Bruine Veder Geplaatst: 27 juni 2022 Delen Geplaatst: 27 juni 2022 Hoi, Momenteel is mijn ram bij de opvang in koppeling met een voedster. Over een paar dagen zijn ze weer thuis. Normaal loopt mijn ram vrij rond en zit ik vaak op de grond om te knuffelen. Als het koppel straks thuis is, dan moeten ze eerst een tijdje in de ren op neutraal terrein doorbrengen. Nu vraag ik me af wanneer mag ik erbij gaan zitten en knuffelen? Ik wil de koppeling niet verstoren. Ook: wanneer mogen ze samen vrij rondlopen? Bouw je zoiets op met een steeds een uurtje meer of laat je ze helemaal los? Ook ga ik half augustus een weekje weg, dan logeren ze bij mijn ouders. De vrouw van de opvang verwacht geen problemen. Nu vroeg ik me nog af of het oké is dat mijn ouders ze overdag op het gras in de ren laten rondlopen en ‘s nachts in de garage in de ren? Of dat het beter is om ze op dezelfde plek te houden? Toen mijn ram alleen was, wisselden ze dat namelijk wel. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 27 juni 2022 Delen Geplaatst: 27 juni 2022 Het ligt er aan hoe snel ze een beetje stabiel zijn als koppel. Ik zou ze de eerste 2 dagen wel een beetje met rust laten, maar daarna kun je er gewoon bij zitten. Hoe lang koppelen ze in de opvang en hoe lang is hun advies ze thuis op neutraal terrein te houden? Samen vrij rondlopen zou ik de eerste drie maanden niet doen. Ook wisselen van terrein niet of zo min mogelijk in de eerste drie maanden. Daarna zou je het kunnen proberen, maar als ze echt veel onrust krijgen omdat ze rangorde opnieuw moeten bepalen, zou ik zorgen dat het normale verblijf groot genoeg is om ze daar altijd te houden. Het ene koppel kan beter tegen loslopen dan het andere koppel, dat kan dus echt per situatie verschillen. De eerste maanden zou ik wel zo min mogelijk wisselen. Of een ander verblijf ivm vakantie problemen geeft weet ik niet, dat ligt aan de relatie van de konijnen. Meestal valt 1x verhuizen wel mee, is er even de eerste dag / dagen wat onrust, en zijn ze er daarna wel weer uit. Ik zou zelf niet te veel laten wisselen in je vakantie, omdat ze nog maar zo kort samen zijn. Dan is het en + en + en. En zitten je ouders straks met twee konijnen die vechten. Ik zou dat voor nu in augustus dus niet adviseren. Maar ook hier weer: soms hebben konijnen zo een goede klik dat het wel kan. Mijn ervaring is echter dat de eerste paar maanden toch soms nog wat rangordebepaling opspeelt. Dat is normaal en niet erg, maar je wil voorkomen dat het uit de hand loopt. Zitten ze in de garage wel in daglicht? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bruine Veder Geplaatst: 27 juni 2022 Auteur Delen Geplaatst: 27 juni 2022 Super bedankt voor de uitgebreide reactie. Ze zitten 5 dagen in de opvang voor de koppeling. De vrouw in de opvang gaf aan dat als het goed gaat ik ze na 1-2 weken naar de definitieve locatie mag verplaatsen. De hoek in mijn kamer waar mijn ram dus altijd zijn basis had. Het is voor mij geen probleem om ze tot de vakantie in augustus in de andere neutrale hoek in de kamer te laten zitten, dus ik zal dat doen. Ik vermoedde inderdaad al dat het verplaatsen problemen kan opleveren in het bepalen van de rangorde en ik zal mijn ouders voor de zekerheid adviseren om ze niet dagelijks naar het gras te verplaatsen en weer terug. Beter het zekere voor het onzekere als ik er zelf niet bij kan zijn. De garage heeft twee ramen van drie meter breed en twee deuren met raam. Aan daglicht geen gebrek, plus het is er koeler dan buiten, mocht het een warme zomer zijn. Ook komen mijn ouders daar meermaals per dag omdat daar de werkbank, diepvries en andere voorraden staan + hun fietsen. Mijn ouders komen er dus regelmatig om een oogje in het zeil te houden en ze te verzorgen. Misschien is het een idee om ze na die vakantie direct in de definitieve hoek van de kamer te plaatsen? Daar kan ik ze tevens het meeste ruimte bieden. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 27 juni 2022 Delen Geplaatst: 27 juni 2022 Als je tijd hebt om de definitieve verblijf voor je vakantie goed schoon te maken, denk ik wel dat dat kan. Het hangt een beetje af van de onderlinge verhoudingen op dat moment. Op zich klinkt het als een goed doordacht plan, eerst neutraal, dan in de vakantie bij je ouders (hoe lang is de vakantie?) en daarna naar het definitieve verblijf. Zo te horen staat het verblijf dan ruim een maand leeg. Ik zou wel de indeling een beetje veranderen, zodat het voor je ram ook een beetje nieuw is. Voor de rest sluit ik me bij eerdere adviezen aan. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bruine Veder Geplaatst: 27 juni 2022 Auteur Delen Geplaatst: 27 juni 2022 De vakantie is maar één week. En ik heb nog ruim de tijd om het definitieve verblijf schoon te maken. Tegen de tijd dat ze terugkomen staat het definitieve verblijf al 7 weken leeg. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 27 juni 2022 Delen Geplaatst: 27 juni 2022 Klinkt als een goed plan. Toen ik mijn konijnen van de opvang haalden, heb ik na een maand ze in fases laten loslopen door de woonkamer. Maar ze waren al een hele tijde een koppel in de opvang en kwamen met z'n tweetjes bij mij. Ze waren dus al heel stabiel en klef. Je moet zelf gaan kijken hoe makkelijk of moeilijk de koppeling verloopt. Ook kan je beter inschatten over het loslopen door goed te kijken hoe ze het doen naar de ruimte wisselingen; van jou naar je ouders en weer terug naar het definitieve verblijf. Als dat allemaal goed gaat en ze stabiel blijven, zonder opnieuw rangorde te hoeven bepalen, dan kan je ook al sneller proberen ze los te laten lopen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bruine Veder Geplaatst: 27 juni 2022 Auteur Delen Geplaatst: 27 juni 2022 Oké, ik maakte me op voorhand een beetje zorgen, maar dat zakt nu. Logistiek gezien is het geen probleem als ze een paar maanden in een ren zitten, maar na verloop van tijd lijkt het me het leukste als ze los rond kunnen lopen. Als je zegt in fases, bedoel je dan ook per dag een uur en als dat goed gaat twee uur etc? Ik las dat de ren steeds groter maken ook een optie is, alleen in mijn appartement is dat niet heel praktisch. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 27 juni 2022 Delen Geplaatst: 27 juni 2022 2 uren geleden, Bruine Veder zei: Als je zegt in fases, bedoel je dan ook per dag een uur en als dat goed gaat twee uur etc? Dat is inderdaad wat ik heb gedaan en door de opvang werd geadviseerd. Bij mij werkte dat prima en ik zag geen stress of onrust bij de konijnen. Er zijn ook verhalen op het forum voorbij gekomen dat het dus niet werkte en dat de konijnen onrustig werden van in de ren moeten en soms loslopen. Als dat het geval is bij jou, zou je ze evt in 1x laten loslopen en de ren weghalen. Dan heb je ook één constante ruimte. En als dat niet werkt bij jouw konijnen, dan moet het helaas blijven bij de ren.. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bruine Veder Geplaatst: 27 juni 2022 Auteur Delen Geplaatst: 27 juni 2022 Oké goed om te weten allemaal. Ik ben benieuwd hoe het hier zal gaan. Mijn ram is gewend om gedurende de dag los te lopen en zodra ik naar bed ga, gaat hij de ren in. Dat vindt hij ook prima, dat is gewoon de routine. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan als ze er straks samen zijn 🙂 Het is wel fijn om te weten dat er meerdere mogelijkheden zijn, dan kan ik proberen wat werkt. Ik dacht dat de voedster mogelijk ook dat soort dingen in gedrag volgt van mijn ram? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 27 juni 2022 Delen Geplaatst: 27 juni 2022 17 minuten geleden, Bruine Veder zei: Ik dacht dat de voedster mogelijk ook dat soort dingen in gedrag volgt van mijn ram? Mogelijk, maar ook niet 😅 Konijnen hebben vooral een eigen karakter en een eigen willetje.. Mijn ram en voedster verschillen ook enorm van elkaar in wat ze wel en niet willen/doen.. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bruine Veder Geplaatst: 28 juni 2022 Auteur Delen Geplaatst: 28 juni 2022 Hahaha o god, waar begin ik ook eigenlijk aan? /s O ja hopelijk een beter leven voor mijn konijn 😅 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten