Ga naar inhoud

Konijn met EC/binnenoorontsteking


MoppieFilou

Aanbevolen berichten

Maar zouden gewone vit B druppels voor over het voer niet ook goed zijn? Hij eet zijn blindedarmkeutels ook gewoon op dus die vit B is hij ook niet kwijt.

 

Kan het dat ze door Dex minder eetlust hebben? Hij heeft late namiddag nog gegeten maar nu heeft hij geen zin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef hem nu ook dwangvoer bij (wat hij zelf oplikt), aangezien hij dan zeker de voedingsstoffen binnen heeft die hij nodig heeft, dus ik ga de druppels gewoon daarbij doen. Dan ben ik zeker dat hij ze binnen heeft. Er staat ook op de verpakking hoeveel druppels per dag je moet geven.

 

Ik weet niet wat hij gisterenavond had, maar vanmorgen vrat hij bijna mijn hand mee op 😅. Dus meer eetlust lijkt inderdaad te kloppen. Verder wel nog niet echt meer verbetering tov gisteren, hij is wel beweeglijker en probeert meer zelf anders/beter te gaan zitten, maar het lukt nog niet zo goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat even met de dierenarts overleggen. Ik ken het alleen als 2 weken hoog en daarna enkele weken de normale dosis. Maar gezien je net gestart bent met de dexamethason kan ik me voorstellen dat je nog een week langer de hoge dosis geeft. Overleg gewoon even en geef aan dat je het spannend vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben een beetje stom geweest daarstraks. Doordat hij zo scheef ligt en niet al te veel vet meer over heeft is het moeilijk om het goed in te spuiten en heb ik de Dexamethason er volgens mij gewoon doorheen gespoten. Zijn vachtje was nat, maar ik wist niet of er misschien toch een beetje ingegaan was, dus heb maar de helft opnieuw ingespoten (na contact met de dierenarts). Ben dus nog een beetje in twijfel of ik het een dag extra zou geven of niet.

 

Heb ook meteen gevraagd van de Panacur, ik mag toch gewoon op de normale dosis overschakelen.

 

Nog een vraagje, hebben jullie ervaring met medicatie tegen duizeligheid? Had het aan mijn dierenarts gevraagd maar die zei dat het misschien wel helpt tegen de symptomen, maar de hersenen minder aanzet zeg maar om zelf te herstellen. Op andere plaatsen/van andere mensen hoor ik dan weer dat het bij hun konijn wel heeft geholpen, dus ik weet het niet meer hoor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het beide voor- en nadelen heeft. Op de korte termijn zal die medicatie tegen duizeligheid misschien wel helpen, maar wat de dierenarts aangeeft zit ook iets in. Ik denk dat medicatie tegen duizeligheid voor het ziektebeeld zelf niks uitmaakt. Dus ik denk dat je in die zin moet doen wat je hart je in geeft, in overleg met de dierenarts natuurlijk. Jij zit hem iedere dag.

 

Over de dexamethason zou ik ook met de dierenarts overleggen, mijn gevoel zegt ook, doe maar een dag extra. Het advies is 3 tot 5 dagen, dus in die zin heb je je antwoord al, dat het in principe wel zou kunnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, dan laat ik het wat dat betreft gewoon even zo. Kan het later altijd nog proberen.

 

Dierenarts heeft niets gezegd over hoe lang dus geen idee hoe hij erover denkt. Denk dat ik het zaterdag dan toch ook nog geef, als ik tegen dan nog niets van nevenwerkingen merk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-6-2022 om 21:14, Konijnenliefhebber1993 zei:

Ik dacht dat het wilheminapark maximaal 5 dagen geeft.

Appa is van woensdag tot vrijdag bij Wilhelminapark geweest en heeft daar Dexamethason direct in zn bloedvat gespoten gekregen. Dat werkt het beste. Heb daarna vloeibaar Dexamethason met suspendeergel mee naar huis gekregen. 0,8 ml geef ik, 2 keer per dag voor 7 dagen. Daarna (vanaf morgen) 0,4 ml 2x per dag. 
Appa is 2,7 kilo

aangepast door AppaMomo
Gewicht konijn toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, AppaMomo zei:

Appa is van woensdag tot vrijdag bij Wilhelminapark geweest en heeft daar Dexamethason direct in zn bloedvat gespoten gekregen. Dat werkt het beste. Heb daarna vloeibaar Dexamethason met suspendeergel mee naar huis gekregen. 0,8 ml geef ik, 2 keer per dag voor 7 dagen. Daarna (vanaf morgen) 0,4 ml 2x per dag. 
Appa is 2,7 kilo

Oh wauw dat is wel heel lang!

 

Ik heb het nu 4 dagen gegeven en zie wel echt verschil. Niet dat zijn hoofd weer helemaal recht staat en hij weer als een gek rond kan rennen natuurlijk, maar het verschil is er. Hoop dat dat de aanzet was naar verdere vooruitgang!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog eens een vraagje. Hij heeft al die tijd al goed gegeten, naar mijn idee niet veel minder dan anders, maar hij is toch erg afgevallen. Zijn er dingen die ik hem kan geven waar hij van verdikt of ligt het echt aan de EC en kan ik er weinig aan doen? Is echt zielig hoe weinig vet hij nog over heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat afvallen komt inderdaad door E.C. Sommige baasjes geven wat erwtenvlokken om aan te komen. Er is ook een brok, dual care van burgess excel die ook wel gebruikt wordt om een konijn wat te laten komen. Je zou ook luzerne aan het hooi toe kunnen voegen, daar zitten wat extra eiwitten in ten opzichte van hooi en zorgt er dus ook voor dat een konijn aankomt. Iets anders wat nog zou kunnen is juniorbrokjes geven, ook die bevatten wat meer eiwitten dan een gewone volwassenbrok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erwtenvlokken en luzerne heb ik in huis, dus die kan ik hem sowieso geven. Dat voer, dat zijn echt brokjes neem ik aan? Want hij is niet zo'n fan van brokken, hij is vooral een hooi eter. Maar ik kan het wel proberen.

Kan zijn heupen, rug en schouderbladen zo goed voelen, het is dat hij een teddy is waardoor je het niet zo erg ziet maar moest hij dat haar niet gehad hebben is hij echt vel over been denk ik.

 

Edit: Ik geef hem ook dwangvoer erbij, dat vindt hij enorm lekker. Zou dat ook iets helpen?

aangepast door MoppieFilou
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoer is meestal wel wat voedzamer dan een brok, dus dat zou zeker kunnen helpen. Je zou ook nog naar juvenile kunnen kijken (verkrijgbaar bij de dierenarts) eigenlijk voor vogels, dacht ik, maar wordt ook aan konijnen gegeven om aan te sterken. Dat is ook een dwangvoer(poeder).

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Kolino zei:

Dwangvoer is meestal wel wat voedzamer dan een brok, dus dat zou zeker kunnen helpen. Je zou ook nog naar juvenile kunnen kijken (verkrijgbaar bij de dierenarts) eigenlijk voor vogels, dacht ik, maar wordt ook aan konijnen gegeven om aan te sterken. Dat is ook een dwangvoer(poeder).

Oké, dankjewel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update, heb hem deze avond laten inslapen... Hij was echt helemaal op. Geen grammetje vet of spier meer, en hij wou vandaag ook niet echt meer eten. Dat was echt de druppel. Hij leek zin te hebben in eten, maar had zelfs de energie niet meer om het op te eten. Ga hem ontzettend hard missen maar het is goed zo, hij heeft lang genoeg gestreden 😢

  • Verdrietig 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Eefje sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .