Ga naar inhoud

Plekje op achterpoot


DaniekWieringa

Aanbevolen berichten

Hallo! Ik heb zojuist een klein rood vlekje gezien op de achterpoot van mijn ram. Ik had even op internet gezocht naar wat het zou kunnen zijn. Ik kwam als eerst bij pododermatitis. Het plekje is best klein en voor zover ik kan zien op 1 poot. 
 

moet ik me zorgen maken? Of moet ik mijn ram even binnen houden.

 

extra info: de ram loopt niet graag op de gladde vloer. Loopt eigenlijk alleen op tapijt. Nu het warm is mag die wat naar buiten. Het terras bestaat uit steen (niet al te glad). Daarnaast is het terras omgeven met kleine steentjes.

 

wat kan ik doen?

2267210B-AAC2-45FD-AA9C-2D33CDABC65B.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hetzelfde probleem. Dierenarts gaf aan dat het om een doorligplek gaat. Het kan zich ontwikkelen tot sore hocks. Advies was om de ondergrond aan te passen. Er ligt nu zand in onze ren.

 

Ik ben zelf aan het kijken of ik balkontapijt toe kan passen op de tegels waarbij de randen zijn weggewerkt tegen knagen. Misschien helpt dat ook voor jou konijn. Heeft iemand hier ervaring ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook heel lastig, ik denk dat een overdekt verblijf altijd de voorkeur heeft om natte ondergrond te voorkomen als konijnen gevoelig zijn voor sore hocks.

 

Uit het onderzoek waar in het linkje naar verwezen wordt werd hooi als ondergrond als beste optie aangegeven. Maar afhankelijk van hoe je konijnen gehuisvest zijn zal dat niet altijd heel praktisch zijn. 

 

Ik weet dat er een forumlid is dat van die foam speelmatten met daarover vinyl (met wel wat grip natuurlijk) in het verblijf had gedaan voor de konijnen met zere hakjes, maar daar kwam toch veel vocht en schimmel onder en dat was ook niet ideaal. Voor binnen in huis denk ik dat dat wel kan werken, maar voor buitenverblijven is dat minder geschikt. 

 

Ik zou wel de synthetische ondergronden zoals fleecedekens / vloerbedekking / kunstgras enz wel een beetje vermijden. Juist dat kan behoorlijke brandwonden geven.

Ik weet niet of je wel eens gesport hebt op kunstgras, maar als je daar een schuiver op maakt heb je brandwonden door de wrijving, en dat doet flink pijn. Ik zou dat voor in het konijnenverblijf zelf dus echt niet snel kiezen als er al sprake is van grote kans op zere hakjes. De vloerkleden die voor goede grip in huis aangeraden worden, bijvoorbeeld van ikea, hebben datzelfde nadeel. Als er geen problemen zijn met zere hakjes allemaal prima te doen, maar als die problemen er wel zijn, een stuk lastiger. 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben de buutenren overdekt. De plekken die in kunnen regenen zijn afgedekt met een zeil. Er is nog ongever 1,5 m2 vrij van zand. Hier staat het hok op. 

 

Sorry Daniek. Ik kan je niet helpen ben ik bang. Wat je binnen zou kunnen proberen zijn gras of hennepmatten. Hier graven ze die helaas direct kapot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties!

ik hou mijn ram voor nu een tijd binnen en hou t plekje in de gaten. Hij eet en drink goed en doet niet anders dan normaal. Qua ondergrond kan het denk ik niet zijn dat het erg voor vervelende wrijving kan zorgen. Het tapijt is niet zo’n ruw tapijt maar redelijk zacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .