Ga naar inhoud

2 konijntjes sinds 17/04/2022

VICTROLA
 Delen

Aanbevolen berichten

Hey, iedereen ... 👋🏻

Sinds 17/04/2022 heb ik 2 konijntjes & ik wens graag wat te delen over onze journey. Belangrijk om weten: tips of andere feedback zijn steeds welkom.

Jaren heb ik vrijwilligerswerk (dieren voederen, verzorgen, druppels in ogen / oren doen, helpen bij bevallingen, stallen uitmesten, ... ) gedaan op meerdere zorgboerderijen, tot wanneer ik eerder dit jaar had besloten om eigen dieren te willen. Waarom? Ik werd 1 keer valselijk beschuldigd van 5 cavia's gedood te hebben. Ja, inderdaad, het is mogelijk dat mensen je als vuil behandelen, zelfs nadat je duizenden euro's in hun zorgboerderij hebt gestopt! 🤢🤮 Ik was de voorlaatste verzorger op een zondag & in de groepen op WhatsApp & Facebook werd ik tot de orde geroepen, omdat ik 5 cavia's zou "vermoord" hebben - ze lagen dood met plukken haar die uit de huiden waren gevallen. De voorzitster van de zorgboerderij liet een autopsie doen, waardoor er absoluut geen slechte wil van mijn kant bleek. Uiteraard! Ik had mijn eigen dierenarts gecontacteerd indertijd voor meer info.; de cavia's zouden dood kunnen gegaan zijn door ziektekiemen (was daar zeer vuil toen ik de verblijfjes schoonmaakte), door een roofdier of zo, maar zeker niet door een mens. Op het einde van de rit bleken er nog 3 te leven van de 5 - waren ze herrezen uit de dood of zo?! Kortom, ik had & heb mijn buik vol van zorgboerderijen. Ik had navraag gedaan bij een zorgboerderij met paarden & die voorzitster gaf me een adres door van een baas van een kinderboerderij die een paar konijntjes had om weg te schenken (heb er wel voor betaald, om de kinderboerderij te steunen). Ze werden daar heel goed verzorgd, ik heb niks slechts te zeggen over de baas van de kinderboerderij.

Op 17/04/2022 ging ik de konijntjes halen, spannend was het! 😍 Over de leeftijd is er discussie. Ze zouden geboren zijn op 09/12/2021 volgens de baas van de kinderboerderij, maar de dierenarts vermoedt dat ze nu nog maar een paar maanden (tussen 0 & 3 maanden) zijn. Een week na de aanschaf van de konijntjes - ik wou hen laten wennen aan mijn thuis -, ging ik naar de dierenarts. Alles was super, ze kregen ook vaccins. Nu, iets waar ik spijt van heb, is het volgende: 2,5 week werden de konijntjes gecastreerd. Ik heb dat laten doen, omdat iedereen me dit aanraadde, maar ik raad het absoluut af. Mijn konijntjes, broertjes volgens de baas van de kinderboerderij, vochten immers niet (ze zijn erg gehecht aan elkaar & ook aan mij ondertussen) & ik heb er veel complicaties mee gehad. De hechtingen werden constant opengebeten, waardoor de ene rakker dubbele hechtingen moest krijgen & de andere driedubbele. Ze liepen ook met een kraag rond, maar die beten ze kapot. Dwangvoeren moest gebeuren. Ze werden depri. Een heel gedoe. De dierenarts had zoiets nog nooit meegemaakt. Sinds een paar dagen zijn ze weer zichzelf, wat een geluk!

Nu, ik geef mijn lieverds als snack een halve wortel (volgens een vast ritueel in de avond), ze willen niks anders dan wortels naast biks & het hooi. Ik leer hen trucjes aan & heb al andere snacks geprobeerd, maar komt niet goed ... 😁 Met de trucjes wel. Ik moet zeggen dat ik sta te kijken van de snelheid waarop de dieren mij accepteerden, rekening houdende met het feit dat ze praktisch gezien nog baby's waren. Na 1 week kreeg ik zachte beetjes die overgingen in likjes. Ze springen & klauteren nog steeds op me & ik geef hen veel enrichment - afwisseling daarin vind ik wel een must. Momenteel zitten de rakkers nog binnen een omheining (6,5 m x 4,4 m) bij me thuis (binnen). Steevast & elke dag doen ze rond 09:30 binkies & ook rond 21:30. Wat me altijd blij maakt!🤪 Verder slapen ze van 12:30 tot 17:00 - 18:00.

Alvast bedankt om de tijd & energie genomen te hebben om dit door te lezen ... 

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom! Ik snap wel dat je na je ervaring met castratie denkt, nooit weer. Helaas gaan ongecastreerde rammen eigenlijk als ze een tussen de 4 en 12 maanden oud zijn 9 van de 10 keer met elkaar op de vuist. Ik hoop voor je dat het goed blijft gaan. Heel veel leesplezier hier!

• Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom! Ik sluit me inderdaad bij Kolino aan. De kans dat het rond hun puberteit mis zou gaan is enorm groot, en de castratie haalt dat risico wel voor een groot deel weg. Nooit helemaal, maar je hebt daarin de juiste keuze gemaakt. Daar ben ik wel van overtuigd 🙂

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-6-2022 om 11:40, VICTROLA zei:

Jaren heb ik vrijwilligerswerk (dieren voederen, verzorgen, druppels in ogen / oren doen, helpen bij bevallingen, stallen uitmesten, ... ) gedaan op meerdere zorgboerderijen, tot wanneer ik eerder dit jaar had besloten om eigen dieren te willen. Waarom? Ik werd 1 keer valselijk beschuldigd van 5 cavia's gedood te hebben. Ja, inderdaad, het is mogelijk dat mensen je als vuil behandelen, zelfs nadat je duizenden euro's in hun zorgboerderij hebt gestopt! 🤢🤮 Ik was de voorlaatste verzorger op een zondag & in de groepen op WhatsApp & Facebook werd ik tot de orde geroepen, omdat ik 5 cavia's zou "vermoord" hebben - ze lagen dood met plukken haar die uit de huiden waren gevallen. De voorzitster van de zorgboerderij liet een autopsie doen, waardoor er absoluut geen slechte wil van mijn kant bleek. Uiteraard! Ik had mijn eigen dierenarts gecontacteerd indertijd voor meer info.; de cavia's zouden dood kunnen gegaan zijn door ziektekiemen (was daar zeer vuil toen ik de verblijfjes schoonmaakte), door een roofdier of zo, maar zeker niet door een mens. Op het einde van de rit bleken er nog 3 te leven van de 5 - waren ze herrezen uit de dood of zo?! Kortom, ik had & heb mijn buik vol van zorgboerderijen. Ik had navraag gedaan bij een zorgboerderij met paarden & die voorzitster gaf me een adres door van een baas van een kinderboerderij die een paar konijntjes had om weg te schenken (heb er wel voor betaald, om de kinderboerderij te steunen). Ze werden daar heel goed verzorgd, ik heb niks slechts te zeggen over de baas van de kinderboerderij.

Dat ze gelijk uitgaan dat een mens de oorzaak is... ''Mensen als vuil behandelen'' vind ik wel een erg grote uitspraak hoor. Maar ik snap dat dat heel erg naar is, zomaar van zoiets beschuldigd te worden.

In ieder geval... Welkom op BunnyBunch!

PS: Hoe heten je nijntjes eigenlijk?

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .