Ga naar inhoud

Jonge duif?

Coco & Bobby
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoii hoii, 

ik heb sinds vandaag een jonge duif in de tuin. Nu regent het al de hele dag en ik ben bang dat hij door een poes gepakt word of te veel afkoelt. De moeder of vader heb ik niet gezien bij de duif. 
wat kan ik nu het beste doen?

ik denk dat het een tortol duifje is?

3B194EFE-EA2F-47BB-AA00-B9316DE390F0.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze wordt nog wel gevoed door de ouders denk ik, kan in ieder geval nog niet vliegen. Weet je waar het nest is? Zo ja, zou je hem terug kunnen zetten. 

De ouders voeren niet de hele dag door, maar doen dat een aantal keer. Op zich is dat dus niet gek. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat risico is er altijd met jonge vogels. Dat is de natuur ook wel. Het jong zit een beetje tussen gevoed worden en zelf eten in, maar het verenkleed is nog niet volledig. Zelf vliegen zal nog niet gaan.

Kun je zelf iets van een nestje maken voor het jong en het wel hier in de buurt laten zitten? Een kratje op z'n kant met een bakje er in met wat hooi of stro van je konijnen? Een beetje meer beschutting, maar nog wel kans dat de ouders hem vinden en kunnen voeden?

Dan zou je morgen een vogelopvang kunnen bellen, ik verwacht nu niet dat die veel doen, op zondagavond eerste Pinksteren. Of bij jou moet dat beter geregeld zijn in de regio?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De jongen roepen vaak om de ouders, dus dat komt wel goed. We hadden laatst een jong vogeltje in de tuin. Ik dacht zelf een mereltje, maar anderen dachten aan een jonge heggenmus. Dat vogeltje heeft het helaas niet overleefd 😞

Zodra de jongen te groot worden voor het nest, springen ze er zelf uit. Vliegen kunnen ze dan inderdaad nog niet, maar dat is dan vaak een kwestie van een paar dagen. Mij is altijd geleerd het vogeltje beschut te zetten als het ergens op een onveilige plek zit en verder vooral niet mee bemoeien. Een vogelopvang wordt in deze tijd overspoeld met telefoontjes voor dit soort babyvogeltjes die op de grond zitten. Maar dat is wel de natuur. De ouders verzorgen het nog. Alleen als die overduidelijk niet meer komen is het zinvol. Maar als wij blijven kijken, komen de ouders sowieso niet, dus dat is beter van achter een raam ofzo in de gaten te houden.

Een enkele keer wordt het jong er door de ouders uitgegooid en voeden de ouders niet meer. Maar dat is als ze in de gaten hebben dat het jong te zwak is. Zo vergroten ze de overlevingskans van de sterkere jongen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .