Ga naar inhoud

131 konijnen in slechte gezondheid opgevangen

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

15 konijnen castreren is best een flink aantal. Top van de dierenarts. 

En fijn dat ze allemaal eten, volgens mij zijn de meesten flink ondervoed, als ik de foto's zo zie. Ik duim mee dat ze verder allemaal goed herstellen en fijne huisjes gaan vinden op het moment dat ze er klaar voor zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mochten jullie geen geld willen doneren of naast een geld donatie ook nog producten willen geven, de donatie actie in de webwinkel loopt gewoon door. Na mijn vakantie verstuur ik weer een pakket! 

Ik weet dat Iris zeker het kruidenhooi goed kan gebruiken met de extra eters die wel wat aan mogen komen:

https://bunnybunch.nl/konijnenhokken/donatiepakketten/ 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt! Omdat we ze zoveel mogelijk willen aanmoedigen te eten (uiteraard) krijgen ze alleen kruidenhooi, dat gaat dus al hard met zeventien konijntjes en daarnaast maken we de hokken extra vaak schoon om herbesmetting met diverse parasieten te voorkomen. Er gaat dus echt heel veel door nu, gelukkig stond Evelien gelijk klaar om ondanks haar vakantie twee grote dozen kruidenhooi te verzenden en er zaten ook nog wat extraatjes bij de bestelling 😄 het wisselt heel erg per konijn wat ze graag eten, maar brokjes gaan er bij de meeste konijnen nog zeer matig in dus het is voornamelijk kruidenhooi, gedroogde kruiden en heel veel vers groen. Mijn schoonzus komt toevallig net van de Aldi om nieuwe groente te halen, blijkbaar had ze dezelfde caissière als ik woensdag want ze vroeg mij toen wat ik wel niet ging maken met zoveel witlof en nu aan mijn schoonzus hoe het met de konijntjes ging en ze zei dat ze allemaal aan het duimen waren 🤭 zo bijzonder hoeveel mensen met deze konijnen meeleven!

Hier is op dit moment nog één konijntje echt zorgwekkend, de rest gaat voor nu zeker de goede kant op. Je merkt wel dat de rek er een beetje uit is, dingen als naar een ander verblijf verplaatsen (wat wel nodig was en is omdat ze nog heel klein zitten) betekent gelijk een stapje terug in hun (eet)gedrag. Ze hebben ook zoveel te verwerken gehad dat zelfs zoiets positiefs ze heel veel energie kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Evee zei:

Mochten jullie geen geld willen doneren of naast een geld donatie ook nog producten willen geven, de donatie actie in de webwinkel loopt gewoon door. Na mijn vakantie verstuur ik weer een pakket! 

Ik weet dat Iris zeker het kruidenhooi goed kan gebruiken met de extra eters die wel wat aan mogen komen:

https://bunnybunch.nl/konijnenhokken/donatiepakketten/ 

Als ik doneren aanklik bij het doneerpakket hooi staat er ineens dat er ''geen betaalmethode beschikbaar'' is. Ik vind het een beetje onduidelijk allemaal.

En wat is nu het meest nodig? Het hooi?

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Lollie zei:

Als ik doneren aanklik bij het doneerpakket hooi staat er ineens dat er ''geen betaalmethode beschikbaar'' is. Ik vind het een beetje onduidelijk allemaal.

En wat is nu het meest nodig? Het hooi?

Dat is vreemd, dat is denk ik sinds de verhuizing. Dat hoort niet. Je kan ook "afhalen in winkel"  kiezen, dan zorg ik dat het ook gewoon bij de opvang komt, en krijg je ook geen verzendkosten. Daarbij werken de betaalopties wel. Ik zal na mijn vakantie uitzoeken wat er mis is, voor nu zet ik de optie om te verzenden naar de opvang wel eventjes uit. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, vooral hooi en gedroogde kruiden zijn nu hard nodig! Ik hoop dat tegen de tijd dat het pakket komt, iedereen ook meer brokjes wil eten maar dan zullen de voorraden van hooi en kruiden hier wel compleet geplunderd zijn dus dan is het fijn om weer aan te vullen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Evee zei:

Dat is vreemd, dat is denk ik sinds de verhuizing. Dat hoort niet. Je kan ook "afhalen in winkel"  kiezen, dan zorg ik dat het ook gewoon bij de opvang komt, en krijg je ook geen verzendkosten. Daarbij werken de betaalopties wel. Ik zal na mijn vakantie uitzoeken wat er mis is, voor nu zet ik de optie om te verzenden naar de opvang wel eventjes uit. 

Ik heb nu ''afhalen in de winkel gekozen''. Een zak hooi met beschrijving ''voor de konijnenopvang. Ik hoop dat het goedkomt nu 👍

@Dollie gedroogde kruiden? Dat is toch geen noodzaak lijkt mij? Konijnenvoer lijkt mij dan belangrijker. Maar jij bent hier de deskundige 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Lollie zei:

Ik heb nu ''afhalen in de winkel gekozen''. Een zak hooi met beschrijving ''voor de konijnenopvang. Ik hoop dat het goedkomt nu 👍

@Dollie gedroogde kruiden? Dat is toch geen noodzaak lijkt mij? Konijnenvoer lijkt mij dan belangrijker. Maar jij bent hier de deskundige 😄

Ja hoor, ik zie een donatiepakket hooi staan, dat gaat altijd naar de konijnenopvang van Dollie, dus dat komt helemaal goed 😄 

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lollie zei:

Aangezien de zieke konijnen hun brokjes niet eten zijn kruiden dan wel noodzakelijk 🙃

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Eefje zei:

Aangezien de zieke konijnen hun brokjes niet eten zijn kruiden dan wel noodzakelijk 🙃

Zo te zien worden er wel brokjes gegeten ⬇️

Op 16-6-2022 om 11:02, Dollie zei:

Vanochtend de eerste keer dat iedereen z'n ontbijt wilde 🥳

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Dollie zei:

Klopt, vooral hooi en gedroogde kruiden zijn nu hard nodig! Ik hoop dat tegen de tijd dat het pakket komt, iedereen ook meer brokjes wil eten maar dan zullen de voorraden van hooi en kruiden hier wel compleet geplunderd zijn dus dan is het fijn om weer aan te vullen.

@Lollie zo te zien krijgen ze dan geen brokjes als ontbijt 🤗

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de donaties! Ze krijgen inderdaad geen brokjes als ontbijt, althans, ze krijgen wel een beetje brokjes maar het is heel belangrijk om dat rustig op te bouwen. Ik snap dat dat voor een leek heel tegenstrijdig lijkt, maar bij ondervoede dieren is het ergste wat je kan doen gelijk met krachtvoer beginnen. Het is voor het maagdarmstelsel veel zwaarder om brokken te verteren namelijk. Je eerste neiging is natuurlijk ze moeten zo veel mogelijk voedingsstoffen binnenkrijgen om weer aan te sterken, maar dat kan een enorme klap voor het lichaam zijn. Hoewel deze konijnen ook geen groente gewend zijn, is het echt veel veiliger om daarmee te beginnen omdat dit het dichtst bij het natuurlijke dieet staat en licht verteerbaar is. Dat geldt zowel voor verse als gedroogde groenten en kruiden, hoewel gedroogde kruiden uiteraard naar verhouding wel 'geconcentreerder' zijn en je er daarom ook altijd minder van geeft.

Konijnen voelen dit overigens zelf ook heel goed aan, wat Eefje hierboven al aanhaalt, ze willen het gewoon niet eten nog. Dit zie je eigenlijk altijd als je konijnen ziek zijn of bijv. net geopereerd, dan hebben ze het liefst groente of (gedroogde) kruiden. Brokjes is vaak pas het laatste stapje weer naar goed eten. De meeste van deze konijnen eten de beperkte portie brokken die ze wel krijgen nog niet eens (helemaal) op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Dollie zei:

Bedankt voor de donaties! Ze krijgen inderdaad geen brokjes als ontbijt, althans, ze krijgen wel een beetje brokjes maar het is heel belangrijk om dat rustig op te bouwen. Ik snap dat dat voor een leek heel tegenstrijdig lijkt, maar bij ondervoede dieren is het ergste wat je kan doen gelijk met krachtvoer beginnen. Het is voor het maagdarmstelsel veel zwaarder om brokken te verteren namelijk. Je eerste neiging is natuurlijk ze moeten zo veel mogelijk voedingsstoffen binnenkrijgen om weer aan te sterken, maar dat kan een enorme klap voor het lichaam zijn. Hoewel deze konijnen ook geen groente gewend zijn, is het echt veel veiliger om daarmee te beginnen omdat dit het dichtst bij het natuurlijke dieet staat en licht verteerbaar is. Dat geldt zowel voor verse als gedroogde groenten en kruiden, hoewel gedroogde kruiden uiteraard naar verhouding wel 'geconcentreerder' zijn en je er daarom ook altijd minder van geeft.

Konijnen voelen dit overigens zelf ook heel goed aan, wat Eefje hierboven al aanhaalt, ze willen het gewoon niet eten nog. Dit zie je eigenlijk altijd als je konijnen ziek zijn of bijv. net geopereerd, dan hebben ze het liefst groente of (gedroogde) kruiden. Brokjes is vaak pas het laatste stapje weer naar goed eten. De meeste van deze konijnen eten de beperkte portie brokken die ze wel krijgen nog niet eens (helemaal) op.

31 minuten geleden, Eefje zei:

@Lollie zo te zien krijgen ze dan geen brokjes als ontbijt 🤗

Ah op die manier. 1 ding snap ik nog niet: Volgens het artikel van Hart van Nederland lagen er zelfs lijken in hun drinkwater. Maar op de foto zijn drinkflesjes te zien. Hoe zit dat dan? In zo'n drinkfles prop je geen konijn.

Kan me trouwens goed voorstellen dat die overleden fokker ziek was geworden van die konijnen (en misschien wel daaraan doodging), al heb ik natuurlijk geen idee. Kan me ook goed voorstellen dat die konijnen steeds slechter verzorgd werden omdat de fokker zo snel mogelijk de schuur uit wilde zijn. Dat weet ik natuurlijk niet, maar ik zou het me goed kunnen voorstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook zijn dat de man al een tijdje dood was voor ze hem gevonden hebben, dat komt helaas vaker voor dan je denkt. En dat er dus ook al een tijd niemand voor de konijnen gezorgd heeft.  Maar dat is allemaal gissen, we weten het niet. Hoe dan ook zijn er alleen verliezers in een verhaal als dit. 

• Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie hoe is het nu met jullie voorraad, hebben jullie dringend behoefte aan iets? Ik woon te ver weg om spullen langs te komen brengen, maar ik wil via D-tails (omdat de webwinkel hier nu gesloten is) wel wat zakken kruidenhooi en kruiden bij jullie laten bezorgen. Of wat anders, als je dat liever wil hebben.

Ik hoop dat alle konijnen het gaan redden, wat een vreselijke toestand. Ben er nog steeds een van slag van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eerder deze week nog twee hele grote dozen kruidenhooi naar Dollie gestuurd, dus ik denk dat ze het nog wel eventjes red. Ik gaf het aan omdat we hier in de webwinkel een doorlopende actie hebben voor het doneren van producten aan konijnenopvang Joy. Laatste maand was dat niet zo heel veel, dus ik dacht ik breng het nog even onder de aandacht voor haar, omdat ze met de vele eters nu best wel een flink pakket kan gebruiken 😄

Als je alleen donatiepakketjes in de webwinkel besteld en verder niets voor jezelf, kun je kiezen voor "afhalen in winkel". Dan komen er geen verzendkosten bij. Als je wel ook zelf wat nodig hebt, de donatiepakketjes wegen niets, dus tellen niet mee voor het verzendgewicht van je normale bestelling. Eens per maand stuur ik het pakket naar de opvang. 

Hier zijn ze te vinden in de webwinkel, vanaf 2.50 euro: 

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/donatiepakketten/

Overigens als er bijv. heel veel speeltjes besteld zijn deze maand, en Dollie bij mij aangeeft meer behoefte te hebben op dat moment aan wat anders (hooi of brokken), dan ben ik daar ook gewoon flexibel in hoor 😉 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet dat je dat niet ergens anders mag hoor 😄 Maar ik kan mij zo voorstellen dat het voor Dollie ook niet handig is om straks enorm veel losse leveringen te krijgen. Toch weet ik dat mensen geld geven soms niet fijn vinden, of meer willen doen. Vandaar dat ik de pakketjes onder de aandacht bracht. 

Ik had begrepen dat er via de betaal links in ieder geval al een mooi bedrag was opgehaald wat voldoende zou moeten zijn voor de medische kosten. Dat is heel fijn, want dat geeft de opvangen wel de mogelijkheid de beste zorg te geven aan deze konijnen, zonder geldzorgen over de behandelingen. En doneren via die link kan altijd, en raad ik zeker ook aan!

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee daar heb je een goed punt! Ik zat het me idd ook al te bedenken dat allemaal losse pakjes niet handig is - zit Dollie straks alleen maar bij de voordeur op de bezorger te wachten ipv de konijen te verzorgen, dat zou wat zijn 😅

Oh dat vind ik heel fijn om te horen! Dan hoop ik dat er met de link en de donatiepakketjes vanuit hier er voldoende is om alle konijnen goed te verzorgen. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Dollie zei:

Er stonden ook emmers en bakken met "drink"water. 

Klinkt alsof hij een dood konijn vond en even in de emmer water gooide 😪

Ook verdrietig dat je dan zo herinnerd wordt als je dood bent. Zou voor mij al een reden op zich zijn om die konijnen goed te verzorgen. Hij is nu in heel Nederland op het nieuws als dierenmishandelaar, best erg eigenlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .