwart gaas en het 'zilverkleurige' gaas. 

Ik ga voor 6 x 3 x 2 meter voor twee konijnen. Er komt een hok in te staan op poten. Dus hebben ze de hele ren tot hun beschikking. Wij hebben dit hok al vele jaren en de hoogte is nog nooit een probleem geweest.

Het is de bedoeling dat er tegels/trottoirtegels op de grond komen. Ik wil geen bodem meer dat zij zich eruit kunnen graven. 1 meter gaas in de grond was voor de konijnen indertijd geen hindernis. Ze gingen daar nog onderdoor. Dus ik heb het gehad met graven en gras. Wel graaf ik misschien een bak in of zet er een bak in. De ren wordt overdekt dus de bak zal geen modderpoel worden. Maar bij het schoonspuiten van de ren misschien wel een probleem?

Heeft er iemand ervaring met een ingegraven bak? Of met een bak die je op de grond zet? Wat zou een konijn fijner vinden? Een ingegraven bak kan wel dieper zijn. Bijv de diepte van een speciekuip of een vergelijkbare rechthoekige kuip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-5-2022 om 00:04, To van de Veluwe zei:

Inderdaad. Je veegt het er dan zo weer in. Goede tip. Dank.

Wij hebben een rechthoekige speciekuip ingegraven. In de bodem flink wat gaten geboord, zodat de regen er doorheen kan. De ren en zandbak zijn nog niet in gebruik, dus nog afwachten hoe het in de praktijk werkt 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben van die rechthoekige speciekuipen staan. Hier noemen we dat een MKZ bak omdat je ten tijde van de MKZ overal die bakken zag staan om je  schoenen te ontsmetten. Ook laten we de koeien er wel uit drinken. Onze ren wordt overdekt, dus ik weet niet of gaatjes in de bodem dan zin hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Het bedrijf waar we onze aluminium ren laten maken, had ter oriëntatie - heel sympathiek - drie stukjes gaas opgestuurd. Allen 19x19 en twee met een draaddikte van 1.45 mm - waarvan één gecoat was -en één met een draaddikte van 2.05.  Ik vind de draaddikte van 1.45 best kwetsbaar en verbuig je makkelijk. Het voelt toch wat minder stevig aan. En bij het doorlezen van het forum op gaasdikte zag ik dat Evee toch bij haar nieuwe ren voor een draaddikte van 2.05 gaat. Wij gaan dit nu ook doen en ik probeer dat proefstukje eens een keer te verven en als het goed uitpakt, misschien de hele ren. Dan laat ik dat nog wel weten bij de vraag over het verven van gaas. de ren wordt definitief 3 x 6 meter en overdekt met een polycarbonaat dak. Op de vloer komen tegels. Het is voor twee konijnen bedoeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil zelf in de ren kunnen staan en lopen. Ik had de vorige konijnen ook getraind. Ze sprongen over een hindernis heen en dat kun je niet in een ren van 1 meter hoog. Ze vinden het schitterend want het leverde een stukje Johannesbrood op. Ook vond ik het leuk om gewoon eens bij ze in de ren te gaan zitten.

Hier zitten allerlei roofdieren. Ooit al twee nertsen gevangen (ontsnapt). Een vos achter ons huis gehad en nu marters. Dus veel gevaren. Voor onze kat ben ik niet bang, die negeert ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

Inderdaad vind ik het witte gaas ook niet storend. Dat zal ook te maken hebben met de witte achtergrond. De maker heeft ook een stukje plexiglas erin gezet zodat we vanuit het huis er door kunnen kijken. Ik laat het gaas maar zo. Ik heb al icepods besteld en ondanks de boerenactie toch vandaag gekomen.

Ik krijg een koppeltje waarvan het rammetje of de voedster hoog kan springen dus moest een dichte ren worden. Nu nog een zandbak erin. Ingraven komt misschien nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag zijn de konijnen in de ren gegaan. Ze leken zich al snel thuis te voelen. Volgende week hoop ik wat foto's te maken. Ik heb er al wel wat gemaakt, maar het was al wat donker.

Hierbij de foto waarbij ze zich even voorstellen. Ze heten Flo en Rosie en van hun achternaam Kaatje Keutel uit Lelystad 😉

Dit is de foto zoals ze op de website stonden. Ram en voedster en beiden gecastreerd. Leuk echtpaar en niet bang.

1474330512_FloenRosie.thumb.png.73a08c94adc5bf31eb9a1bd0f9af9842.png

Links Rosie, de voedster en rechts Flo, de ram.

• Vind ik leuk 14
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze staan geregeld op de achterpootjes, net als stokstaartjes. Veel onbekende geluiden: een auto die start, een garagedeur die open en dicht gaat, een koe die op 5 meter afstand van de rij voorbij wandelt, een poes die voorbijsluipt, allerlei vogelgeluiden, een trein die op de achtergrond te horen is. Veel om aan te wennen.

Ik had ze in het hok gezet maar ze kwamen er niet uit. Daarom het hok afgesloten 's nachts. Ik was bang dat ze van de loopplank af zouden vallen. Zondagmorgen beiden op de grond gezet en het eten in een bakje in het hok gedaan. Dar heeft geholpen. Ze lopen nu omhoog en omlaag.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel mooi geworden! Lijkt met die witte achterwand precies op die van mij 😁 (foto volgt nog over een paar weken)

Wat ik zelf fijner vind voor de konijnen is een echte trap in plaats van een loopplankje, dus echt met treden. Kunnen ze ook gewoon als uitkijk/zitplekje gebruiken. Wellicht is dat nog een optie om te overwegen.

AM-JKLX0_SusUc-Kbf9MuOvWKsbIbVzvvgzsnNW7qrVO8D0llqpgvucaTmCRuv4D75DyYQ-Gu7eg-bAxp9EbbG_MHtwlfecZrvRsAJdUGUXZ39PFJUYvQaxV_fR1mzsuEY-xB_-OfP54h4OMT4MQqoOZGxhN=w1878-h914-no?authuser=0

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo dat lijken me best grote sprongen op zo'n trap. Heb je ook dwergen? Wel grappig zo'n trap. Wij hebben eigenlijk altijd zo'n loopplank gehad en het bevalt goed. Maar ook op  de loopplank (met dwarslatten) gingen de vorige konijnen regelmatig zitten. Maar bij hitte ook onderaan onder de loopplank. Ik voer ze in het hok. Het valt me op dat ze  het hele hok als w.c. gebruiken maar ik heb nog geen keuteltje in de ren ontdekt. Van mij mag dat zo blijven.

Vandaag via Marktplaats een catcube gekocht. Ik zette hem neer en Rosie, de Japanner ging er al in en bovenop zitten. Dus dat zal wel een succes worden. Ik had dat hier op de site gelezen dat velen voor het konijn een catcube hebben. Rosie moet hoog kunnen springen volgens Kaatje Keutel. Binkies heb ik nog niet gezien. Ze zullen nog wel moeten wennen na al die veranderingen.

Activitybal had ik voor de kat gekocht maar die begreep het niet en nu is hij van de konijnen.

Catcube is voor katten maar hier voor de konijnen.

Spelletjes voor een hond heb ik ook maar hier dus ook voor de konijnen. Morgen met de zon ga ik wat foto's maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er heeft hier ook altijd een loopplankje in gezeten (je ziet de verkleuring nog op het hout van de achterwand), maar een trappetje vind ik toch veiliger en prettiger voor ze. Elke trede is 20 cm hoog, dat is natuurlijk een sprongetje van niks voor een konijn. Mijn kleinste konijn weegt 1,2 kg en de grootste 4,5. Dat gaat allebei prima op de trap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .