Ga naar inhoud

Slowchat caviatopic 2022

Kolino
 Delen

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden, Annasbeestenbende zei:

Je kan konijnen en cavia’s beter niet bij elkaar doen omdat de meeste konijnen de bordetella bacterie (sorry als ik dit fout spel 🙈) bij zich dragen en cavia’s kunnen daar heel ziek van worden.

Je schrijft het goed.

Maar je kunt ze inenten tegen bordetella.

aangepast door Konijnenliefhebber1993
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Annasbeestenbende zei:

Je kan konijnen en cavia’s beter niet bij elkaar doen omdat de meeste konijnen de bordetella bacterie (sorry als ik dit fout spel 🙈) bij zich dragen en cavia’s kunnen daar heel ziek van worden.

Klopt, ze eten ook andere dingen. Ze spreken ook een andere taal, dus zegt het konijn bijv. ''blijf uit mijn buurt'' denkt de cavia ''oh hij vindt mijn gezelschap fijn''. Dit kan gevaarlijk zijn want konijnen zijn sterker dan cavia's, het konijn kan dus onbedoeld je cavia doodmaken. Dit gifje komt ook van internet, niet van mij. Maar ik zocht bewust een cavia met een konijn erbij, want dat vond ik toch meer in thema 😄

aangepast door Lollie
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Woensdag middag ga ik met Bibi naar de dierenarts.

Het valt me op dat ze sinds afgelopen donderdagavond piept bij het aaien van haar achterkant. Ook als ik haar uit haar theemuts wil pakken piept ze hard. Eerder was dit allemaal nooit een probleem.

Voor de zekerheid zelf alvast een plasje opgevangen en gecontroleerd met een test strip. Hier kwam gelukkig niets geks uit.

Bibi eet, drinkt, plast en poept goed.

Coco gaat woensdag gezellig mee, dan kunnen bij beide dames mooi de nagels geknipt worden.

Urine test:

9708B7D0-F778-4975-80E7-49F3967C401E.jpeg.0bf3b4be56683a2a3e8ebce02d494daa.jpeg

Verklaring gekleurde vakjes:

197A957E-97DE-4BFD-A6F4-93ED3DEEB741.jpeg.304633fb4d6bccdd90daa069d855a0ec.jpeg

049D4869-C8F4-4985-99A7-E82AE45597F0.jpeg.7afb0756b90ded2110a517593c28286a.jpeg

Bibi
080DC985-0FE9-46EC-9AA7-D4AF4B843D5A.jpeg.0a2de00f71011140b68abd8262ddc3b0.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, mammafelina zei:

Woensdag middag ga ik met Bibi naar de dierenarts.

Het valt me op dat ze sinds afgelopen donderdagavond piept bij het aaien van haar achterkant. Ook als ik haar uit haar theemuts wil pakken piept ze hard. Eerder was dit allemaal nooit een probleem.

Voor de zekerheid zelf alvast een plasje opgevangen en gecontroleerd met een test strip. Hier kwam gelukkig niets geks uit.

Bibi eet, drinkt, plast en poept goed.

Coco gaat woensdag gezellig mee, dan kunnen bij beide dames mooi de nagels geknipt worden.

Urine test:

9708B7D0-F778-4975-80E7-49F3967C401E.jpeg.0bf3b4be56683a2a3e8ebce02d494daa.jpeg

Verklaring gekleurde vakjes:

197A957E-97DE-4BFD-A6F4-93ED3DEEB741.jpeg.304633fb4d6bccdd90daa069d855a0ec.jpeg

049D4869-C8F4-4985-99A7-E82AE45597F0.jpeg.7afb0756b90ded2110a517593c28286a.jpeg

Bibi
080DC985-0FE9-46EC-9AA7-D4AF4B843D5A.jpeg.0a2de00f71011140b68abd8262ddc3b0.jpeg

Succes! Normaal gesproken is dat piepen nooit een probleem maar als het nu ineens wel zo is terwijl ze het eerder niet deed lijkt een dierenartsbezoek me inderdaad toch wel handig. Hier een filmpje wat misschien wel handig kan zijn, wat caviageluiden betekenen:

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

*konijnendropjes*! 
Gelijk dierenarts gebeld. Volgens hun is het absoluut NIET gevaarlijk of onveilig voor cavia’s. Aangegeven dat het op caviawijzer wel degelijk als onveilig genoemd staat en dat ik aanneem dat het daar niet voor niets staat.

Als ik het niet wil geven kan ik het morgen terug brengen.

Ze willen echter niets anders voorschrijven omdat ze altijd Carprofen voorschrijven en nog nooit problemen hebben gehad.

Kan ik Bibi dan nu een week paracetamol geven? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, mammafelina zei:

*konijnendropjes*! 
Gelijk dierenarts gebeld. Volgens hun is het absoluut NIET gevaarlijk of onveilig voor cavia’s. Aangegeven dat het op caviawijzer wel degelijk als onveilig genoemd staat en dat ik aanneem dat het daar niet voor niets staat.

Ze willen echter niets anders voorschrijven omdat ze altijd Carprofen voorschrijven en nog nooit problemen hebben gehad.

Ja, dat kan.

Tablet 500MG oplossen in 5ML water en daar 1ML per kilo cavia geven.

Waarom stel je de vraag niet op caviadokter? Dan krijg je wel gerichter advies dan hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, mammafelina zei:

*konijnendropjes*! 

Ik heb Wol en Koko net voor het eerst een klein stukje watermeloen gegeven (de pitjes voor zover mogelijk eruit gehaald), het werd gewaardeerd!

Dat scheldwoorden filter blijft geniaal 🤣

@mammafelina vervelend dat de dierenarts zo reageert. Ik heb nog een stukje over paracetamol gevonden op caviawijzer:

https://www.caviawijzer.nl/paracetamol/

Zelfdokteren is eigenlijk niet zo'n goed idee, al zou ik eerder paracetamol dan carprofen geven. Dus misschien kun je nog het best contact opnemen met een andere dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Deeskuh88 zei:

Ik zou juist voorzichtig zijn met paracetamol. Het kan voor dieren heel gevaarlijk zijn, en is dat voor mensen zelfs eigenlijk al. Veel mensen denken dat het relatief onschuldig is, want je kunt het tenslotte overal krijgen. Maar het is echt een enorme aanslag op je lever.

Voor cavia's is het veilig. Zelfs veiliger dan metacam, novacam, meloxidyl.

Zelfs minder belastend dan de pijnstillers die voor dieren uitgeschreven zijn.

Cavia's met darm en urineweginfecties mogen niet eens metacam, Novacam en dat soort pijnstillers, maar juist paracetamol

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Konijnenliefhebber1993 zei:

Cavia's met darm en urineweginfecties mogen niet eens metacam, Novacam en dat soort pijnstillers, maar juist paracetamol

Weet je toevallig ook waarom dat bij cavia's anders werkt dan bij andere huisdieren? Ik en echt nieuwsgierig, juist omdat zoveel huisdieren geen paracetamol mogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Kolino zei:

Weet je toevallig ook waarom dat bij cavia's anders werkt dan bij andere huisdieren? Ik en echt nieuwsgierig, juist omdat zoveel huisdieren geen paracetamol mogen.

Precies weet ik het niet.

Maar ik weet wel dat het mag en dat zelfs Eva Stoffels het ook regelmatig voorschrijft en zelfs aanraadt bij blaasproblemen en darminfecties ( bij darminfectie is het zelfs afgeraden om novacam ofiets te geven, omdat het de darmen stopt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Kolino zei:

Dat novacam/metacam vertragend werkt op de darmen is algemeen bekend inderdaad.

En dat is bij een cavia met een dsrminfectie levensgevaarlijk met alle gevolgen van dien. Helaas spreek ik hier ook uit ervaring.

Doordat mijn dierenarts dat niet eist, had Vera hierdoor versteende ontlasting in de darmen en dus overleden.

Paracetamol had het kunnen voorkomen. Maar goed, dat is gebeurt en nu weet zij het ook, dus zal t niet meer gebeuren

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Kolino zei:

Ik heb het even nagevraagd.

Cavia's hebben een stof in de lever zitten die paracetamol kunnen afbreken en dat stofje missen andere huisdieren, waardoor het dus voor andere huisdieren giftig is

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .