Ga naar inhoud

Hormonen of eenzaamheid?


Lindaenluna

Aanbevolen berichten

Hoi hoi,

 

M'n voedster staat voor eind juni op de planning voor castratie. Na lang wikken en wegen de knoop doorgehakt. Vind het megaspannend, maar wil ook niet weer een konijn verliezen door baarmoederkanker. Maarrr, qua gedrag is Luna onwijs veranderd sinds een maandje en ik vraag me af of dat nu de puberteit is of iets anders. Ze is soms om achter het behang te plakken. Ze knaagt aan alles (logisch want konijnen knagen). Maar het lijkt nu meer dan ooit. Ze lijkt soms wel bijna hyper. Rennen, knagen en weer racen en dan graven. Ook knaagt ze weleens aan onze tenen of benen als we in de weg zitten. Dat deed ze nooit. Nu ze nog even alleen zit, probeer ik haar zoveel mogelijk aandacht te geven en zet soms een deel van de woonkamer af (normaal heeft ze haar hokje en ren 24/7 tot haar beschikking). Dan kan ze lekker bij ons op de bank, maar daar haalt ze ineens de gekste capriolen uit. Ook soms gevaarlijk. Zo sprong ze laatst ineens omhoog op de rugleuning, want ze zag een wandplankje dat er al jaren hangt. Ook plaste ze ineens op het kleed. In haar ren heb ik allerlei speeltjes om te knagen en graven, maar soms gaat ze daar heel aggresief op te keer. Is dit gewoon de puberteit en moet ik soms gewoon even tot 10 tellen? Of mist ze een maatje? Ik vind het zo rot voor haar, want weet dat ze daaronder een lief konijntje is. Maar soms zitten m'n vriend en ik met onze handen in het haar. Is dat ook iets wat castratie kan verhelpen? Of in ieder geval kan minderen? Heb dit met m'n andere konijntjes niet echt meegemaakt. Althans, ik kan het me niet herinneren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is ze nu? Tijdens de puberteit zijn dit soort dingen wel het ergst ja, dus als ze daar middenin zit zal dat er zeker mee te maken hebben 😄 

 

Geen maatje hebben zal zeker ook meespelen, want als ze wel een maatje hebben kunnen ze daar veel energie in steken en dan heb je minder vervelend gedrag. Castratie verhelpt het wel iets, maar dat duurt wel even voor je het ziet. Castratie haalt ook niet alle hormonen uit het lijfje, die worden op meerdere plekken aangemaakt, dus een beetje hormonaal gedrag zal ook wel blijven. Maar als het goed is zouden zowel de castratie als het opgroeien en uit de puberteit raken samen wel veel verschil moeten maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is nu 7 maanden, dus denk op haar hoogtepunt haha. Ben ook echt een kluns met dwangvoeren. Dus hoop stiekem dat ze na de castratie weer zelf gaat eten. Nu is ze helemaal gek van eten. Ze maakt geluidjes. Een soort knorren/zoemen en als het niet snel genoeg gaat, klimt ze zelfs tegen de tralies op. Kleine dondersteen 🤭

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .