Ga naar inhoud

Verkleving


Lio en Leia

Aanbevolen berichten

Ik kom net terug van de dierenarts met Lio. Zijn piemeltje is verkleefd. Dit wist ik al eerder en ik moest het in het oog houden. Omdat hij zichzelf nat plast ben ik vandaag gegaan. Er zit een zwelling/ontsteking op en ik moet er nu antibioticazalf opsmeren. Volgende week gaat hij een ingreep ondergaan om zijn piemeltje los te maken en gaat de dierenarts ondertussen ook een foto nemen om zijn nieren ook te controleren. Her is niet zeker dat zijn piemeltje nadien niet terug gaat verkleven.  Heeft iemand hier nog ervaring mee want ik vind er niets van terug? 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update: Lio heeft gisteren zijn ingreep aan zijn piemeltje gehad. Mijn dierenarts (konijnkundig) had hier eerder ook nog niet echt ervaring mee. Zijn piemeltje was verkleefd met littekenweefsel  stond scheef waardoor hij op zz plaste.  Hij heeft alles mooi kunnen wegsnijden.  DA heeft ook foto van zijn buik genomen en alles was in orde. Ik moet 5 dagen fucidine smeren en hopen dat het niet terug gaat verkleven. Ocharme die duts. Ik had eerder geen wonde aan zijn piemeltje gezien, zal vermoedelijk toch door beet van zijn (toen nog niet gesteriliseerd) vriendinnetje geweest zijn.  Gelukkig heeft dit geen invloed gehad op hun relatie en zijn ze een leuk koppeltje 🙂.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Hallo allemaal. Na de ingreep is het een paar dagen goed gegaan maar helaas zag ik terug dat hij over zichzelf plast aan de linkerkant. Ik ben ondertussen terug naar de dierenarts gegaan en zijn piemeltje bleek terug ontstoken en terug een bijtwonde. Leia is veel rustiger nu. Ik zie ze echt niet op elkaar rijden. We vermoeden dat hij er zelf in bijt. Ik moet nu langere tijd metacam geven en zijn piemeltje elke dag insmeren met fucidine. Ik ontsmet de zone waar hij op plast met skinrepair van 'jouw konijn'. Zijn huid is nog niet aangetast.  Ik ben dit nu terug een volledige week aan het doen maar de ontsteking blijft. Ik zie kleine rode bolletjes op en vlaak naast zijn piemel. Verder zijn er helemaal geen andere symptomen. Hij eet goed, is heel actief, drinkt goed. Ik zie hem wel heel vaak zichzelf wassen overdag. Ik zou niet weten hoe die ontsteking er steeds komt. Hij is zindelijk, ik leeg alle dagen hun toilet, veeg de ren dagelijks. Iemand nog tips? Ik was zelf beginnen opzoeken en kwam ook op syfilis. Is dit mogelijk? Mijn DA heeft heeft hier zelf niet over gesproken. Ik stel mij echt de vraag waarom de fucidinezalf niet werkt of moet ik nog verder blijven smeren? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw verhaal lezende van de rode plekjes ging bij mij inderdaad meteen een "is dit geen syfilis" lampje branden. Zo gek is de gedachte dus niet. Hij heeft geen plekjes bij z'n bekje? Ik zou de vragen die je hebt aan de dierenarts stellen. Mocht de verdenking bevestigd worden dan moet je beide konijnen behandelen.

 

Zou hij jeuk hebben dat hij er in bijt?

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, als je ze beiden met de juiste antibiotica behandeld komen ze er met een maand ofzo wel vanaf, mits dat het is natuurlijk. De een kan symptoomloos drager zijn, vandaar dat je ze beiden moet behandelen bij zo'n diagnose, anders heb je kans op herbesmetting.

 

De dierenarts kan hopelijk bepalen wat het is en of syfilis een mogelijk optie zou kunnen zijn. Ik zat ook nog aan vlooien of andere bijtende insecten (luis?) te denken, maar ik ken geen verhalen dat er dan alleen de plekken bij de geslachtsdelen worden aangedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel! Ik weet niet goed wat ik het beste nu doe. De DA had gezegd de behandeling nu met metacam en fucidine nog minstens 4 weken vol te houden. Ik ben pas vorige dinsdag geweest dus nog maar 1 week. Ik had ergens verwacht dat die ontsteking na een week toch zou minderen... Ik denk dat ik hem een mailtje ga sturen ivm die bolletjes en met de vraag of het toch syfilis zou kunnen zijn. De DA staat op jullie lijst (in België). Ik heb er wel vertrouwen in maar wil wel zeker zijn. En binnen 3 en een halve week vertrekken we 8 dagen op vakantie. Lastig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net gebeld met de dierenarts. Het was zijn collega (op hun website zie ik dat zij ook vooral konijnen behandelt). Ze gaf aan om zijn advies van 4 weken smeren toch nog even vol te houden. Nu na 1 week zou wat snel zijn om verbetering te zien. Erger is het ook niet. Indien na 2 tot 3 weken steeds hetzelfde is moet ik teruggaan en dan andere behandeling. Uiteraard ook wanneer andere symptomen. Ik hou Lio goed in het oog, zou graag ook een camera willen maar mijn man verklaart mij een beetje gek 😄. Ondertussen blijf ik dapper smeren. Gelukkig laat hij zich goed pakken. Af en toe stampt hij met zijn poten (je zou voor minder.. ). Ik geef hem na de verzorging een paar gedroogde stukjes groenten als snoepje. Gisteren probeerde ik een stukje verse groente wat al klaar stond maar hij weigerde dit op te eten. Paste niet in zijn schema 😉. Het blijft toch een mysterie vanwaar die ontsteking komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Na weken fucidine smeren en metacam zie ik geen verbeteting. Ik ben vandaag terug naar de dierenarts geweest. Nog steeds ontsteking en etter aan zijn piemeltje...volgens dierenarts is het geen syfilis want dit ziet er anders uit maar we zijn toch gestart met de behandeling. Vandaag zijn eerste spuit. Het is volgens de dierenarts een speciaal soort antibiotica dat indien hij dit oraal zou krijgen hij zou overlijden. Ik weet niet hoe het noemt.  Was toch wel effe raar om te horen. Volgende week zijn tweede spuit. Ik hoop echt dat dit aanslaat want weet het anders niet meer. De fucidine moet ik niet meer doen. Ondertussen ben ik het vertrouwen va  Lio wel wat kwijt. Hij loopt weg van mij en stampt met zijn poten wanneer hij mij ziet. Ik vrees dat ik het terug met veel geduld ga moeten opbouwen. 

Laatste wat kan is amputatie maar dit is echt het allerlaatste. Wil ik kost wat kost vermijden want is toch een zware ingreep met een zware nazorg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel! Ik hoop ook dat het werkt. Lio is maar anderhalf jaar. De kans dat er veel mis gaat met een amputatie is heel groot denk ik. Ook nadien voor terug infecties... 

Momenteel lijkt hij er niet veel last van te hebben maar ik hou hun hok en ren heel erg netjes, spuit alle dagen skinrepair van 'jouw konijn' op zijn billen zodat zijn huid door de urine niet ontsteekt. Zijn huid van zijn billen is goed dus dit blijf ik wel verder gebruiken. Samen met antibioticakuur en metacam kan ik momenteel niet meer doen denk ik...Ik vind het echt zo erg voor hem dat hij dit voor heeft. Dat hij nu wat boos is op mij  neem ik er nu maar bij. Tussen Leia en hem is het nog steeds heel goed😊  🥰

aangepast door Lio en Leia
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel 😊 . Ja, ik wil toch echt proberen om alles te doen om hem te helpen maar het is geen evidente verzorging om dit dagelijks te doen. Nu ik de fucidine niet meer doe en maar enkel de spray is iets makkelijker. Ik kan dit doen terwijl hij aan het eten is of gewoon op mijn schoot hem op zijn twee achterste pootjes laten staan. Met de fucidine moest ik hem echt hanteren en in mijn armen houden als een baby. Ik denk dat dit steeds heel angstig was voor hem. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke kruiden ben je van plan om te geven? De meeste kruiden kun je zonder problemen geven. In de lijst met kruiden (https://www.bunnybunch.nl/informatie/kruiden-voor-konijnen ) zie ik, onder het kopje ontstekingsremmend, volgens mij niks dat een wisselwerking met antibiotica heeft.

 

Quote

Ontstekingsremmend
Gedroogde kruiden: Aardbeiblad, braam, goudsbloem, kamille, korenbloem, weegbree, wilg, bloemenmix.
Gedroogd fruit en groenten: Papaja, pastinaak.

 

Andere kruiden waarvan ik ook nog zeker weet dat ze ontstekingsremmend werken, zijn tijm en oregano. Die werken meer op de slijmvliezen, maar gezien het om zijn piemeltje gaat, misschien ook wel interessant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel! Ik ga eens kijken op het lijstje. Ik geef nu af en toe (om de twee drie dagen) gedroogde weegbree of een gedroogde bloemenmix. Verse tijm heb ik staan en geef ik heel af en toe. 

Is het dan best dat ik van op het lijstje een drietal kruiden neem en deze dan gedurende een bepaalde periode dagelijks geef? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Eventjes een update. Gisteren is mijn zoon met Lio naar de dierenarts geweest voor zijn derde antibioticaspuit (wij zijn nog tot morgen op vakantie). De ontsteking op zijn piemeltje is eindelijk weg. Oef! De kuur voor syfilis heeft gewerkt ondanks dat klinisch beeld geen syfilis gaf. De scheefstand van zijn piemeltje zal blijvend zijn waardoor hij zijn linkerkant zal blijven nat plassen. Zijn huid is nog steeds heel mooi. De dierenarts raadt aan af en toe zijn haren te wassen. Lio is een langharig konijn (teddy widder). Hoe doe ik het best? Wekelijks of zien hoe het gaat? Lio is het gewoon om wekelijks geborsteld te worden maar wassen is natuurlijk iets anders. Dierenarts zegt zijn achterkant in bakje en lichtjes lauwwarm water over laten lopen met de kraan. Maar kan ik dit ook in de winter blijven doen? Of in de winter met vochtige doekjes werken? Hij zit overdekt buiten.

Ik geef nog steeds metacam en mag ik ook even blijven geven. Ik wil dit nog een tijdje doen om te vermijden dat hij toch nog van jeuk ofzo aan zijn piemel zou bijten. Hoe lang zou ik dit kunnen geven? Sorry voor mijn vele vragen maar mijn zoon heeft natuurlijk niet doorgevraagd bij de dierenarts 😉.

Ik ben al blij dat we de ontsteking onder controle hebben en niet tot amputatie moeten gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staan tips over het wassen van een konijn:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/wassen-van-een-konijn

 

 

Als het moet, dan moet het. Toch zou ik zelf niet de voorkeur geven aan vaak wassen, dat maakt de huid extra kwetsbaar. Als het lukt met natuurlijke billendoekjes (zonder parfum, geur, ontvetter en zooi er in) dan zou ik dat wel proberen en zo min mogelijk wassen.

 

Als je in de winter wast, zou ik hem binnen houden tot hij droog is. Maar dan zit je wel vaak met overgangen. Ik vraag mij heel eerlijk af of het wel verstandig is dit konijn buiten te houden. Zowel in zomer (myiasis) als winter (kou) Maar ik weet niet of je een optie hebt om ze binnen voldoende ruimte te bieden.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Evee! Ik denk ook dat ik het wassen maar voor heel af en toe ga houden en het proberen onder controle te houden met doekjes. Hij loopt er nu ook al een hele tijd mee rond en zijn huidje is nog steeds mooi. Ik spuit ook regelmatig skin repair van 'mijn konijn' op zijn billen.  Ik had ook gedacht dat hij beter binnen kan maar we hebben echt niet de ruimte. Tijdelijk heeft hij al binnen gezeten maar dan kan ik hun echt niet 4 vierkante meter geven.  In de winter zet ik plexiglasplaten. Ik ga er denk ik nog bijkopen zodat er echt geen regen en tocht in de ren kan. Rekening houdend uiteraard met goede verluchting. Nu in de zomer hou ik alles extra netjes. Tot hiertoe geen vliegen in de buurt. Mijn budget voor hun ren zit ondertussen boven de 1000 euro 🤣. Daar nog alle dierenartskosten bij ondertussen... Maar ik heb het ervoor over 😍

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij @Evee. Wassen doe je liever niet of zo min mogelijk, ook vanwege de stress die het veroorzaakt. Als je toch wast, dan zou ik er de voorkeur aan geven om het met enkel water te doen of met een heel klein beetje knaagdierenshampoo, maar bij urine is dat niet altijd nodig. Babydoekjes van 100% water of washandjes kunnen ook helpen. 

In de opvang waar ik vrijwilliger ben wordt ook regelmatig hypercal voorgeschreven bij smetplekjes, wondjes, urinebrand en dat soort plekjes. Dat is een tinctuur die je dan verdund aan moet brengen. Ik hoor er positieve verhalen over, maar moet eerlijk bekennen dat ik niet weet in hoeverre het echt geschikt is voor een konijnenhuidje (tinctuur is met alcohol, daarbij goudsbloem en sint janskruid geloof ik). Ik zou daar dus heel voorzichtig mee zijn en eventueel de dierenarts vragen, maar ik wilde het toch even typen omdat ik zo'n positieve verhalen hoor.

 

Verder inderdaad het beestje zo goed mogelijk droog houden. In de winter zou ik zelf dan wat sneller een snugglesafe geven en zorgen voor voldoende stro. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .