Ga naar inhoud

Wordt Koko beter?


JCCC

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb twee konijnen; Koko en Bugs.

Nu stopte Koko ongeveer drie weken geleden met eten. Mijn man en ik zijn gelijk begonnen met bijvoeden (critical care) en hebben voor de dag erna een afspraak gemaakt bij de dierenkliniek. Hij is onderzocht, zijn gebit was goed dus het vermoeden ontstond dat hij gas in zijn buik zou hebben. Hij kreeg 2 injecties, één om de maagwerking te stimuleren en pijnstilling. We kregen het advies om door te gaan met bijvoeden totdat hij zelf weer zou eten, dat zou binnen een paar dagen moeten zijn. Aan zijn gedrag merkten wij echter dat er iets niet klopte, hij zat in een hoekje en bewoog amper. De dag erop heb ik gebeld om mijn zorgen kenbaar te maken. Daarop kreeg hij novacam voorgeschreven. 

Drie dagen later was er nog geen zichtbare verbetering en heb ik nogmaals een afspraak bij de dierenkliniek gemaakt.

Deze keer had hij een andere dierenarts, die onderzocht hem opnieuw. Hij besloot Koko nogmaals het middel om de maag te stimuleren te geven, maar ook subcutaan infuus en het advies om hem drie maals daags metocloral drops toe te dienen.

Wij gingen met goede hoop naar huis.

Maar helaas. Tweede Pinksterdag belde ik naar de dierenkliniek, want Koko at nog steeds niet en had inmiddels ook last van diarree. Ik kreeg weer een andere arts te spreken dus ik legde hem de situatie uit en hij gaf ons twee opties: we konden Koko laten inslapen of hij kon ons doorverwijzen naar de faculteit in Utrecht. Bij de laatste optie moesten wij rekenen op minimaal €600,- aan kosten en dan kon hij niet garanderen dat Koko zou herstellen.

Ik liet het er niet bij zitten en kon gelukkig een afspraak maken bij een dierenziekenhuis. Aldaar kreeg hij een extra middel voor zijn darmen, omdat het belangrijk was om zowel de maagwerking als de darmwerking te stimuleren. Wederom kreeg hij infuus en pijnstilling (metacam). Voor nazorg werden we verwezen naar de dierenkliniek.

Hoewel ik me er niet prettig bij voelde hebben wij een paar dagen later toch een afspraak gemaakt. We zagen dezelfde dierenarts die ons bij het tweede bezoek had geholpen. Hij heeft Koko wederom infuus toegediend én antibiotica. Wij kregen tevens drie spuiten met infuus mee om zelf toe te kunnen dienen. 

Het mocht niet baten.

Via deze website kwam ik een lijst met dierenartsen tegen en ik besloot de gok te wagen. Afgelopen dinsdag konden wij terecht. Deze dierenarts wist ons te vertellen dat Koko's gebit helemaal niet in orde was, hij bleek haakjes te hebben.

Dit kon gelukkig direct behandeld worden en we kregen een antibioticakuur mee.

Gisteren had Koko een opleving, hij at hooi en groen maar nog geen biks. Desondanks waren we blij met de vooruitgang. 

Vandaag gaat het echter niet, hij eet wederom niet, lijkt veel pijn te hebben en de bijvoeding spuugt hij uit.

Ik weet het inmiddels niet meer en ben bang om ons mannetje te verliezen. 

Heeft iemand misschien nog tips of ideeën?

 

Alvast bedankt. 

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een röntgenfoto van de kop zou misschien een idee kunnen zijn, om uit te sluiten dat er problemen in de kaak zijn. Denk aan problemen met de kieswortels of abcessen.

 

Wat me in je verhaal niet lekker zit is dat hij de dwangvoeding laat lopen, dat vind ik geen goed teken. Probeer wel steeds om er iets in te krijgen. Ik heb de neiging om te zeggen, bel een dierenarts waar je vertrouwen in hebt. Laat ook goed naar de darmen luisteren en eventueel ook een röntgenfoto van de buik maken, naast de foto van de kop.

 

Welke medicatie geef je op dit moment nog?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino

Bedankt voor je reactie. 

We zijn eerder op de avond naar de dierenarts geweest en hebben met pijn in ons hart besloten om Koko in te laten slapen. Het ging niet meer, we hebben voor ons gevoel alles geprobeerd maar hij wilde niet eten en we zagen dat hij pijn had. We wilden hem niet langer laten lijden.

  • Verdrietig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, JCCC zei:

@Marjoleink

Bedankt.

Ja, heel moeilijk. 

Dit was ons ventje. 

 

IMG-20200804-WA0001.jpg

Ooh wat een prachtig konijn! Laat je Bugs niet alleen zitten? Misschien niet het eerste waar jij nu aan denkt, maar die boomstam schijf is echt heel mooi ❤️

 

Heel veel sterkte, wat moet dat moeilijk geweest zijn 😪

 

Gelukkig is hij nu op een beter plaatsje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ellendig, hoor, als je van dierenarts naar dierenarts moet, niet zeker bent van hun deskundigheid, je wel je uiterste best doet voor Koko en dan redt hij het helaas toch niet. Sterkte met het missen van je kanjertje. Bugs weer gelukkig zien met een fijn nieuw vriendje, zal je hopelijk een beetje afleiding geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie medeleven. 🙏🏾

 

@JokeC Nou, inderdaad.

De deskundigheid van sommige dierenartsen op het gebied van konijnen laat mijns inziens te wensen over.

Ik denk ook dat Koko gered had kunnen worden als er vanaf het begin adequater was gehandeld. 

Bugs weer happy zien zal zeker afleiding geven. 

Koko is beter af en wordt zeker niet vergeten. 🥲

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .