Ga naar inhoud

Megacolon?


Jonna

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben net door de opvang waar ze mijn konijn aan het koppelen zijn gebeld dat ze een zacht poepje in het verblijf hadden gevonden. Nu was het ook zo dat er konijnen binnen waren gekomen die een ziekte hadden waar ze diarree van krijgen (ben de naam vergeten weet hier iemand hoe dit heet dat ik het kan opzoeken?).

Dus ze hadden alle dieren voor de zekerheid hier medicatie tegen gegeven. 

Nu zagen ze ook dat mijn konijntje binkie vanmorgen stil in een hoekje zat en zich niet goed leek te voelen. En ze vermoeden dat binkie megacolon kan hebben omdat hij lijkt op een charlie-konijn. 😟

Ik had hier nog nooit van gehoord en schrik best wel als ik de informatie op internet lees. Ik heb ook geen afwijkende poepjes ontdekt in de 2 maanden dat ik hem nu gehad heb (hij is al 1 jaar). Behalve dat ie een keer niet wou eten en pijn leek te hebben en later op de dag ineens wel weer wou eten. 

Kan het dan dat hij dat heeft maar dat hij in zo'n lange periode wel normale poepjes heeft gehad? En is dit inderdaad een Charlie-konijn? 

20220625_115520.jpg

20220625_115447.jpg

20220625_115418.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er nooit wat van gemerkt hebt en zijn keutels gewoon normaal zijn geweest al die tijd verwacht ik niet dat het megacolon is. Tenminste nietde erfelijke variant. Stress, wijziging in voeding, of een infectie (parasiet zoals wormen of een bacterie) is dan meer voor de hand liggend dan erfelijke megacolon. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee oke gelukkig. Ik hoop inderdaad dat het zoiets is. Ik kon er op internet niks over vinden of dat ook later ineens tot uiting kan komen, maar klinkt logisch als het de erfelijke variant is dat ze dat al eerder zouden krijgen. Hopelijk gaat het snel beter en niet slechter, eerst zou ik ze vandaag ophalen maar daar wachten we nu nog even mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua uiterlijk kan het best inderdaad, maar bij de aangeboren variant zie je vanaf het begin (licht)afwijkende keutels. Er is ook een niet erfelijke variant, maar dan praat je over een situatie waarin de darm op de een of andere manier beschadigd is geraakt. Mocht je toch twijfelen mag je best even een foto van de keutels posten.

 

Bedoel je coccidiose?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino coccidiose was het inderdaad. 

Ik begin nu wel te twijfelen maar volgensmij waren alle poepjes altijd mooi rond in de toiletbak (ik lette daar ook wel op). 

Alleen ik zag ook wel regelmatig iets in het verblijf waarvan ik dacht dat het uitgedroogde naaktslakken waren, ik snapte niet hoe ze zo uit konden drogen maar het waren echt precies uitgedroogde naaktslakken hoe ze eruit zagen (en die heb ik best vaak in het verblijf). Ik kan alleen nu op internet niks vinden over of naaktslakken überhaupt wel uit kunnen drogen en ga nu toch twijfelen of het geen gekke poepjes zijn geweest. 

Alleen dan zouden de poepjes in het toilet wel allemaal goed zijn geweest verder 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naaktslakken kunnen inderdaad uitdrogen, maar die verschrompelen dan helemaal. Een verschrompelde naaktslak lijkt niet op de keutels die megacolonkonijnen hebben. Bij megacolon zijn zowel de gewone keutels, als de blindedarmkeutels afwijkend. Ik heb 2 charliekonijnen gehad, waarvan er maar eentje megacolon had, het uiterlijk zegt dus ook niet alles.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino pff dat is een gerustselling. Inderdaad waren het uitgedroogde verschrompelde naaktslakken, kan haast niet anders maar toch ga je dan twijfelen. Dan is de kans toch wel groter dat het wat anders is als megacolon

aangepast door Jonna
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit konijntje heeft inderdaad een charlie-tekening.

En ook megacolon kan later optreden. Wij hebben in de opvang ook jonge konijnen die vanaf de geboorte nog niks afwijkends laten zien qua keutels, maar later toch wel echt afwijkende keutels hebben, dus het kan zeker.

Het hoeft echter niet, maar het is wel zaak de keutels in de gaten te houden

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je nou steeds terugkerende darmproblemen opmerken, dan zou ik ook bij de dierenarts aan de bel trekken. Het verloop van megacolon is voor ieder konijn verschillend, het kan dus zeker lijken alsof het later ontstaan is, omdat in het begin de darmen nog redelijk normaal kunnen functioneren. Ik ken verhalen van baasjes waarbij de eerste tekenen dat er iets mis was pas naar jaren kwamen. Je weet nu dat het een charliekonijn is en kunt het dus goed in de gaten houden.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Deeskuh88 Ik had er ook nog nooit van gehoord hoor en ik ben bruin van kleur😆🤷‍♀️

Maar dat schijnt dat konijntjes die er zo uit zien met zo'n vacht patroon (stippen bij de neus enzo) dat die gefokt zijn door bont en bont te kruizen. En dat kan dus problemen geven zoals megacolon en heet een charlie-konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik echt nooit geweten 😅 Zelfs ik met mijn bijna-jubileum van 10 jaar lid zijn leer hier nog bij, haha!

Ik was inderdaad ook al aan het zoeken naar het Charlie-konijn en wat ik lees bevalt me eigenlijk niet zo. Ik heb een konijn met Lotharinger-tekening gehad en momenteel weer een, blijkbaar vallen die ook onder Charlie-konijnen. Vraag me dan wel weer af waar die naam vandaan komt en wie dat ooit onderzocht heeft. Pluis, de eerste, is geloof ik een jaar of 4 geworden, weet ik niet meer heel precies. Ook omdat mijn konijnen vaak uit een opvang komen, dus een geboortedatum is dan vaak niet bekend. Die is overleden aan EC. Van Galaxy weet ik niet eens hoe oud hij is, daar zoek ik ze ook niet op uit bij adoptie 😄 Maar nu ik dit weet ga ik het allemaal wel in de gaten houden. Dat doe ik sowieso al, maar nu met andere kennis.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Deeskuh88 zei:

Dat heb ik echt nooit geweten 😅 Zelfs ik met mijn bijna-jubileum van 10 jaar lid zijn leer hier nog bij, haha!

Ik was inderdaad ook al aan het zoeken naar het Charlie-konijn en wat ik lees bevalt me eigenlijk niet zo. Ik heb een konijn met Lotharinger-tekening gehad en momenteel weer een, blijkbaar vallen die ook onder Charlie-konijnen. Vraag me dan wel weer af waar die naam vandaan komt en wie dat ooit onderzocht heeft. Pluis, de eerste, is geloof ik een jaar of 4 geworden, weet ik niet meer heel precies. Ook omdat mijn konijnen vaak uit een opvang komen, dus een geboortedatum is dan vaak niet bekend. Die is overleden aan EC. Van Galaxy weet ik niet eens hoe oud hij is, daar zoek ik ze ook niet op uit bij adoptie 😄 Maar nu ik dit weet ga ik het allemaal wel in de gaten houden. Dat doe ik sowieso al, maar nu met andere kennis.

Een charlie-konijn heeft een soort snor net als Chalie Chaplin. Daarom heet het een Charlie konijn.

En inderdaad megacolon komt vaak door bont en bont te kruizen.

Maar het is niet zo dat alleen Charlie konijnen megacolon krijgen.

Elk soort konijn kan megacolon krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Deeskuh88 zei:

Dat heb ik echt nooit geweten 😅 Zelfs ik met mijn bijna-jubileum van 10 jaar lid zijn leer hier nog bij, haha!

Ik was inderdaad ook al aan het zoeken naar het Charlie-konijn en wat ik lees bevalt me eigenlijk niet zo. Ik heb een konijn met Lotharinger-tekening gehad en momenteel weer een, blijkbaar vallen die ook onder Charlie-konijnen. Vraag me dan wel weer af waar die naam vandaan komt en wie dat ooit onderzocht heeft. Pluis, de eerste, is geloof ik een jaar of 4 geworden, weet ik niet meer heel precies. Ook omdat mijn konijnen vaak uit een opvang komen, dus een geboortedatum is dan vaak niet bekend. Die is overleden aan EC. Van Galaxy weet ik niet eens hoe oud hij is, daar zoek ik ze ook niet op uit bij adoptie 😄 Maar nu ik dit weet ga ik het allemaal wel in de gaten houden. Dat doe ik sowieso al, maar nu met andere kennis.

 

Galaxy heeft wel nog wat veel tekening voor een Charlie, die hebben wel echt heel veel wit.

 

Sowieso kan een konijn ook wel dezelfde tekening hebben als een Charlie, maar het genetisch gezien niet zijn. Dit heeft te maken met de kleur van de ouders. Aan de andere kant kan een konijn ook megacolon hebben en geen Charlie zijn, er wordt gesproken over een link tussen megacolon en het Charlie gen maar het is geen aandoening die exclusief bij Charlies voorkomt, ze hebben er alleen meer kans op.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf twee konijnen met megacolon gehad, eentje was echt het prototype van een Charlie (zie ook de bolle buik die een hele duidelijke indicatie is) en die is heel jong ziek geworden. De andere had geen charlie tekening en is op latere leeftijd pas ziek geworden (zoals je vaker ziet bij konijnen met megacolon was een parasitaire darminfectie daarbij de trigger).

 

http://konijnenopvangjoy.nl/images/Oktober_2016/kaj2.jpg

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, mijn konijn werd ook heel jong ziek. Maar de darm kan door verschillende oorzaken beschadigd/opgerekt raken, waardoor ook megacolon kan ontstaan. Als ik het goed zeg zijn bij de aangeboren afwijking de zenuwen die de beweging van de darm moeten stimuleren slecht(er) ontwikkeld. Daardoor kan voedsel dus minder goed de darm passeren, omdat er minder beweging is. Deze konijnen zijn dus veel gevoeliger voor verstopping. Verstopping kan op zijn beurt de darm ook weer verder beschadigen en zo kom je dus in een vicieuze cirkel terecht, waarin de darm steeds slechter gaat functioneren en uiteindelijk stopt met werken.

 

Ik hoop dat ik het zo goed uitgelegd heb, dit is wat ik me nog herinner van het gesprek met de dierenarts hierover.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Mijn konijn heeft megacolon. Hoogstwaarschijnlijk dan, want foto’s zijn er niet gemaakt. Hij is jong ziek geworden en al het andere is uitgesloten. Keutels naar het lab etc.

Het is een bonte franse hangoor. Niet echt een “charlie” konijn denk ik, gezien hij meer donkerbruin heeft dan wit. Eigenlijk heeft hij enkel gasmedicatie gekregen toen hij zo jong was, in zijn eerste maanden. Het is een flinke doorzetter en komt eigenlijk altijd zelf uit zijn gasaanvallen omdat hij (gelukkig) altijd zelf blijft eten en ik hem in de afgelopen jaren goed heb leren lezen. Met wat buikmassages en plukken hooi is hij er met een paar uurtjes weer vanaf. Wel blijft hij dus altijd gevoelig voor gas en besef ik me ook wel dat het gevaar in een klein hoekje zit. Met regelmaat vind ik dus ook vreemde keutels en soms een klodder plakpoep. Als hij een halve dag slecht hooi eet omdat het niet naar zijn zin is (niet groen genoeg) kan het al raak zijn.

Groente krijgt hij niet, wel verse en gedroogde kruiden die bekend staan de darmen te stimuleren. Soms een enkele bes, stukje komkommer of plakje banaan als ik mezelf niet in kan houden.

Hij is nu 3 en leeft eigenlijk een zorgeloos leventje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Frankdefranse zei:

Mijn konijn heeft megacolon. Hoogstwaarschijnlijk dan, want foto’s zijn er niet gemaakt. Hij is jong ziek geworden en al het andere is uitgesloten. Keutels naar het lab etc.

Het is een bonte franse hangoor. Niet echt een “charlie” konijn denk ik, gezien hij meer donkerbruin heeft dan wit. Eigenlijk heeft hij enkel gasmedicatie gekregen toen hij zo jong was, in zijn eerste maanden. Het is een flinke doorzetter en komt eigenlijk altijd zelf uit zijn gasaanvallen omdat hij (gelukkig) altijd zelf blijft eten en ik hem in de afgelopen jaren goed heb leren lezen. Met wat buikmassages en plukken hooi is hij er met een paar uurtjes weer vanaf. Wel blijft hij dus altijd gevoelig voor gas en besef ik me ook wel dat het gevaar in een klein hoekje zit. Met regelmaat vind ik dus ook vreemde keutels en soms een klodder plakpoep. Als hij een halve dag slecht hooi eet omdat het niet naar zijn zin is (niet groen genoeg) kan het al raak zijn.

Groente krijgt hij niet, wel verse en gedroogde kruiden die bekend staan de darmen te stimuleren. Soms een enkele bes, stukje komkommer of plakje banaan als ik mezelf niet in kan houden.

Hij is nu 3 en leeft eigenlijk een zorgeloos leventje.

Oh wat naar dat jou konijntje daar last van heeft, maar gelukkig is die er nog en komt ie er zelf altijd weer uit! Zo zie je maar dat de tekening ook niet alles zegt. 

Toen ik wat research deed kwam ik wel een site tegen waar ze speciale voeding mixen verkochten voor konijnen met megacolon (chantyplace.com).

Misschien is dat ook iets voor jou 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .