Ga naar inhoud

Gezondheid Pieter


Cheeta26

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn konijnen nu bijna 5 weken. Vandaag zijn ze precies een jaar oud. Nu maak ik me geregeld zorgen om mijn ex-ram Pieter en heb dat ook aangekaart bij hun inenting op 16 mei. Toen is er in zijn bekje gekeken met een otoscoop maar niks bijzonders gevonden. heb nu vakantie en dan valt het me nog meer op. Met zijn zus Kushi vormt hij een koppel en dat gaat goed. Maar ze zijn qua karakter als dag en nacht.

 

Pieter is rustig.. erg rustig.  Dat is hij zijn hele leven al volgens zijn vorige eigenaren. Ze komen uit een nest van 4 en hij was bij de geboorte al een slag kleiner dan de rest. Waar de andere 2 rammen hun vader wel eens achternazaten deed hij dat nooit. 

 

Ik heb van de week een tweede soort hooi bijgehaald (Timothy) omdat hij slecht hooi eet. Ik heb gisteren eens goed zitten observeren en hij lijkt echt na zorgvuldige selectie de kleinste en dunste sprietjes te pakken. Je hoort hem ook niet kauwen dan. Brokjes vind hij erg lekker. Ze krijgen 2x 23 gram SS per dag. Hij weegt 1527 gram.. zus Kushi 1854 gram. Hij gaat dan ook aan de haal  met de bak soms. Maar na voedertijd zoekt hij zijn plekje in de hoek van de ren op in de zon.. eet zijn blindedarmkeutels.. drinkt water en gaat lekker zitten suffen... nou is hij ook nog in de rui dus krijgt hij 2 lijnzaadbrokjes van me, daar is ie ook erg enthousiast over. Ik vindt regelmatig kettingkeutels.. Als je met snoepjes komt (Selective naturals Meadows Loops) wordt ie erg enthousiast maar die heb ik nu op. Ze hebben een wilgenbrug in de ren en zo'n bundel met inmiddels losse wilgentakken. Daar knabbelt ie af en toe ook aan. Oh en nu valt er wel eens kiwi bloesem in de hoek van de ren. Dat eet hij ook. Ik voor 's morgens eerst vers hooi en water.. dan pas brokjes

 

Sorry voor het lange verhaal. Maar mijn conclusie is.. doordat hij bij de geboorte al een slag kleiner was verklaart het denk ik zijn rustige karakter en wellicht wat verborgen mankementen. Maar met het hooi eten wil ik wat dingen uisluiten. We gaan zondag een paar dagen naar Drenthe, dan zorgen mijn ouders voor ze. 

 

Nou wil ik als we terug zijn een foto laten maken van zijn gebit maar eigenlijk wil ik weten of er niet meer aan de hand is. Wat kan ik dan het beste laten nakijken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hij weinig hooi eet is een zorgenpuntje, maar verder lees ik niet zoveel geks. Ik denk ook dat hij misschien wel veel brokjes en extra's krijgt, en niet zo veel hooi hoeft te eten om die reden. Daar zou je nog wel wat mee kunnen zoeken, met de verhoudingen. Het ene konijn is rustiger dan het andere konijn. Als alles goed functioneert hoeft dat geen probleem te zijn. En overdag slapen, soezelen en dutten mijn konijnen ook veel, zeker als het net als vandaag wat warmer is. Als ik om half 5 buiten sta met de hond, zoals vanochtend is het wel echt volop activiteit bij de konijnen. Het zijn schemerdieren, dus dat klopt ook wel. Best kans dat Pieter gewoon ook elke nacht het feestbeest uithangt, en overdag lekker ligt bij te komen. Het hoeft dus niets geks te zijn. Zolang hij maar eet / drinkt / keutelt en er niet helemaal apathisch bij zit.

 

Als je echt het gevoel hebt dat het mis zit, is het gebit na laten kijken / gebitsfoto's en als hij er dan toch is voor een foto misschien ook een foto van buik/skelet voor de zekerheid als je het er voor over hebt van kosten? Hoewel ik betwijfel of er veel uit zal komen.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij @Evee, ik lees niks geks. Ik heb ook een hele rustige ram gehad, ik dacht dat hij misschien heel oud was, maar ik heb hem nog 7.5 jaar gehad, dus dat kan niet echt haha! 

Niets van wat je zegt vind ik heel zorgelijk. En niets geeft een indicatie van wat er dan nagekeken zou moeten worden. Foto's, bloedonderzoek, urineonderzoek, is nogal wat voor een konijn met als enige aanwijzingen een beetje klein en rustig. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie wijze woorden. De dierenarts om de hoek is niet echt konijnkundig heb ik het idee. 

 

Wellicht is hij 's nachts ook wat actiever, dat weet ik niet. Hij eet die paar sprietjes hooi ook meestal vroeg in de ochtend (volgens mijn vriend want die is er vaak eerder uit) en ik zie hem 's avonds na 9 uur een beetje hooi eten.

 

Wellicht komt het doordat Kushi vrij actief is dat het zo opvalt. Die gaat pas een paar uur na de ochtendbrok slapen.

 

Ik ga dan na onze vakantie een foto laten maken van zijn gebit. Ze krijgen ook niet met regelmaat groenten.. juist omdat hij zo slecht hooi eet.  Zijn keutels zijn ook anders van vorm dan die van haar en pikzwart.. en het zijn er minder.. maar dat is al zo vanaf dat ik ze heb zowat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou nog iets met brok kunnen minderen of naar 1x switchen om zo meer hooi eten aan te moedigen. Mijn konijnen zijn 1,3 en 1,6 kg, dus wel iets kleiner dan de jouwe, maar ze krijgen maar 1x per dag 30 gram brokjes. Ik merkte zelf dat 1x brokjes geven 's avonds beter werkt en dat ze dan 's ochtends flink veel hooi eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die donkere kleur zegt inderdaad wel dat hij weinig hooi eet. Lastig om te zeggen waar je goed aan doet. Ik zou eigenlijk zeggen, zorg dat hij genoeg lange vezels krijgt, dingen waar hij goed voor malen met z'n kiezen. Hooi is daar het makkelijkste voor, maar er zijn meer opties. Denk aan (wilde) kruiden. Ik zal het nog maar weer een keertje roepen, ik vind weegbree een mooie aanvulling, paardenbloemblad ook. Gedroogd kunnen je dit vermengen met het hooi. Welk merk timothyhooi heb je gehaald? Ik heb voor mijn konijnen ooit kruidenhooi van hobbyfirst gehaald, in mijn herinnering is dat ook met vrij dunne sprieten, net zoals puik, maar puik moeten ze hier niet!

 

Misschien is het ook een idee om langzaamaan wat groenvoer op te gaan bouwen, dan heb je toch wat meer opties waar je uit kunt kiezen wat betreft voeding. Het gaat erom dat hij met zijn kaak een malende beweging maakt om zijn tanden af te laten slijten, dit kan ook met groen. Heb je al eens gras geprobeerd? Uiteraard eerst met kleine beetjes proberen!!!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie suggesties hier kan ik vast wel wat mee. Gras kennen ze van hun vorige eigenaar.. dat aten ze als ze in de ren gingen 1 a 2 keer per week. Maar ik heb geen gras in de tuin.  We gaan het na onze vakantie bekijken. Het laatste hooi wat ze daar kregen was Compact Gras. Dat waren echt hele korte sprieten. Maar ik heb zo'n gevoel dat je die alleen in grote balen kan krijgen en ik heb net dus 2 nieuwe pakken hooi gehaald. Ik heb ze een keer of 3 gesneden andijvie gegeven uit zo'n 200 grams verpakking en als ik paardebloemblad in mijn tuin vind krijgen ze dat ook. Het weidehooi is van Puik. De Timothy is van Vitakraft. Ik heb ook nog een zakje kruiden en plantenmix van Beeztees

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hier even een update. We zijn inmiddels terug van vakantie. Pieter lijkt beter hooi te eten en pakt ook de langere dunne stengels. Ik heb hem een paar dagen terug wel een uur lang achter elkaar hooi zien eten.. op zijn eigen trage manier. Wellicht komt het ook door de nieuwe zakken. Bij de oude portie had ik het standaardhooi van de Welkoop nog in de hooiton liggen met het weidehooi erbovenop. Toen dat weidehooi op was besloot ik het standaard hooi weg te doen omdat alleen Kushi dat goed eet. Dat hooi was vochtig en ik zag schimmelplekken. Hele ton leeggegooid.. schoongemaakt en voor ik het nieuwe hooi erin deed heb ik er een vuilniszak ingedaan. Bij regen blijft er water op de klep staan en als je dat eraf dept is er niks aan de hand.

 

Ik heb bij onze dierenarts om de hoek geinformeerd. Specifieke gebitsfoto's doen ze alleen in Utrecht en voor een foto van zijn kop moet hij onder narcose. Dus dat laten we zitten. 

 

Wel valt het me op dat zijn ruggegraat scherper voelbaar is.  Ik stop hem af en toe wat extra's toe door het gaas als Kushi niet in de buurt is en heb ze gisteren geintroduceerd tot witlof. Met brokjes gaan ze gelijk op maar verder eet zij gewoon veel sneller. De andijvie en witlof heb ik gisteren in 2 bakken gegeven en daarna pas de brokjes. 

 

Wat me wel opvalt is dat Kushi nu de dominante is sinds we terug zijn. Eerder waste zij hem en deed dan het vacht prutsen. Nu mag hij niet meer op het kleine schuilhuisje zitten. Als zij wilde rijden op hem dan gaf hij een grom en joeg achter haar aan. Nu rent hij van haar weg maar zet haar niet meer recht. Ze jaagt ook veel meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hierbij een gerichte vraag over bijvoeren. Ze krijgen samen 44 gram SS per dag verdeeld over 2 porties. Voordat ze de avond brok krijgen geef ik ze 100-120 gram andijvie en witlof. Pieter krijgt na de avondbrok 2,5 lijnzaadbrokje. Nu de vraag.  Als je bijvoert met de gezonde snacks die vermeld staan in het artikel over konijnen aan laten komen. Moet je dat dan ook opbouwen? 

 

Ik heb van die kruidenmix van de welkoop. Die heb ik  gehaald voordat ze kwamen en daar doe ik zo nu en dan wat van in het hooi. Alleen eet Pieter dat niet. Keutels blijven zoals ie ze altijd maakt met elke dag een kettingkeutel. Alleen veeeeel minder dan Kushi omdat die gewoon veel meer hooi eet.

 

Ik weet dat dit een forum is en dat jullie ook gewoon je leven hebben. Maar hoop dat jullie advies hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net effe langs de dierenarts geweest omdat Pieter 1310 gram woog. Zijn advies was meer brokjes voeren en ze apart voeren. Hij heeft zijn buik bevoelt en hart en longen beluisterd op mijn verzoek. Dat was allemaal goed. Ik ga liever een keer te veel dan te weinig. Hij stelde voor om hem 20 grqm per kilo te voeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had je het artikel op deze site gelezen met tips voor moeilijke hooi eters? Barni- kruidenhooi word vaak wel redelijk goed gegeten of hier valt de thymotie hooi van de welkoop ook in de smaak met dikke groene stengels. Ik wil deze 2 ook nog wel eens door elkaar mengen. Misschien is dat ook nog iets om naar te kijken welk soort hooi jou konijntje het liefste heeft 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had keutels meegenomen maar die zagen er volgens hem goed uit. Hij kon er wel aan zien dat hij slecht hooi eet.  Ze krijgen nu samen een bak van 100 gram 's avonds. Andijvie en witlof en ik heb nu ook radijs gehaald.  Dat heb ik nog niet geintroduceerd. De andijvie snij ik nu van de krop af dus daar moeten ze wel voor kauwen. Hij krijgt ook peterselie extra van me. Dat gaat goed al moet ik oppassen met de dikke stengels merk ik. Daar had hij gisteren rare keutels van die hij vervolgens weer half opeet. Hij keutelt sinds 2 dagen wel meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wormen zitten meestal in de blinde darm, de kans dat je ze op de gewone keutels ziet is vrij klein, of het is een hele forse besmetting, dan gebeurt het wel dat je ze op de normale keutels ziet. Heb je niet toevallig de blindedarmkeutels gezien gisteren? Want die hoort een konijn op te eten. Die zien er ook een beetje raar uit, dat is een trosje van keuteltjes, vergelijkbaar met een druiventrosje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net hem apart gevoerd. Van renpanelen in de ren worden ze alert en bang van. Hij wou dus eerst niet en dus ook niet eten. Uur later weer geprobeerd en toen hem de ren uit gelokt. Hij kreeg op een gegeven moment meer oog voor zijn omgeving maar we hebben een stukje dat ik snel kan afbakenen omdat het aan 3 kanten al dicht is Het duurde een uur maar uiteindelijk had hij alle brokjes en wat groente op. Als ik dit elke dag zo moet doen dan moet het maar

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Cheeta26 zei:

Net hem apart gevoerd. Van renpanelen in de ren worden ze alert en bang van. Hij wou dus eerst niet en dus ook niet eten. Uur later weer geprobeerd en toen hem de ren uit gelokt. Hij kreeg op een gegeven moment meer oog voor zijn omgeving maar we hebben een stukje dat ik snel kan afbakenen omdat het aan 3 kanten al dicht is Het duurde een uur maar uiteindelijk had hij alle brokjes en wat groente op. Als ik dit elke dag zo moet doen dan moet het maar

Het duurde dus een uur omdat hij zijn omgeving ging inspecteren

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .