Ga naar inhoud

ADH brokjes


VerzinZelfMaar

Aanbevolen berichten

Hoi, mijn Nijntjes zijn pasgeleden voor vaccinaties geweest, en checkup, en blijkt dat mijn Droppie, die eerst iets te weinig woog omdat Dotje zijn eten stal, nu van 1,3kg naar 2kg is gegaan🎉, maar volgens de verpakking van science selective, moet ik dan mee brokjes geven, maar de dierenarts zei dat ik het juist zo moest laten, omdat Dotje niet aan was gekomen en ze het nu dus allebei goed doen. Wat vinden jullie? Hoe sterk houden jullie vast aan die aangerade dagelijkse hoeveelheid brokjes? Ze lijken altijd honger te hebben, maar ja, welk konijn niet🙃, en ze laten ook regelmatig een brokje of 2 liggen om later op te peuzelen, dus ik maak me niet echt druk ofzo, maar ik ga pas weer over een jaar naar de DA (mag ik hopen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat op de verpakking wordt aangeraden is vaak best veel. Als ze het nu goed doen zou ik het denk ik gewoon zo laten. Hoeveel krijgen ze nu?

Meeste mensen hier die Science Selective geven, geven tussen de 10 en 15 gram per kilo konijn per dag. Mijn konijnen zitten op 9 gram, en die doen het daar goed op.

Uitgehongerd lijken ze altijd, maar als ze altijd voldoende hooi tot hun beschikking hebben, dan kunnen ze niet echt honger hebben.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan krijgen ze ongeveer 20 gram per kilo lichaamsgewicht. Je zou in kleine stapjes kunnen minderen naar ongeveer 55 gram, en kijken of ze dan op gewicht blijven. Of je kijkt het even aan. Naast het gewicht is het ook een goede graadmeter of ze de blindedarmkeutels opeten. Doen ze dat niet dan wil dat vaak zeggen dat ze teveel voer krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud zijn ze? Want als ze nog in de groei zijn zou ik niet te weinig brok geven. Dan is die 20 gram juist een mooie hoeveelheid. Met 6 maanden kun je een goede inschatting maken hoe zwaar ze uiteindelijk worden, dan zijn ze nagenoeg volgroeid en komt er niet zoveel meer bij. Ik lees ergens iets over een jaar, dus ze zouden inmiddels hun uiteindelijke maat bereikt hebben. Ik sluit me aan bij het advies van de dierenarts, het voor nu zo te laten.

 

Ik houd me overigens echt niet aan de ADH die op de verpakking staat. Hoewel me wel opvalt dat sommige merken de hoeveelheden wel naar beneden hebben bijgesteld 🙂 Het is gewoon even zoeken naar wat een goed gewicht is voor het konijn en hoeveel brok daarbij hoort. Ik heb er eentje die snel blindedarmkeutels laat liggen, daar heb ik dus de hoeveelheid afgestemd op dat die nog wel opgegeten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De informatie op de zak houd ik eigenlijk nooit aan. Voor geen enkel dier zit ik daar overigens aan 😄 

 

Het advies hier is om te starten met 20 gram brokjes per kg lichaamsgewicht van het konijn, uitgaande van het ideale, gezonde volwassen gewicht. Maar dat is een advies, een richtlijn zodat konijnenbaasjes een idee hebben waar te beginnen. Afhankelijk van wat je verder nog geeft en hoe actief en ook gezond je konijn is, is er soms meer nodig dan dat advies, maar meestal minder. Je mag er dus echt gewoon van afwijken. 

Je zou even kunnen kijken of Droppie wel op gewicht blijft met deze brok, of blijft aankomen. Als hij blijft aankomen zou ik het wel weer iets minderen. Blijft het stabiel, dan zou ik het zo laten. Kun je zelf over een maand bijv. weer even de konijnen wegen zelf? Dan heb je een idee 🙂

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .