Ga naar inhoud

Nagels knippen van konijnen

Nagels knippen konijn  

92 leden hebben gestemd

1. 1. Knip jij zelf de nagels van jouw konijnen?

• Ja
      28
    • Nee, ik zorg dat ze natuurlijk afslijten
      46
    • Nee, ik laat het doen
      18

Aanbevolen berichten

Wij zijn wel eens benieuwd hoe het zit met nageltjes knippen!

Knip jij zelf de nagels van jouw konijnen? Of is het niet nodig omdat je zorgt dat ze natuurlijk afslijten?

Of laat je het een konijnentrimmer / dierenarts / dierenartsassistente / konijnenopvang of iemand anders doen?

En hoe vaak knip je de nagels van jouw konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ja ingevuld, ik knip de nagels zelf. Maar ik zorg ook wel dat ze natuurlijk kunnen afslijten. Daardoor is het meestal maar 1x per jaar of nog minder vaak nodig dat ik ze knip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij knippen ze zelf, zo'n 2x per jaar. Dit doen we als ze al van de dierenarts afkomen of vanwege een andere reden al in hun reismand je zitten. In één keer door nageltjes knippen en dan zijn ze er weer voor een tijdje vanaf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het 1 keer per jaar zelf en de andere keer laat ik het de dierenarts doen als ze daar toch zijn voor de vaccinaties. 2 keer per jaar is wel het minimale, maar het is zo'n operatie met veel stress, ik vind het ok zo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Marjoleink zei:

Mijn konijnen wonen buiten, en hebben stoeptegels als ondergrond. Nagels knippen is nog nooit nodig geweest.

Idem, wij hebben de nageltjes nog nooit hoeven knippen.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Evee zei:

@Marjoleink@Okki

Ook de duimnagels niet? Want mijn konijnen leven ook op stoeptegels, en bij de meesten hoef ik ook nauwelijks iets te knippen. Maar die duimnageltjes vaak wel ongeveer eens per jaar.

Neehoor, nooit iets van gemerkt dat die te lang werden, en ook de dierenarts vindt het allemaal prima bij de jaarlijkse check.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij leven deels op tegels en ik knip de nagels zo’n 4x per jaar. Vaak inderdaad wanneer ik ze voor iets anders moet oppakken. Ik zorg dat ze niet voorbij de haargrens van de pootjes groeien. Hoe lang laten jullie de nagels maximaal doorgroeien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier eigenlijk alledrie de opties. 😁 Ik zorg er voornamelijk voor dat de nagels natuurlijk afslijten, maar eens per jaar, wanneer de nijnen 'gevangen' worden voor de inentingen, kijk ik of de nagels geknipt moeten worden. De klauwtjes knip ik dan sowieso, die mogen altijd wel, de andere nagels zijn enkel nodig voor 'het mooie', daar gaan enkel de scherpe puntjes af. Dat doe ik dan zelf of ik laat het de dierenarts doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze lopen op tegels, dus zoveel mogelijk slijt zelf af,maar af en toe knip ik er een stukje van af. Combineer het ook altijd als ze toch opgepakt moeten worden. De grens die ik aanhoud varieert. Nairobi heeft vrij lange haren dus dan knip ik ze wel wat korter, anders zijn ze nog te lang. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Voor mijn Droppie komt eens in de zoveel tijd een professional voor zijn lange vacht, en die neemt gelijk de nageltjes mee wanneer ze nodig zijn, en voor Dotje doet ze de nagels als t voor Droppie nodig was, dan pakken we Dotje niet op als t niet nodig is

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .