Ga naar inhoud

Konijn valt aan


Jojo93

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag mijn Duitse reus bijna 9 weken oud valt mij hand aan als ik iets doe in de kooi zonder grommen maar wel echt naar mijn hand vliegen als ik met mijn hand naar de andere kant ga is hij bijna sneller dan mijn hand hij blijft dit doen weet iemand wat het kan zijn of tips hoe ik dit kan afleren/verminderen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt als "hoknijd". Beter gezegd, hij ziet jouw hand als indringer en die indringer moet weg! Mijn konijnen doen dit wel eens als ik aan het schoonmaken ben. Nou heb ik mijn konijnen al heel lang, dus als ik ze laat weten dat ik het ben dan is het vaak snel weer goed. Ik kan me voorstellen dat dit bij zo'n ukkie die je net hebt, toch wat lastiger is. Het enige wat ik me kan bedenken is leren dat een hand niet eng is en geen onverwachte snelle bewegingen maken. Je zou je hand met iets lekkers krijgen kunnen laten associëren, al kan dit bij sommige konijnen weer "voernijd" oproepen. Dus dat is even uitproberen. Zorg ook dat je konijn je hand kan zien, konijnen zien recht voor hun neus slecht, dus benader ze vanaf de zijkant, praat tegen ze als je iets gaat doen, zodat ze niet schrikken als er ineens een hand in hun buurt komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm lastig. Dit filmpje is misschien wat anders maar het laat wel zien hoe het konijn getraind word dat een hand in het hok niet eng is, als het inderdaad angst is.

 

Je hebt je konijntje natuurlijk nog maar net dus moet ie ook aan jou wennen en dan stopt ie er misschien vanzelf mee. Konijnen vinden het ook meestal niet fijn als je dingen in het hok doet omdat het hun 'domein' is.  Je hebt ook wel anti bijt handschoenen die je kan kopen misschien is dat iets? En dan eerst oefenen met alleen je hand in het hok doen en wat lekkers geven of neerleggen. Waarbij je ook zegt hand in hok zoals op dit filmpje

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

180 cm  x 150 cm voor een Duitse reus? Dat is echt veel te klein. En zijn losloopgebied ziet hij misschien niet als zijn territorium. Kan hij wel vluchten als hij iets eng vindt? Het eerste waar ik aan denk is idd hoknijd. Het filmpje van @Jonna lijkt me erg geschikt in jouw geval.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt hem nog maar net, hij komt uit een veilig nest met broertjes en zusjes in zijn eentje in de grote buitenwereld. Ik zou denken dat hij bang is. Helaas is hij nog te jong om gekoppeld te worden, maar ik zou wel het verblijf alvast vergroten. Een reus, met een maatje dat hij in de toekomst gaat krijgen, heeft zo'n 8m2 permanente leefruimte nodig, hoe meer hoe beter. Een te kleine ruimte en gebrek aan een maatje kan hoknijd veroorzaken en verergeren. 

 

Verder zou ik hem met rust laten. Niet in het hok rommelen als dat niet nodig is, niet proberen te aaien of wat dan ook, maar wachten tot hij naar je toe komt en ook dan alleen wat lekkers geven. Veel konijnen willen niet aangeraakt worden , dit kun je het beste respecteren als dat zo is. Ze zijn nieuwsgierig en komen zich vaak wel met je bemoeien. Heb je de mazzel dat je een knuffelkont hebt, dan merk je dat vanzelf, dat kan soms ook groeien. Mijn vorige voedster was gek op knuffelen, sprong op schoot en duwde haar kop onder mijn hand. De konijnen die ik nu heb vinden mij alleen leuk omdat ik ze eten geef. Ze zijn wel tam, maar menselijk gezelschap of aandacht boeit ze alleen omdat dat meestal betekent dat er wat te snaaien valt.

Ik vertel dit vooral omdat je het meeste plezier van konijnen hebt als je verwachtingen realistisch zijn en je hun signalen respecteert. Persoonlijk vind ik dus niet dat je bij een konijn met hoknijd dan maar met een handschoen in de weer moet gaan om het 'af te leren'. Tenzij je niet anders kunt, omdat het hok toch echt verschoond moet worden. Maar beter is het als je het voor elkaar krijgt je konijn uit het hok te lokken en dat hij dan op een ander plekje in de ren met iets leuks of lekkers kan toekijken wat je aan het doen bent. Mijn ervaring is dat alles wat je actief wilt afleren of opdringen averechts werkt bij konijnen. Wij zijn niet meer dan een soort bedienden die aan al hun wensen moeten voldoen om zo leuk mogelijke konijnen te krijgen. En soms zijn het gewoon eikels, maar dan vind ik dat zelf ook wel weer grappig. Karakters zijn het 🤣.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap wat je bedoel maar het rare is dus dat het een echt knuffel kont is als hij los is duwt hij idd tegen mijn been of hand om hem te kroelen en aaien over zijn neusje een ook overzien rug vindt hij dan prima hij zoek me zelf de Hele tijd op als hij los is maar vrijen in het bakje of een schoon makken moet hij helemaal niks van hebben zelf als hij los is kom hij er al aan gevlogen als ik met 1 voet is de ren kom 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is zijn ren voor nu had er ook een schuilplaats in maar die duwde hij er uit als de ren open was als ik heb weer terug zetten weer het zelfde dus die ik er nu uit 

en nee het is zeker niet klein want als je kijkt zit hij er alleen snacht in en als we overdag weg moeten maar ik ben eigenlijk altijd thuis want werk ook vanuit huis dus geen ruimte gebrek dit is eigenlijk meer zijn slaap en plas hok en eten natuurlijke 

9D618198-3AFB-4A6F-B199-B3816EE210D5.jpeg

F1B1E09F-5968-443F-B96D-A6664EF7B86E.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een konijn die echt aan kan vallen.

En dat ook echt vanuit het niets. Nu kan ik precies zien wanneer ze zo'n bui heeft, dan gaan haar hangoren naar achteren en de ogen worden serieus rood.

Wat er precies in haar koppie omgaat geen idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp hem wel, de ren is echt klein voor hem. Wat ik zo op de foto zie, is geen 180 x 150 cm. Los hebben ze de vrijheid en keuze. Juist de konijnen die vaak mensgericht zijn, dus jou echt op komen zoeken, hebben ook sterkere en fellere karakters. Naar elkaar toe, maar ook qua verdediging van het verblijf. Ik had ooit ook een klein, lief, schattig, zwart dwergkonijntje met de naam Rakker die echt enorme hoknijd had. Hij zat altijd naast me op de bank, bemoeide zich met alles en vond mensen oprecht leuk. Maar hij had hierin altijd zelf de keuze. Opsluiten vond hij echt niet leuk, dan waren mensen ineens indringers. Toen ik hem met zijn maatje een groot verblijf gaf (echt wel meerdere vierkante meters groot, ik denk dat het iets van 15/16 vierkante meter was), was hij helemaal gelukkig en heb ik dat gedrag nooit meer bij hem gezien. Hij bleef in dat grote verblijf zelf de keuze houden waar hij naartoe wilde. Opgesloten heeft hij die keuze niet. Dat zal voor jouw konijn net zo zijn. Geef hem meer ruimte waardoor hij zelf de keuze kan houden en dat gedrag verdwijnt hoogstwaarschijnlijk als sneeuw voor de zon.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt wat @Deeskuh88zegt. Ik heb ook tijdelijk een heel brutaal mensgericht konijntje gehad. Die zijn erg leuk, maar doorgaans heftiger qua persoonlijkheid. Zij ging niet bijten, maar wel ander ongewenst gedrag vertonen als ze in de ren werd opgesloten, en die was een stuk groter dan de ren die jij hebt staan. Toen ik haar de hele kamer gaf deed ze het niet meer. Sommige konijnen pikken het gewoon niet, en dat gedrag verandert niet als je de situatie niet verandert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-6-2022 om 16:30, Eefje zei:

Klopt wat @Deeskuh88zegt. Ik heb ook tijdelijk een heel brutaal mensgericht konijntje gehad. Die zijn erg leuk, maar doorgaans heftiger qua persoonlijkheid. Zij ging niet bijten, maar wel ander ongewenst gedrag vertonen als ze in de ren werd opgesloten, en die was een stuk groter dan de ren die jij hebt staan. Toen ik haar de hele kamer gaf deed ze het niet meer. Sommige konijnen pikken het gewoon niet, en dat gedrag verandert niet als je de situatie niet verandert.

Ik heb al eerder vermeld hij zit alleen in de ren als ik naar bed ga of naar de winkel verder Ben ik altijd thuis 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp uit je reactie dat de antwoorden niet zijn wat je graag zou willen teruglezen. Helaas verandert dat niets aan het feit dat je ren te klein is en dat lang niet alle konijnen goed om kunnen gaan met afwisselend loslopen en dan weer opgesloten worden in een beperkte ruimte. Dat kan zelfs voorkomen bij konijnen die in een ren van 20m2 zitten en los in de tuin mogen lopen. Het is aan jou om de informatie die je krijgt ter harte nemen, of niet. De kans is erg groot dat het gedrag verandert als je konijn permanent een grotere ruimte heeft waar hij altijd in blijft. 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe laat je naar bed gaat, maar konijnen zijn later op de avond en vroeg in de ochtend het meest actief. Dus waarschijnlijk krijgt hij de extra ruimte niet op de momenten waarop hij er juist behoefte aan heeft. Heb je de mogelijkheid om er een permanente ren aan te koppelen?

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik vind die houten driehoek ook superleuk. En zit dat toilet er wat dieper in zodat hij het er niet uit kan wippen? Handig gedaan.

Ik zou elke keer iets lekkers geven uit je hand. Ik voer af en toe een stukje Johannesbrood, stukje gedroogde banaan of een aardpeerstokje uit de hand etc. 

Dat gedrag ken ik niet. Ook niet van de konijnen die we eerder echt de hele dag in een hok hadden zitten ;(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .