Ga naar inhoud

Onzindelijk na koppeling


Annelisa

Aanbevolen berichten

Beste Bunnybunchers,

 

Een maand geleden heb ik mijn konijnen gekoppeld. Dit ging met ups en downs, maar inmiddels zijn ze aardig close. 

Echter valt het mij op dat sinds een week het hok en de ren bezaaid ligt met poepjes. Ook de plasjes liggen nu niet meer alleen in de wc'tjes, maar ook op andere plekken in het hok (niet in de ren, trouwens).

 

Is dit een herkenbaar probleem bij nieuwe stellen? Of zou er iets anders aan de hand zijn?

Hebben jullie daarnaast misschien ook tips hoe ik dit probleem kan verhelpen?

 

Alvast veel dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je wat extra info geven? Zijn het een ram en voedster? Hoe oud zijn de konijnen? Hoelang zitten ze nu samen?

 

Er zijn verschillende redenen waarom dit gebeurt, maar territoriumdrang lijkt wel de meest voor de hand liggende reden, misschien in combinatie met pubergedrag? Wat zou kunnen helpen in consequent opruimen en in de toiletbak stoppen. Ook is het slim om geen bodembedekking in het hok te hebben, maar alleen in de wc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk! Het gaat om Sam (ex-ram) en Olivia (voedster). Ze zijn nu 8 maanden oud en ze ze zijn nu een maand gekoppeld. 

 

Voor de koppeling waren ze allebei zindelijk. Sam plaste überhaupt niet buiten de wc (wat nog even problemen gaf na de castratie, omdat hij zijn plas ophield tot ik hem zijn toilet terug gaf). Olivia had wel dat ze in opgewonden en/of vrolijke staat weleens wat strooide met poepjes, maar vrijwel alles lag in het nachthok. 

 

 

Mocht het om territoriumdrang gaan, is het dan iets wat na verloop van tijd beter moet gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 8 maanden zijn ze inderdaad volop in de pubertijd. Ik vrees dat je er niet zoveel aan kunt doen, behalve achter hun kont opruimen. Meestal wordt dit gedrag wel wat minder naarmate ze ouder worden en gesetteld zijn. Sommige konijnen blijven smeerpoetsen, maar de meeste konijnen kiezen wel 1 of 2 plekken waar ze hun behoefte doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .