Ga naar inhoud

Tips en vragen castratie voedster


SennaWinnie

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

op 14 juni wordt mijn voedster van +-8 maanden Winnie gecastreerd. 
zelf vind ik dit erg spannend. 
 

Nu heb ik al een snugglesafe aangeschaft en ben ik van plan om voor die tijd witlof en peterselie te halen, waar ze gek op is. 
 

nu heb ik ook een paar vragen waar jullie misschien mee kunnen helpen:

 

ik heb ter voorbereiding zakjes dwangvoer van science selective aangeschaft.
- Maar hoelang na de operatie start je hiermee indien ze niet eet?

- Moet je dwangvoer dan ook ‘s nachts geven?

- Moet je één zakje van 20 gram gebruiken per dag en hoeveel daarvan moet je dan per keer geven? Hoeveel tijd moet daar dan tussen zitten?

 

Is het ook verstandig om op voorhand een medical pet shirt aan te schaffen voor het geval dat ze aan haar hechtingen gaat bijten?

 

en misschien hebben jullie nog andere tips, aangezien het voor mij de eerste keer is en ik het erg spannend vind.

 

alvast bedankt,

groetjes Senna en Winnie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 20 euro overhebt, zou ik zeker een shirt kopen (op internet zijn ze goedkoper). De opties zijn:  ofwel voor niks gekocht, ofwel 's avonds gestresst de deur uit naar een vreemde da die avondtarief rekent. Let ook op of het shirt voor het konijn teveel stress toevoegt.

 

Ik dwangvoer 4x per dag 15 ml, maar dat is volgens anderen te weinig. Dit houdt de darmen in beweging maar vervangt geen maaltijd.

 

Dwangvoeren is stressvol en moeilijk, in het begin. Begin maar vast met oefenen, dan kan je, als het nodig is, de worsteling zo kort mogelijk houden. Het is nooit weg, als je dit kunt.

Bij een geopereerd konijn wacht ik 18 uur op eten en keutelen. Ik geef 10 brokjes en tel of ze eet. Verder verwijder ik elke keutel en kijk hoe lang ze uitblijven.

De konijnkundige dierenartsen die ik ken, geven het konijn pas mee als hij eet, bellen 's ochtends voor een checku-up en hebben een extra consult in de castratieprijs meegerekend.

 

En ja, ik pas mijn nachtrust aan. Om 24 uur de laatste check, om 06 uur de eerste. Maar ik heb dit nog nooit 2 nachten achter elkaar moeten doen. En heel vaak zie ik om 24 uur een leeg bakje en keutels, dus kan k de wekker later zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Senna,

 

Ik heb goede ervaringen met een shirt. Mijn konijntje had er totaal geen last van en het zat perfect. Leek een beetje op een badpak 🤭 Ik zou vragen of de da het shirt meteen na de operatie wil aandoen. Vaak hebben ze de shirtjes in verschillende maten in de kliniek en het scheelt jou een hoop gedoe om het aan te doen. 

 

Ik zou ook voorkomen dat ze al te wilde fratsen uithaalt (hoog springen bijvoorbeeld). Ik had de eerste dagen ook altijd een handdoek ipv bodembedekking ivm de wond. Voordeel is dat je keutels en plasjes ook beter ziet. En het belangrijkste: pijnstillers voor meerdere dagen!

 

Veel succes! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ter voorbereiding zakjes dwangvoer van science selective aangeschaft - Maar hoelang na de operatie start je hiermee indien ze niet eet?

Soms is het helemaal niet nodig. Je moet voorkomen dat er 24 uur lang geen voedsel in de darmen zit. Ik zorg dat ze zo lang mogelijk blijven eten voor ik ze wegbreng en geef ook eten mee voor bij de dierenarts voor het geval ze daar nog heel eventjes moeten wachten tot ze aan de beurt zijn en voor na de operatie. Afhankelijk van je dierenarts, geven ze in veel gevallen na de operatie daar alvast wat dwangvoer nadien, of je konijn moet dan al zelf eten.
Mijn voedsters aten de eerste dag meestal wel iets, maar heel weinig, maar dat is prima, dan zit er wel voedsel in de darmen. Elke keer als je iets van eten er in krijgt, al is het maar twee takjes peterselie of een blaadje witlof, schuift die termijn van 24 uur door. Zolang ze zelf iets eten, hoef je niet te dwangvoeren. Na een operatie hoef je geen enorme hoeveelheid dwangvoer te geven. Het gaat er om dat de darmen niet stil mogen vallen. De dag van de operatie wordt er meestal niet veel gegeten. De dag erna zijn ze soms ook echt nog ellendig en gaat het voedsel er maar minimaal in. Dat geeft niet, zolang ze wel iets eten, is het goed. Brokjes uittellen, gedoseerd vaak vers groenvoer aanbieden, dwangvoer als papje aanbieden in een klein bakje of op een schoteltje. Lekkere gedroogde kruiden aanbieden, alles uit de kast halen om ze zelf te laten eten werkt naar mijn idee het best. Dwangvoer geeft door de hoeveelheid vocht snel een voller gevoel en het dwangvoeren op zich geeft veel stress. Als dat niet hoeft, niet doen.  Zelf eten heeft altijd de voorkeur. 

 

 

- Moet je dwangvoer dan ook ‘s nachts geven?

Nee, als je voor je gaat slapen iets van voedsel er in krijgt, kun je de nacht gewoon lekker gaan slapen. Zorg wel dat er genoeg lekkers ligt en dat je kan controleren of daar van gegeten is. Zorg dat ze binnen zit, een comfortabele warme plek heeft. En zo min mogelijk stress. 

 

- Moet je één zakje van 20 gram gebruiken per dag en hoeveel daarvan moet je dan per keer geven? Hoeveel tijd moet daar dan tussen zitten?

Nee hoor, dat is alleen als een konijn om wat voor reden dan ook lange tijd op dwangvoer moet overleven. Ik geef echt maar een paar mm per keer. Eén zakje is genoeg voor de dagen na castratie, ik gebruik gewoon elke keer een klein beetje. 

 

- Is het ook verstandig om op voorhand een medical pet shirt aan te schaffen voor het geval dat ze aan haar hechtingen gaat bijten?

Ik heb er één in de kast liggen, maar nog nooit gebruikt bij konijnen. Mijn konijnen hebben nooit aan de hechtingen gezeten. Als het niet nodig is, zou ik geen shirt aantrekken. De meeste konijnen vinden dat niet fijn, dat geeft extra stress, en stress zorgt juist dat ze minder snel zelf goed gaan eten en herstellen. Geef voldoende pijnstilling en geef dat ook 2x per dag, niet 1x zoals men bij honden en katten doet. Konijnen hebben een snelle verbranding, pijnstillers werken sneller uit, het is dus beter om de dagelijkse dosering over 2x daags te verdelen voor een konijn. Als ze geen pijn hebben, is de kans dat ze aan hechtingen zitten klein. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .