Ga naar inhoud

Hooi mix


Jojo93

Aanbevolen berichten

Mijn Duitse reus krijgt nu een mix van hooi maar hij eet echt alleen de Timothy hooi die andere Sort laat hij echt liggen ook als ik het een paar dagen laat liggen wat kan ik het beste doen want alleen de Timothy hooi is niet heel goed voor een jong konijn 

4314799E-FCE1-464B-9797-B627094DB1B1.png

E5DED99C-5E95-4669-A700-160012F60CD0.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Timothy hooi is een bepaalde grassoort. Hij is duurder, dus minder leuk voor onze portemonnee, maar absoluut niet slecht. Als dat de hooisoort is die hij eet, zie ik niet in waarom hij die niet altijd zou mogen krijgen. 

Het is altijd beter om hooisoorten te mengen, zodat ze veel meer grassoorten kunnen eten die allemaal andere verhoudingen hebben in voedingsstoffen. Kruidenhooi werkt vaak ook goed (of een andere hooisoort zelf mengen met kruidenmixen). Maar als blijkt dat hij echt een voorkeur heeft voor timothy hooi en dit als enige goed eet, is dat als basis echt niet verkeerd hoor. Het bevat veel vezels, weinig eiwit en weinig calcium. Eiwitten en calcium kan een konijn ook uit groenten en brokjes halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is nu 9 weken en vol in de groei en heel mager Dus de eiwitten heeft hij juist nodig lijkt mijn en geef al veel meer brok en groente en van alles maar hij komt maar niet aan dus vandaar ik ook dacht dat het aan de hooi ligt omdat hij dat dus echt niet een ook niet als ik alleen gewone hooi geef 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen Timothy hooi is vrij eenzijdig, dan beperk je het hooi dieet van je konijn dus tot een enkele grassoort. Als dat niet hoeft om medische redenen, zou ik daar niet snel voor kiezen zelf.

 

Er zijn zo enorm veel soorten en merken, gewoon het Timothy hooi als basis houden zodat hij in ieder geval de vezels daar voldoende mee binnen krijgt, en mengen met verschillende soorten andere hooisoorten die je tegen komt. Elke keer wat anders kopen tot je vind wat in de smaak valt 😉

Wat gedroogde kruiden mengen met hooi of kruidenhooi proberen kan ook goed helpen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels al 8 verschillende merken en smaken in huis maar tot nu nog niks anders dan Timothy ik heb zelf luzerne gehaald maar hij kijken er niet een naar op als ik een bal van hooi maak met wortel of brokjes graaft hij het hooi weg en eet wat er dan voor lekkers in zit ik heb dit nog nooit mee gemaakt met geen een konijn zo erg kieskeurig 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen heel kieskeurig zijn hoor 😉

Blijven zoeken en blijven proberen. En kijk ook naar de rest van de voeding. Vaak geven we jonge konijnen veel brok waardoor ze minder hooi eten, kijk of je daar langzaam mee kan schuiven qua hoeveelheden om een goede balans te vinden. Heb je het artikel over hoe laat je een konijn meer hooi eten al gevonden hier op de website?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af, is het duidelijk waarom hij zo magertjes is? Is er een aangeboren gebitsafwijking, heeft het konijn last van parasieten? Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld wormen of coccidiose. Een konijn is niet zomaar te mager, zeker niet als het goed eet, zelfs E.C. zou nog kunnen.

 

Mijn konijnen zijn ook zeurpieten wat hooi betreft. Ik heb wel een goede ervaring met het hooi van hobby first, ik geloof dat het kruidenhooi was, alleen weet ik niet meer welke smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Evee zei:

Ze kunnen heel kieskeurig zijn hoor 😉

Blijven zoeken en blijven proberen. En kijk ook naar de rest van de voeding. Vaak geven we jonge konijnen veel brok waardoor ze minder hooi eten, kijk of je daar langzaam mee kan schuiven qua hoeveelheden om een goede balans te vinden. Heb je het artikel over hoe laat je een konijn meer hooi eten al gevonden hier op de website?

Ja die heb ik idd al gelezen en hij is gek op munt maar ook die graaft hij er gewoon tussen uit zonder het hooi te eten ik geef junior brok van select die krijg al nu wat meer omdat hij dus heel snel aan het afvallen is en zijn hooi niet goed eet zit denk ik nu op 60 gram op 1 dag hij is 2 kilo 

maar hij blijft eten maar geen gewone hooi alleen die Timothy hooi en daar valt hij dus zo erg op af 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Kolino zei:

Ik vraag me af, is het duidelijk waarom hij zo magertjes is? Is er een aangeboren gebitsafwijking, heeft het konijn last van parasieten? Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld wormen of coccidiose. Een konijn is niet zomaar te mager, zeker niet als het goed eet, zelfs E.C. zou nog kunnen.

 

Mijn konijnen zijn ook zeurpieten wat hooi betreft. Ik heb wel een goede ervaring met het hooi van hobby first, ik geloof dat het kruidenhooi was, alleen weet ik niet meer welke smaak.

Alles is gecontroleerd hij is gezond en gebit perfect zegt de dierenarts hij is nog met 7 weken geloof ik ontwormd en zat ik geen parasieten in zijn poepjes dat is dus ook echt het raars van alle konijnen die ik ooit heb gehad heb ik dit nog nooit mee gemaakt misschien is hij nu ook wel echt een groeispurt aan het door makken maar lijkt mijn niet dat hij daardoor zo mager word 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .