Ga naar inhoud

Konijn eet kieskeurig na castratie


Bruine Veder

Aanbevolen berichten

Hoi, mijn konijn is ongeveer anderhalve maand geleden gecastreerd en toen zijn ook direct zijn tanden bijgewerkt. 
Het probleem is een beetje dat hij veel minder eet dan voorheen uit kieskeurigheid. 
Normaal was hij gek op science selective, nu haalt hij zijn neus ervoor op. Ik heb een zak gemengd, daar eet hij de lekkere dingetjes uit.

Verder heb ik zijn favoriete hooi en kruiden, waar hij ook mondjesmaat van eet.

Hij keutelt en drinkt gewoon, heeft iemand toevallig een idee wat het kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de beeldvorming: het is een zwart dwergkonijn van 5,5 jaar. Hij krijgt 22 gram per dag, verdeeld over 2 porties. Zijn gewone hooi laat hij bijna helemaal liggen, maar gedroogde klavers gaan er op zich wel in.

 

En ja misschien heeft hij inderdaad minder behoefte, dat zou kunnen. 
 

Ik vroeg me af of het zou helpen als hij een maatje krijgt? We gaan over drie dagen naar een opvang om te koppelen (daarom is hij ook gecastreerd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou zeker kunnen helpen. Bij een konijn alleen is er geen noodzaak om het eten meteen op te eten, als er nog een kaper op de kust is natuurlijk wel. 

Hoeveel weegt hij? Van Science Selective is meestal tussen de 10 en 15 gram per kilo konijn voldoende, ik neem aan dat je daar wel zo'n beetje aan voldoet. Wat je zou kunnen doen is bijvoorbeeld na een half uur het restant van de brokjes weghalen, zodat hij daarna hooi moet eten als hij honger heeft. Wel opletten dat hij dat ook echt gaat doen. Je kunt wat verschillende soorten hooi proberen. En als niets helpt, zou ik toch weer zijn gebit laten bekijken. Een van mijn konijnen is in twee maanden tijd twee keer geholpen aan haakjes, en nu gaat het alweer jaren goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, dat zijn goede tips, dank je wel.

hij weegt ca 1,3 kg.

Ik zal inderdaad zijn brokjes weghalen. Ik geef hem nu ook tijdelijk gemengd voer, want ik heb liever dat hij daar een beetje van eet, dan van science helemaal niets.

En als hij straks een vriendinnetje heeft goed in de gaten houden of hij beter eet.

Mocht het niet echt verbeteren, dan kan ik inderdaad nog eens teruggaan naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet ook nog zeggen. Anderhalve week had ik hem ook weggebracht voor een koppeling. Ondanks dat de koppeling goed leek, was het nieuwe vrouwtje niet te houden. Ze was ergens buiten gevonden waar ze al langere tijd had overleefd. Ondanks dat het een lief vrouwtje was als je haar aaide, was ze de rest van de tijd alleen bezig met ontsnappen, wat haar ook lukte. 
Ik heb er alles aan gedaan om de ontsnappingen te voorkomen (hogere ren, ren verzwaren, het eindigde als een dekenfort, meer dan genoeg dingen om mee te spelen), maar het mocht niet baten, ze bleef over de ren springen en ik heb haar helaas terug moeten brengen. 
 

Tijdens de koppeling at mijn ram al veel minder (hij eet altijd slecht als hij ergens op een onbekende plek is/is geweest) en nu ben ik ook een beetje bang dat hij haar mist en daarom nog minder eet(?)

Daarom is er overmorgen een nieuwe koppeling gepland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoelang is je zak science al open? 

 

Ik doe steeds voer voor ongeveer twee weken in een bus, zodat de rest lang genoeg lekker blijft. Hier ook een keer een zak met gaatje gehad, waardoor de grote (8-12 weken) voorraad snel oud geworden was en die kieskeurigjes aten toen ook niet meer met smaak. 

 

Hopelijk helpt de medicatie hem er snel bovenop! En dan op naar een lief vriendinnetje 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grote zak is al een paar maanden open, maar ik doe net als jij telkens een beetje in een bus en de zak weer goed dichtmaken.

 

Inmiddels heb ik ook de uitslag van de dierenarts, hij heeft cocoidose. Ik weet niet of hij het tijdens de koppeling in de opvang heeft opgelopen of door stress. Maar ik vermoed een combinatie van beide, mijn konijn kennende is het overnachten van 5 dagen in een onbekende omgeving ook stressvol geweest.

 

Nu medicijnen voor de cocoidose, waardoor hij er naar verwachting weer snel bovenop zal zijn.

 

Bedankt voor jullie reacties allemaal 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overleg dan ook even met de opvang over de termijn van de koppeling, want over een paar dagen is hij nog niet beter natuurlijk. Het is een besmettelijke ziekte, dus goed om dat eerst onder controle te krijgen en dan pas weer te gaan koppelen. Hopelijk knapt hij snel weer op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .