Ga naar inhoud

Slowchat caviatopic 2022

Kolino

Aanbevolen berichten

Is het een advertentie op marktplaats? Ik denk dat het een kooitje is dat ze misschien over hadden en gebruiken als reiskooitje. Dat de cavia's makkelijker op de foto konden als ze even in de reiskooi zaten. Dat zie je vaker, dat dieren die niet stil willen zitten in de reiskooi op de foto gaan. Het is inderdaad niet te hopen dat mensen denken dat cavia's in zo'n hokkie kunnen. Tijdens mijn vakantie zaten de cavia's in een veel te klein verblijf (hok kon niet verplaatst worden van de zolder vanwege de tunnel). Ik heb toen schokkend veel opmerkingen gekregen dat mijn cavia's ''in zo'n heerlijk groot hok zaten.'' Ik hoopte eigenlijk dat ik het label van dierenmishandelaar zou krijgen 😅. Het was het enige hok dat op marktplaats stond, en ik had niet echt tijd om iets anders te zoeken. Ik heb het uitgebreid met een hamsterkooi van een voor een hamster redelijk formaat en toen vond ik het voor 10 dagen kunnen. Maar niet langer dan dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vraag voor de caviakenners! Ik heb een ontzettend sneu caafje uit de opvang (tijdelijk als gastgezin). Ze bijt zichzelf uit stress waardoor ze nu twee grote wonden in haar nek en op haar rug heeft. Zalven met honingzalf heeft maar beperkt effect want ze bijt het na een paar dagen weer open. Ze zit nu veel rustiger dan in de opvang dus misschien heeft het gewoon wat tijd nodig. Ze krijgt in elk geval pijnstillers en de opvang overweegt hypercall. Heeft iemand misschien nog andere tips? Een kraag of jasje zal niet werken (voor zover dat kan bij cavia's) want dat zit precies op de wond. Het is echt sneu om te zien. Ze eet gelukkig wel heel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Suus1978 zei:

Een vraag voor de caviakenners! Ik heb een ontzettend sneu caafje uit de opvang (tijdelijk als gastgezin). Ze bijt zichzelf uit stress waardoor ze nu twee grote wonden in haar nek en op haar rug heeft. Zalven met honingzalf heeft maar beperkt effect want ze bijt het na een paar dagen weer open. Ze zit nu veel rustiger dan in de opvang dus misschien heeft het gewoon wat tijd nodig. Ze krijgt in elk geval pijnstillers en de opvang overweegt hypercall. Heeft iemand misschien nog andere tips? Een kraag of jasje zal niet werken (voor zover dat kan bij cavia's) want dat zit precies op de wond. Het is echt sneu om te zien. Ze eet gelukkig wel heel goed.

De wonden doen waarschijnlijk pijn waardoor ze er aan blijft bijten. Misschien iets van metacam geven tegen de pijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanmiddag een banaan gepeld en vervolgens vergeten doordat ik was afgeleid. Hij was daardoor een beetje ingedroogd dus dat leek me niet erg lekker meer. Ik heb dus net de banaan (natuurlijk maar een klein beetje ervan) geïntroduceerd aan de cavia's. Zo vonden het erg wennen maar hij is op zich goedgekeurd. Ik denk dat het best een van de favoriete lekkernijen zou kunnen worden als ze iets meer gewend zijn (want meestal worden groentjes en fruitjes de eerste keer afgewezen). Met mate natuurlijk, want banaan zit best wel veel suiker in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...
  • 2 weken later...
  • 5 maanden later...
  • 1 maand later...

Het is hier best stil! Daarom dacht ik: ik post even een lieve foto van caviapleegkind. Wat is het toch heerlijk als caafjes "quality time" op schoot net zo fijn vinden als het (tijdelijke) baasje.

PXL_20220608_191434832.jpg

aangepast door Suus1978
  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een vertrouwen dat ze (of hij?) er zo voor gaat liggen! Dat doen ze hier alleen in hun eigen hok (hoewel ik ze ook nooit erg lang op schoot heb, na een minuut of 2 willen ze niet meer stilzitten). Dat koppie, zo lief ❤️

Wol maakte vanmorgen een waker geluid, best lang ook wel. De enige aanleiding die ik kon verzinnen was boren bij de buren. Maar dat was wel 5 á 10 minuten voor hij begon. Dat zou dus wel een wat late waarschuwing voor zijn vrouw zijn 😆. Direct erna kregen ze hun ontbijt, ze waren wat alert, maar na een stukje johannesbrood en een aai keerde de rust wel weer terug.

Ik heb de clickertraining ook weer opgepakt. Het geluid van de clicker die Veron had laten liggen (zo één in botjes vorm) was vrij luid, dus ik gebruik nu de targetstick met geïntegreerde clicker uit de webwinkel. Ik merk dat ze die fijner vinden, en de uitschuifbare targetstick is heel handig. Ik ben gestart met "bellen", daar gebruik ik een bel uit een halli galli spel voor. Dat was misschien niet de beste beginnerskeus 😄. Ik merkte dat dat voor Koko echt te ingewikkeld was. Die oefent nu dus met "draai", een rondje draaien. Dat gaat haar beter af. Ze is nu minder verward en houdt dan ook langer haar concentratie vast. Wol snapt dat belgeluid=click=erwtenvlok. Hij snapt ook dat het belgeluid uit de bel komt, en doet daar dan ook zijn uiterste best voor. Hij snapt alleen niet dat hij daarvoor zijn handje op de bel moet zetten (dat lijkt me ook niet zo gek). Hij leert nu dus zijn handjes op mijn hand te zetten, zodat ik hem op de bel kan "sturen" zonder stress. Dat gaat hem al zeer goed af, ook als ik mijn hand beweeg.

Heeft iemand een alternatief voor erwtenvlokken? Ik begreep dat het een beetje een dikmaker was, maar ze zijn super handig met trainen. Ik halveer ze nu. Groente/fruit (met een kaasschaaf plakjes wortel, of plakjes druif) heb ik wel gebruikt, maar is toch niet heel makkelijk. Ik ben ook wel benieuwd of je erwtenvlokken zelf zou kunnen maken?

Een tijdje terug hebben ze via marktplaats 2 wilgenbruggen gekregen, in elk hok één. Vooral in het bovenste hok wordt er veelvuldig gebruik van gemaakt. Ze maken er wel een troep van, maar ze hebben zowel een extra schuilplekje als een makkelijkere toegang tot het hooi. Ze lijken er erg content mee ⬇️

Screenshot_20230402_210348.thumb.jpg.7ded26a2a32e78e258b52bb393a24082.jpg

Screenshot_20230402_210819.thumb.jpg.33035c4e0dc4dbe1c137695396ba699a.jpg

Tot zover mijn lange bericht 😆

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb best geluk gehad met de knuffelbereidheid van de cavia's die ik hier vanuit de opvang tijdelijk heb gehad. De meeste vonden het prima om op schoot te liggen maar er waren er ook bij die echt helemaal languit gingen liggen of juist opgerold als een croissantje. Superlief! Ik heb ook twee baby's gehad, die waren hyperactief en zaten geen seconde stil. Als compensatie stoven ze dan weer wel met de meeste wilde manoeuvres door hun hok. Geweldig, ik kon er uren naar kijken. 

Ik heb altijd begrepen dat cavia's eigenlijk niet te dik kunnen zijn, dus dan kun je gerust erwtenvlokken blijven geven 😄 Plakkerig fruit is inderdaad niet handig. Blokjes pastinaak misschien? Dat is vrij droog en makkelijk te snijden omdat het zo hard is. Er zijn ook gedroogde groenten en fruit, misschien ook wel paprika ofzo. Anders kom je al snel op stukjes groente (wat ze waarschijnlijk al ruimschoots krijgen). Raapstelen waren hier topfavoriet, maar die verleppen helaas vrij snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Suus1978 zei:

Ik heb best geluk gehad met de knuffelbereidheid van de cavia's die ik hier vanuit de opvang tijdelijk heb gehad. De meeste vonden het prima om op schoot te liggen maar er waren er ook bij die echt helemaal languit gingen liggen of juist opgerold als een croissantje. Superlief! Ik heb ook twee baby's gehad, die waren hyperactief en zaten geen seconde stil. Als compensatie stoven ze dan weer wel met de meeste wilde manoeuvres door hun hok. Geweldig, ik kon er uren naar kijken. 

Ik heb altijd begrepen dat cavia's eigenlijk niet te dik kunnen zijn, dus dan kun je gerust erwtenvlokken blijven geven 😄 Plakkerig fruit is inderdaad niet handig. Blokjes pastinaak misschien? Dat is vrij droog en makkelijk te snijden omdat het zo hard is. Er zijn ook gedroogde groenten en fruit, misschien ook wel paprika ofzo. Anders kom je al snel op stukjes groente (wat ze waarschijnlijk al ruimschoots krijgen). Raapstelen waren hier topfavoriet, maar die verleppen helaas vrij snel.

Wol is nog net op gewicht, een tijdje terug kreeg ik van de dierenarts zelfs advies de brokjes te minderen naar 10 gram (ik gaf op dat moment 15 vgm). Ze vond hem er dik uitzien, was verbaasd toen ik zei dat het gewicht nog net gezond was (zo uit mijn hoofd was dat toen ongeveer 1180 gram, tot 1200 gram is oké voor een cavia). Ik vond het fruit vooral niet zo handig omdat je dan eerst alles moet bereiden, en dat voor nog geen 5 minuutjes oefenen. Gedroogde groente of fruit is misschien wel een goed idee, ik moet dan wel even kijken of daar ook iets van verkrijgbaar is bij plaatselijke dierenwinkels. Mijn laatste kruidenvoorraad is afkomstig uit de BunnyBunch webwinkel, het aanbod is daar natuurlijk veel uitgebreider dan bij plaatselijke dierenwinkels. Ik koop doorgaans niet veel in één keer, dus verzendkosten zijn vaak hoger dan de waarde van dat wat ik bestel. Ik koop dingen dus meestal niet online. Ik zag laatst bonenvlokken (bij jumper), maar bonen zijn niet veilig voor cavia's 🤔. Er is hier kort geleden een nieuwe dierenwinkel bijgekomen (voor zover ik weet zonder levende dieren 😃), daar wil ik ook nog eens een kijkje nemen. Wie weet ligt er daar wat te knabbelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb echt nog nooit gehoord van een te dikke cavia of cavia's die op dieet moeten (hooguit een aangepast dieet ivm medische problemen). Sterker nog: "dikke aardappel" is volgens mij het grootste compliment dat je een cavia kunt geven. Ik hoor het in de opvang regelmatig 😄 

AH heeft ook gedroogd fruit, ze hebben in elk geval appel en banaan maar mango heb ik ook wel eens gezien dacht ik. Het is biologisch en het ligt bij de producten van Zonnatura en Smaakt. Andere supermarkten hebben het misschien ook wel.  Zelf in de oven drogen schijnt ook te kunnen maar dat is wat meer gedoe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar gedroogde cranberry heb ik weleens gekeken, daar zaten wel toevoegingen aan (suiker en ook nog andere troep geloof ik). Ik heb een paar dagen geleden ook opgezocht of ik rozijnen kon geven. Volgens Wikipedia zaten daar chemicaliën in "voor de lichte kleur", die er bij krenten niet in zouden zitten, want krenten zouden donker zijn. Voor zover ik weet zit dat precies andersom (krenten licht, rozijnen donker). Ik heb in elk geval een pak met donkere gedroogde druiven liggen waar toch echt "rozijnen" op staat. Uiteindelijk heb ik er niets van gegeven. Binnenkort maar eens een onderzoekje uitzetten voor de rest van het gedroogde fruit.

Echt op dieet is Wol niet hoor, hij krijgt sinds een aantal maanden een paar gram minder brokjes, ik hoor altijd ook dat minder dan 10 gram echt alleen op dierenartsadvies goed is. Hij krijgt nu 10 gram (science selective cavia). Voor de rest lekker groentjes, regelmatig een pluk gras, af en toe iets als een meadow loop, vaak kruiden en kokosvlokken (door het hooi), soms een wilgentakje, erwtenvlokken tijdens de training, tussendoor vaak een stukje johannesbrood als ze zeuren. En natuurlijk onbeperkt hooi, daar eten ze uitzonderlijk goed van. Minder dan 800 gram zou een volwassen cavia niet moeten worden, maar dat zie ik ook zo gauw niet gebeuren bij Wol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .